II Kadencja Rady Dostępności 2024-2028
Posiedzenia Rady Dostępności są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w projekcie pn. Dostępność_PL nr FERS.03.03-IZ.00-0002/23.
I posiedzenie Rady Dostępności II kadencji
12 kwietnia 2024 roku w siedzibie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej odbyło się I posiedzenie Rady Dostępności w II kadencji na lata 2024-2028. Spotkanie miało charakter inauguracyjny II kadencji Rady Dostępności i rozpoczęło się uroczystością wręczenia członkom nowego składu Rady Aktów Powołania. Dokumenty te zostały przekazane przez Ministrę Monikę Sikorę sprawującą funkcję Przewodniczącej Rady Dostępności II kadencji. W posiedzeniu wzięło udział 58 osób, w tym 43 członków Rady Dostępności oraz 15 zaproszonych gości i organizatorów spotkania.
Członkowie Rady Dostępności rozpoczynając swoje działania podzielili się oczekiwaniami dotyczącymi celów i kierunków prac Rady w najbliższych latach. Podczas spotkania omówiono także rolę, zadania, a także sposób organizacji prac Rady Dostępności. Zaprezentowane zostały także dotychczasowe efekty realizacji Programu Dostępność Plus oraz kluczowe kierunki działań na rzecz dostępności zaplanowane na 2024 r. m.in. w inicjatywach współfinasowanych z funduszy europejskich. Przeprowadzono dyskusję nt. obszarów, które członkowie Rady Dostępności zidentyfikowali jako kluczowe z punktu widzenia prac w II kadencji Rady oraz zaproponowano utworzenie kilku grup roboczych do wypracowania propozycji konkretnych rozwiązań. Dodatkowo na posiedzeniu przedstawiciele Narodowego Instytutu Dziedzictwa zaprezentowali założenia projektu dot. dostępności zabytków.
Prezentacje i agenda:
- Agenda I posiedzenia Rady Dostępności w II kadencji (DOCX 71 KB)
- Rola i zadania Rady Dostępności (PDF 183 KB)
- Regulamin organizacyjny i rola sekretariatu RD (PDF 178 KB)
- Stan realizacji Programu Dostępność Plus (PDF 8 MB)
- Główne kierunki działań na rzecz dostępności w 2024 r. (PDF 2 MB)
- Dostępne zabytki (PDF 2 MB)
II posiedzenie Rady Dostępności II kadencji
11 czerwca 2024 roku w Hotelu Novotel, w Warszawie odbyło się drugie posiedzenie Rady Dostępności jej II kadencji na lata 2024-2028.
Spotkanie rozpoczęło się uroczystością wręczenia Aktów Powołania kolejnym ekspertom dołączającym do składu Rady Dostępności. Akty wręczyła Przewodnicząca Rady Dostępności II kadencji – Ministra Monika Sikora. W posiedzeniu wzięły udział 64 osoby, w tym 43 członków Rady Dostępności oraz 21 zaproszonych gości i organizatorów spotkania.
W trakcie posiedzenia omówiono zapisy nowej ustawy o spełnianiu wymogów dostępności niektórych produktów i usług, która od 28 czerwca 2025 r. wprowadzi szereg obowiązków dla sektora prywatnego. Przedyskutowano wstępne propozycje zmian planowanych w ustawie z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Przedstawiono również informacje o potrzebie harmonizacji prawa dla rozwoju dostępności w zawodzie architekta oraz zaprezentowano działania realizowane w obszarze dostępności szkolnictwa wyższego.
Podjęto decyzję o powołaniu 4 grup roboczych Rady, które zajmą się m.in. wypracowaniem rekomendacji dla poprawy spójności przepisów architektonicznych, dostępności kinematografii, standaryzacji oznaczeń dla osób z niepełnosprawnością wzroku czy wdrażania przepisów Polskiego Aktu o Dostępności. Pracami grup roboczych kierować będą członkowie Rady.
