Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu: październik 2019r. IOK zastrzega sobie zmianę terminu rozstrzygnięcia konkursu.Miejsce składania wniosków
Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow-dip.dolnyslask.pl/
Papierowa wersja wniosku może zostać dostarczona:
a) osobiście lub za pośrednictwem kuriera do sekretariatu Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej mieszczącej się pod adresem:Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca ul. Strzegomska 2-4, 53-611 Wrocław
b) za pośrednictwem polskiego operatora wyznaczonego, w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe,
na adres: Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca ul. Strzegomska 2-4, 53-611 Wrocław
Sposób składania wniosków
Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow-dip.dolnyslask.pl/i przesyła do IOK w ramach niniejszego konkursu.Ponadto do siedziby IOK należy dostarczyć jeden egzemplarz wydrukowanej z aplikacji generator wniosków papierowej wersji wniosku, opatrzonej czytelnym podpisem/ami lub parafą i z pieczęcią imienną osoby/ób uprawnionej/ych do reprezentowania Wnioskodawcy (wraz z podpisanymi załącznikami).Za datę wpływu do IOK uznaje się datę wpływu wniosku w wersji papierowej. Zgodnie z art. 57 § 5 KPA termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe. W takim wypadku decyduje data stempla pocztowego. Decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 30 czerwca 2015 r., wydaną na podstawie art. 71 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, dokonany został wybór operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016-2025, którym została Poczta Polska SA.W przypadku ewentualnych problemów z Generatorem, DIP zastrzega sobie możliwość wydłużenia terminu składania wniosków lub złożenia ich w innej formie niż wyżej opisana. Decyzja w powyższej kwestii zostanie przedstawiona w formie komunikatu we wszystkich miejscach, gdzie opublikowano ogłoszenie.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się następujące typy beneficjentów:
- jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
- podmioty publiczne, których właścicielem jest JST lub dla których podmiotem założycielskim jest JST;
- jednostki organizacyjne jst;
- spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe;
- towarzystwa budownictwa społecznego;
- organizacje pozarządowe;
- PGL Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne;
- kościoły, związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych;
- jednostki sektora finansów publicznych, inne niż wymienione powyżej;
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Przedmiotem konkursu są typy projektów w ramach Osi priorytetowej 3 Gospodarka niskoemisyjna RPO WD 2014-2020 określone dla Działania 3.3 „Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym”, Schemat 3.3 e Modernizacja systemów grzewczych i odnawialne źródła energii - projekty dotyczące zwalczania emisji kominowej – projekty niegrantowe Przedmiotem konkursu jest udzielenie dofinansowania na realizację projektów (zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy wdrożeniowej), których celem szczegółowym jest zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym - modernizacja systemów grzewczych i odnawialne źródła energii w budynkach mieszkalnych w celu zwalczania emisji kominowej na obszarze ZIT WrOF. W ramach konkursu 3.3 e dofinansowanie będzie można uzyskać na projekty polegające na wymianie dotychczasowego wysokoemisyjnego źródła ciepła na podłączenie do sieci ciepłowniczej, instalacje wykorzystujące odnawialne źródła ciepła oraz kotły spalające biomasę lub ewentualnie paliwa gazowe bez konieczności przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji w sytuacji kiedy zostaną spełnione minimalne progi wskaźnika EP który określa roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzewania, wentylacji, chłodzenia oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dofinansowanie można otrzymać na:modernizację systemów grzewczych obejmującą wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła: na podłączenie do sieci ciepłowniczej / chłodniczej lub instalację źródeł ciepła opartych o OZE (np. pomp ciepła) lub instalację kotłów spalających biomasę, lub ewentualnie paliwa gazowe (wymianie nie podlegają użytkowane kotły gazowe i olejowe, nie dopuszcza się też wymiany użytkowanych kotłów innych niż gazowe i olejowe na kotły węglowe i olejowe, niezależnie od ich klasy). Wymianie źródła ciepła mogą towarzyszyć uzasadnione modernizacje systemu grzewczego pozostające w związku przyczynowo - skutkowym ze zmianą źródła ciepła, np. wymiana wysokotemperaturowej instalacji ogrzewania na niskotemperaturową. Dopuszcza się również zastosowanie