Ostatnim punktem posiedzenia była prezentacja efektów i wyzwań jakie pozostają w związku z wdrażaniem akcji „Przewijamy Polskę”, czyli instalacji w przestrzeni publicznej tzw. „komfortek” – toalet służących osobom z niepełnosprawnością i ich opiekunom do czynności higieniczno-pielęgnacyjnych.Kolejne posiedzenie Rady zapowiedziano na grudzień 2024 r.
Agenda II posiedzenia RD II kadencji (DOCX 72 KB)
III posiedzenie Rady Dostępności II kadencji
5-6 grudnia 2024 r. odbyło się trzecie posiedzenie Rady Dostępności jej II kadencji na lata 2024-2028. W posiedzeniu wzięło udział 65 osób, w tym 44 członków Rady Dostępności oraz 21 zaproszonych gości i organizatorów spotkania.
Spotkanie rozpoczęto od przedstawienia spraw bieżących, tj. projektów i działań realizowanych w ramach rządowego programu na rzecz dostępności oraz funduszy europejskich bieżącej perspektywy 2021-2027. Omówiono stan realizacji działań, harmonogram naborów, a także plany na współpracę w Radzie Dostępności na 2025 r. W części wstępnej spotkania Przewodnicząca Rady Dostępności, Wiceministra Monika Sikora wręczyła Akty Powołania kolejnym ekspertom dołączającym do składu Rady Dostępności. Koordynatorzy poszczególnych grup roboczych Rady Dostępności, które rozpoczęły działania w 2024 r. przedstawili stan prac prowadzonych w grupach roboczych, dalszy harmonogram spotkań oraz spodziewane efekty współpracy grup roboczych.
W dalszej części spotkania przedstawiciele konsorcjum wyłonionego do przeprowadzenia badania oceny wdrażania Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z 19 lipca 2019 r. przedstawili wyniki ewaluacji. Odbyła się dyskusja dot. proponowanych obszarów zmian a także omówione zostały dalsze działania związane z przygotowaniem do procesu nowelizacji ustawy.
W drugiej części spotkania, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z działaniami portalu Subiektywnie o Finansach. Przedstawiciele inicjatywy opowiedzieli o upowszechnianiu dostępności w edukacji finansowej. Dodatkowo przedstawiciele środowisk osób niedosłyszących przedstawili uczestnikom spotkania osobiste świadectwa wyzwań i potrzeb z jakimi mierzą się w codziennym funkcjonowaniu.
Ze względu na ograniczenia czasowe wystąpienia dot. AI na rzecz dostępności oraz standardów w zakresie bezpieczeństwa ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami zostały przeniesione na kolejne posiedzenie. Zapowiedziano, że w 2025 r. odbędą się 4 posiedzenia Rady Dostępności. Najbliższe przewidziano na marzec 2025 r.
Drugiego dnia posiedzenia (6 grudnia 2024 r.) członkowie Rady Dostępności mieli okazję wziąć udział w wizycie studyjnej, która zorganizowana została w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Oprócz możliwości zapoznania się z ofertą muzeum wystawy stałej oraz czasowej, uczestnicy spotkania mogli dowiedzieć się oraz doświadczyć rozwiązań dostępnościowych wdrożonych w Muzeum. Omówione zostały badania, które prowadzi muzeum wokół identyfikacji potrzeb i oczekiwań odwiedzających ze szczególnymi potrzebami a także kompleksowy wachlarz narzędzi i instrumentów dostępności w muzeum.
Spotkanie, ze strony muzeum POLIN, poprowadzili:
- Pan Kamil Gibas – koordynator dostępności muzeum
- Pani Katarzyna Jankowska – przewodniczka muzealna
- Pani Katarzyna Lewandowska – st. Specjalistka ds. Badań, Dział Promocji i Marketingu
Agenda III posiedzenia RD II kadencji (DOCX 74 KB)
IV posiedzenie Rady Dostępności II kadencji
27 i 28 lutego 2025 roku w Warszawie odbyło się IV posiedzenie Rady Dostępności w II kadencji na lata 2024-2028. Pierwszego dnia, w Hotelu Warsaw Plaza zrealizowana została część merytoryczna posiedzenia. Dyskusje prowadzone były w trzech blokach tematycznych: zdrowie psychiczne, sztuczna inteligencja na rzecz dostępności, dostępność w branży lotniczej. Członkowie Rady Dostępności przyjęli uchwałę w sprawie dostępności wyborów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2025 r. Uchwała wraz z rekomendacjami zostanie skierowana do Państwowej Komisji Wyborczej celem dalszej dystrybucji. Koordynatorzy grup roboczych przedstawili również stan prac poszczególnych grup przekazując Radzie cząstkowe wyniki do przyjęcia.
Gośćmi specjalnymi posiedzenia byli:
- Pani Magdalena Jarmaczyk, przedstawicielka Fundacji Marka Kamińskiego, polski innowator społeczny, podróżnik ekstremalny, zdobywca dwóch biegunów w jednym roku
- Pan Jan Mela, polski podróżnik, działacz społeczny
Drugiego dnia, członkowie Rady Dostępności wzięli udział w wizycie studyjnej zorganizowanej w Domu Otwartym Domu Kultury Świt Warszawa-Targówek. Uczestnicy spotkania mieli okazję zwiedzić przestrzeń Domu Otwartego zapoznając się z rozwiązaniami na rzecz dostępności zastosowanymi w obiekcie. Dyrektor ośrodka Lidia Krawczyk przedstawiła doświadczenia ośrodka z procesu modernizacji obiektu, informację o ofercie zajęć i warsztatów kulturalnych skierowanych do odbiorców. Uczestnicy wizyty studyjnej wzięli udział w warsztacie na temat zastosowań instrumentu Musicon. Mieli okazję usłyszeć twórczość młodego artysty Tonyego Koniaka grającego na Handpanach a także spotkali się z przedstawicielami Fundacji Akacja, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie wspierania osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W posiedzeniu wzięło udział 65 osób, w tym 42 członków Rady Dostępności oraz 13 zaproszonych gości i organizatorów spotkania.
Agenda IV posiedzenia Rady Dostępności. (DOCX 158 KB)
I Kadencja Rady Dostępności 2020-2024
I posiedzenie
Na pierwszym posiedzeniu Rady Minister wręczył akty powołania członkom Rady.
"Inspiracją do powołania Rady była amerykańska Access Board. Wierzę, że teraz to Polska stanie się wzorem dla innych państw" - podkreślił minister Jerzy Kwieciński, wręczając nominacje 25 lutego br.
Tematem pierwszego posiedzenia był stan prac nad Programem Dostępność Plus oraz omówienie postępów w procesie legislacyjnym ustawy o dostępności.
Prezentacje
- Zasady funkcjonowania Rady Dostępności (PDF 1 MB)
- Stan realizacji programu (PDF 1 MB)
II posiedzenie
Podczas II posiedzenia Rady przedstawiono m.in. postępy w realizacji Programu Dostępność Plus, propozycje zmian w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Standardy Dostępności dla placówek ochrony zdrowia oraz sposób monitorowania dostępności w statystyce publicznej.
W drugiej części posiedzenia założyciel Fundacji Pogranicze bez barier - Bogusław Kanik, przedstawił turystykę górską jako sposób na integrację seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Przedstawicielki uczelni kształcących na kierunku terapia zajęciowa przedstawiły propozycje w zakresie kształcenia na tym kierunku studiów.