ogrzewania elektrycznego (kable / maty grzejne, kotły elektryczne, piece akumulacyjne itp.), pod warunkiem, że będzie ono zasilane z OZE. Mikroinstalacja o odpowiedniej mocy może zostać zrealizowana w ramach projektu (można również wykorzystać już istniejącą instalację). Wsparcie może dotyczyć również systemów monitoringu i zarządzania energią (termostaty, czujniki temperatury, pogodowe, obecności, sterowniki, automatyczne układy regulacji, aplikacje komputerowe, gotowe systemy, urządzenia pomiarowe itp.) mające na celu zmniejszenie zużycia energii poprzez dostosowanie mocy urządzeń do chwilowego zapotrzebowania. Wymiana źródła ciepła jest elementem obowiązkowym.Inwestycje mogą być uzupełnione poprzez instalacje OZE (np. na potrzeby pozyskiwania ciepłej wody użytkowej lub produkcji energii elektrycznej, np. fotowoltaiki). W przypadku instalacji do produkcji energii elektrycznej, np. fotowoltaicznej czy wykorzystującej siłę wiatru, dopuszcza się mikroinstalacje, których moc powinna być obliczona na zaspokojenie zapotrzebowania na energię elektryczną w budynku, w którym modernizowane jest źródło ciepła na podstawie średniorocznego zużycia za poprzedni rok i uwzględniającego oszczędności uzyskane w wyniku realizacji projektu. Dopuszcza się oddawanie („akumulację”) do sieci energetycznej okresowych nadwyżek. W przypadku montażu ogrzewania elektrycznego można uwzględnić dodatkowe zapotrzebowanie podczas wyliczania mocy instalacji. Instalacje OZE są fakultatywne.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Wyciąg z Kryteriów wyboru projektów zatwierdzonych przez KM RPO WD 2014-2020 obowiązujących w niniejszym naborze stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu. Kryteria wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, zatwierdzone Uchwałą nr 95/18 z 26 listopada 2018 r. Komitetu Monitorującego RPO WD 2014-2020 są zamieszczone na stronie www.rpo.dolnyslask.pl.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
W przypadku projektów nie objętych pomocą publiczną oraz nie generujących dochodu maksymalny limit dofinansowania ze środków EFRR wynosi do 85% wydatków kwalifikowalnych (z uwzględnieniem dopuszczalnych limitów kwalifikowalności wydatków dla projektów wynikających z zał. nr 7 do SZOOP).
Dodatkowo dla pozostałych projektów:
- objętych pomocą de minimis maksymalny limit dofinansowania należy zweryfikować czy całkowita kwota pomocy de minimis dla danego podmiotu (jednego przedsiębiorstwa) w okresie trzech lat podatkowych (z uwzględnieniem wnioskowanej kwoty pomocy de minimis oraz pomocy de minimis otrzymanej z innych źródeł) nie przekracza równowartości 200 000 euro;
- nie objętych pomocą publiczną ale generujących dochód poziom dofinansowania musi zostać ustalony zgodnie z Wytycznymi w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata 2014-2020.
- w przypadku pomocy udzielanej na podstawie rozporządzenia 651/2014 poziom dofinansowania musi zostać ustalony zgodnie z limitem określonym w rozporządzeniu:
- art. 37 tj. pomocy inwestycyjnej na wcześniejsze dostosowanie do przyszłych norm unijnych oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na realizację inwestycji służących podniesieniu poziomu ochrony środowiska w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020;
- art. 41 tj. pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020.
W przypadku wystąpienia pomocy de minimis dofinansowanie będzie udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Pomoc publiczna/de minimis (w tym na drugim poziomie, tj. udzielana przez beneficjenta projektu ostatecznemu odbiorcy) wystąpi w przypadku wymiany źródeł ciepła w pomieszczeniach wykorzystywanych na działalność gospodarczą / u podmiotów będących przedsiębiorcami oraz w przypadku montażu instalacji do wytwarzania energii elektrycznej z OZE wykorzystywanej na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Montaż mikroinstalacji OZE w domu jednorodzinnym /budynku wielorodzinnym, w którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza / którego właściciel / najemca nie jest przedsiębiorcą nie stanowi pomocy publicznej jeśli spełnione zostaną wszystkie poniższe warunki:
- podmiot nie prowadzi działalności gospodarczej i nie udostępnia powierzchni innym podmiotom w celu prowadzenia działalności gospodarczej,
- wytworzona energia jest zużywana na potrzeby własne,
- rozmiar (zdolność wytwórcza instalacji) nie przekracza realnego zapotrzebowania na energię danego prosumenta /i wynika to z przeprowadzonej oceny zapotrzebowania na energię na podstawie zużycia z lat ubiegłych / - z uwzględnieniem sytuacji, gdy potrzeby te ulegną zwiększeniu ze względu na planowe wykorzystanie energii elektrycznej z OZE na potrzeby grzewcze.
Zgodnie z interpretacją KE, łączne spełnienie ww. warunków pozwala na uznanie, iż wprowadzenie nadwyżek wytworzonej energii elektrycznej do sieci stanowi działalność o charakterze pomocniczym, bez konieczności dokonywania obliczeń odnoszących się do ograniczenia wydajności działalności gospodarczej do 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury.
Pomoc publiczna wystąpi również w przypadku, gdy wnioskodawcą/beneficjentem będzie podmiot z zasady prowadzący działalność gospodarczą w dziedzinie mieszkalnictwa, taki jak spółdzielnia mieszkaniowa lub TBS (zgodnie z interpretacją UOKiK).Istnieje możliwość realizacji projektów „mieszanych”, tzn. objętych w części pomocą publiczną (tj. w zakresie w jakim dot. działalności gospodarczej wnioskodawcy) a w części wsparciem niestanowiącym pomocy (tj. w zakresie prowadzonej działalności niegospodarczej). Dotyczy to wyłącznie takich projektów, gdzie istnieje możliwość wyodrębnienia elementów projektu przyporządkowanych do działalności gospodarczej i niegospodarczej Wnioskodawcy. W powyższym przypadku należy pamiętać o konieczności prowadzenia rozdzielnej rachunkowości dla działalności gospodarczej i niegospodarczej – przez cały okres realizacji projektu i okres trwałości. Konsekwencją niedochowania powyższych warunków w okresie trwałości projektu może być częściowy lub całkowity zwrot dofinansowania. W przypadku projektów „mieszanych” konieczność spełnienia „efektu zachęty” oznacza rozpoczęcie realizacji części projektu objętej pomocą publiczną po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Wszystkie regulacje dotyczące pomocy publicznej dostępne są na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Alokacja przeznaczona na konkurs wynosi 1 438 041,00 EUR
(PLN 6 171 496,75, kurs 4,2916 ** z 29 listopada 2018 r.)
** Ze względu na kurs EUR limit dostępnych środków może ulec zmianie. Z tego powodu dokładna kwota dofinansowania zostanie określona na etapie rozstrzygnięcia konkursu.. Minimalna wartość wnioskowanego dofinansowania projektu wynosi 500 000 PLN.
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest na stronie internetowej www.dip.dolnyslask.pl oraz http://www.zitwrof.pl
Ogłoszenie o konkursie (DOCX 348 KB)
Regulamin konkursu (DOCX 167 KB)
Załączniki do Regulaminu:
Załącznik nr 1 Wzór wniosku 3.3.2 e (DOCX 467 KB)
Załącznik nr 2 Kryteria wyboru projektu 3.3.2.e (DOCX 390 KB)
Załącznik nr 3 DIP Bazowy wzór umowy (DOCX 439 KB)
Załącznik nr 4 Wykaz załączników 3.3.2 e (DOCX 71 KB)
Załącznik nr 5 Lista sprawdzająca (DOCX 332 KB)
Załącznik nr 6 Wykaz dokumentów do umowy o dofinansowanie (DOCX 37 KB)
Załącznik nr 7 audyt uproszczony (XLSX 621 KB)
Metodologia audytu uproszczonego (DOCX 888 KB)
Załącznik nr 8 Poziom zamożności Gminy wskaźnik G (XLS 99 KB)
Załącznik numer 9 ocena poziomów substancji w powietrzu (PDF 4 MB)
Strategia ZIT WrOF (PDF 5 MB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Instrukcja wypełniania wniosku wraz ze wzorem wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 i załączniki zamieszczone są na stronie www.dip.dolnyslask.pl w zakładce dot. naboru oraz na stronie ZIT WrOF www.zitwrof.pl. IOK informuje, że wypełniając wniosek o dofinansowanie należy stosować aktualną na dzień ogłoszenia naboru „Instrukcję wypełniania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020”, która jest umieszczona na stronie www.rpo.dolnyslask.pl.