Prezentacje
- Prezentacaja MIiR na 2 posiedzenie RD (PDF 913 KB)
- Terapia zajęciowa i jej możliwości zwiększania dostępności (PDF 2 MB)
- Standard Dostępności - Podstawowa Opieka Zdrowotna (PDF 553 KB)
- Kwalifikacje rynkowe z zakresu dostępności – włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji - prezentacja MIiR (PDF 495 KB)
- Prezentacja GUS (PDF 2 MB)
- Prezentacja fundacji "Pogranicze bez barier" (PDF 6 MB)
- Zmiany rozporzadzenia w sprawie warunków technicznych dla budynków (PDF 2 MB)
I posiedzenie Rady w nowym składzie
15 stycznia 2020 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Dostępności, powołanej na podstawie ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Do udziału w pracach tego organu zostało zaproszonych 49 ekspertów zajmujących się dostępnością. Podczas spotkania Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak, jako Przewodniczącą Rady, wręczyła ekspertom nominacje.
Członkowie Rady Dostępności podczas posiedzenia mieli możliwość zapoznania się z informacjami dotyczącymi m.in. najbliższych prac związanych z wdrożeniem ustawy o zapewnianiu dostępności. Prezentowane były założenia dotyczące przeglądu przepisów prawa w zakresie dostępności oraz projektu rozporządzenia w zakresie wymogów dla podmiotów certyfikujących dostępność, a także kwalifikacje rynkowe w tym obszarze. Przedstawiono również informacje na temat planów na bieżący rok związanych z realizacją Programu Dostępność Plus i innych inicjatyw dotyczących dostępności. Zapowiedziano m.in. uruchomienie działań wspierających podmioty publiczne w realizacji ustawy o zapewnianiu dostępności oraz edukujących przedsiębiorców i inwestorów na temat rozwiązań w tym obszarze.
Podczas posiedzenia Pani Magdalena Typa, Dyrektor Departamentu Programów Europejskich w Banku Gospodarstwa Krajowego przedstawiła także informacje nt. zasad przyznawania pomocy w ramach Funduszu Dostępności oraz pierwszych efektów programu pożyczkowego na inwestycje likwidujące bariery architektoniczne w budynkach użyteczności publicznej i w budynkach mieszkalnych, wielorodzinnych.
Dzięki wystąpieniu Pani Małgorzaty Paproty Zastępcy Dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych uczestnicy spotkania otrzymali także ważne informacje nt. Program "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” oraz innych programów Ministerstwa Rodziny, Pracy wspierających osoby z niepełnosprawnościami i ich rodziny.
Na zakończenie członkowie Rady Dostępności przedyskutowali także wybrane kwestie dotyczące realizacji Programu Dostępność Plus w perspektywie krótko (2020) i długoterminowej (2025).
Podczas dyskusji zwrócono także uwagę na potrzebę wzmocnienia działań informacyjno-promocyjnych, które powinny wpłynąć na budowanie świadomości oraz pozytywnego wizerunku tematu dostępnościowego w społeczeństwie.
Prezentacje
- Zmiana regulaminu Rady Dostępnosci 15 stycznia 2020 (PDF 218 KB)
- Bieżące i planowane działania w PD+ (PDF 655 KB)
- Fundusz Dostepności BGK 15 (PDF 1 MB)
- Program Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej (PDF 487 KB)
II posiedzenie Rady w nowym składzie
21 września 2020 r. odbyło się drugie posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie rozpoczęła Przewodnicząca Rady Dostępności – Pani Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Podsumowała projekty Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczące reakcji na pandemię COVID i jednocześnie przyczyniające się do poprawy sytuacji osób ze szczególnymi potrzebami, zrealizowane od czasu ostatniego posiedzenia 15 stycznia 2020 r.
Podczas spotkania poinformowano także o nowych nominacjach do składu Rady. Z prezentacji przedstawionych podczas spotkania członkowie Rady dowiedzieli się jakie są aktualnie realizowane oraz planowane w najbliższym czasie działania rządowego programu Dostępność Plus. Omówione zostały także wyzwania, które zidentyfikowano w obszarze realizacji poszczególnych działań programu. Przypomniane zostały najbardziej istotne informacje związane z wdrażaniem ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która rok temu weszła w życie. Ustawa wniosła do porządku prawnego nowe przepisy w zakresie poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami oraz seniorów.