wzór wniosku o dofinansowanie (DOCX 467 KB)
Załączniki do wniosku o dofinansowanie projektu:
Analiza finansowa pełna księgowość (XLSX 41 KB)
Analiza finansowa uproszczona księgowość (XLSX 22 KB)
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. (XLSX 77 KB)
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis. (XLSX 83 KB)
Oświadczenie w zakresie OOŚ (DOC 344 KB)
Oświadczenie Podmiotu o kwalifikowalności podatku VAT (DOCX 75 KB)
Oświadczenie Wnioskodawcy o kwalifikowalności podatku VAT (DOCX 74 KB)
Oświadczenie Partnera o kwalifikowalności podatku VAT (DOCX 74 KB)
Wzór pełnomocnictwa (DOC 49 KB)
Deklaracja Natura 2000 (DOC 72 KB)
Wzór promesy kredytowej (DOC 69 KB)
Wzór promesy leasingowej (DOC 71 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy o dofinansowanie projektu, która będzie zawierana z Wnioskodawcami projektów wybranych do dofinansowania (Beneficjentami) stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu i jest zamieszczony na stronie www.dip.dolnyslask.pl.
Umowa o dofinansowanie projektu może być zawarta pod warunkiem otrzymania przez Dolnośląską Instytucję Pośredniczącą pisemnej informacji, że dany Wnioskodawca nie podlega wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i nie figuruje w rejestrze podmiotów wykluczonych, prowadzonym przez Ministra Finansów. Przedmiotowy warunek dotyczy również partnerów wnioskodawcy. Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca zastrzega sobie prawo zmiany wzoru umowy. Informacja w tym zakresie oraz informacja o zakresie wprowadzonych zmian do wzoru umowy, będzie przekazywana Wnioskodawcy wraz z pismem informującym o możliwości podpisania umowy o dofinansowanie.
wzór umowy o dofinansowanie (DOCX 439 KB)
załącznik nr 3 do umowy – harmonogram (XLSX 117 KB)
Załącznik nr 4 do umowy:
1 Wykaz dokumentów (DOC 529 KB)
1a Zestawienie składników wynagrodzenia (XLSX 30 KB)
1b Składniki wynagrodzenia (XLSX 70 KB)
1c Oświadczenia dot. US (DOCX 364 KB)
1d Oświadczenia dot ZUS (DOCX 334 KB)
2 Oświadczenia Beneficjenta (DOC 394 KB)
załącznik nr 5 do umowy - obowiązki informacyjne (DOC 16 MB)
załącznik nr 6 do umowy - wykaz osób (DOCX 327 KB)
załącznik nr 7 do umowy – zakres danych (DOCX 331 KB)
załącznik nr 8 do umowy- klasyfikacja budżetowa projektu (XLSX 68 KB)
załącznik nr 10 do umowy- Zestawienie dokumentów dotyczących operacji (DOC 351 KB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Procedura odwoławcza opisana została w Regulaminie dostępnym na stronach www.dip.dolnyslask.pl oraz www.zitwrof.pl.
Pytania i odpowiedzi
IOK udziela wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu i odpowiedzi na zapytania indywidualne poprzez następujące adresy mailowe:
Zapytania do ZIT WrOF (w zakresie Strategii ZIT WrOF) można składać za pomocą:
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania będą zamieszczane na stronie www.dip.dolnyslask.pl w ramach informacji dotyczących procedury wyboru projektów oraz niezbędnych do przedłożenia wniosku o dofinansowanie. Przed zadaniem pytania należy zapoznać się z katalogiem najczęściej zadawanych pytań.
Po ogłoszeniu konkursu IOK zorganizuje spotkania dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie. Szczegółowe informacje dotyczące terminów i miejsca spotkań wraz z formularzem zgłoszeniowym będą zamieszczane na stronie internetowej www.rpo.dolnyslask.pl.