Ponadto uczestnicy spotkania dowiedzieli się jakie propozycje zgłosiły resorty w ramach obowiązkowego przeglądu prawa pod kątem dostępności wynikającego z ww. ustawy. Poznali również założenia projektu rozporządzenia, które pozwoli na certyfikację dostępności przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym.
Podczas posiedzenia głos zabrali reprezentanci Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego, beneficjenta w konkursie Dostępna Szkoła, który już wkrótce rozpocznie nabór wniosków grantowych dla szkół podstawowych zainteresowanych poprawą dostępności. Przedmiotem wystąpienia była prezentacja założeń modelu dostępnej szkoły, który poprzez wsparcie grantowe będzie wdrażany w wybranych placówkach edukacyjnych.
Członkowie Rady mieli także możliwość zapoznania się z informacjami dotyczącymi bieżących oraz planowanych działań promocyjnych w zakresie dostępności. Niezwykle inspirujący okazał się film na temat dostępnych rozwiązań stosowanych przez Partnerów na rzecz dostępności zrealizowany przez firmę Rollingstream.tv.
Prezentacje
- Stan realizacji Programu Dostępność Plus (PDF 983 KB)
- Projekt rozporządzenia o certyfikacji dostępności (PDF 935 KB)
- Przegląd prawa - stan na 18.09.2020 r. (PDF 799 KB)
- Dostępna szkoła (PDF 771 KB)
- Promocja dostępności (PDF 901 KB)
III posiedzenie Rady w nowym składzie
24 lutego 2021 r. przedstawiciele środowiska osób z niepełnosprawnościami oraz instytucji państwowych i organizacji pozarządowych po raz kolejny spotkali się, aby wspólnie rozmawiać o stanie realizacji Programu Dostępność Plus oraz kierunkach jego rozwoju w 2021 roku. Spotkanie zorganizowano online. Radzie Dostępności przewodniczyła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Pandemia znacząco zmodyfikowała uwarunkowania realizacji niektórych projektów, w tym związanych z Programem Dostępność Plus. Jednocześnie pokazała ona możliwości i konieczność odpowiedzi na nowe, zaistniałe wyzwania.
"Okres pandemii to mimo wszystko czas intensywnej realizacji działań w ramach Programu Dostępność Plus. To głównie czas poświęcony pracy nad wdrażaniem ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami" - mówiła wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Minister dodała, że kontynuowane były działania związane z przeglądem prawa w zakresie poprawy zapewniania dostępności, przygotowaniem systemu raportowania o stanie dostępności przez wszystkie podmioty publiczne oraz prace związane z przygotowaniem postępowania skargowego oraz procesu certyfikacji dostępności dla przedsiębiorców i organizacji pozarządowych. Wiceminister wspomniała także o aktualnych projektach, konkursach i inicjatywach wspierających dostępność.
Prezentacje
- Dostępność Plus - stan realizacji (PDF 1 MB)
- Raportowanie stanu zapewnienia dostępności - MFiPR (PDF 863 KB)
- Prezentacja PFRON (PDF 508 KB)
- Prezentacja UTK (PDF 2 MB)
- Europejski Akt o Dostępnośći (EAA) - prezentacja MFiPR (PDF 1 MB)
IV posiedzenie Rady w nowym składzie
25.05.2021 r. po raz kolejny w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej odbyło się posiedzenie Rady Dostępności. Przedstawiciele instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, a także środowisk osób z niepełnosprawnościami spotkali się, aby wspólnie rozmawiać o działaniach podejmowanych w ramach Programu Dostępność Plus. Radzie Dostępności przewodniczyła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Spotkanie poświęcone było omówieniu stanu wdrażania Programu Dostępność Plus. Poruszono także kwestie związane z wprowadzaniem dostępności w miejscach objętych ochroną konserwatora zabytków. Zaprezentowane zostały sposoby współpracy pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za koordynację dostępności, a konserwatorem zabytków. Uczestnicy spotkania dyskutowali również na temat projektowania budynków w sposób który umożliwi przystosowywanie ich do zmieniających się potrzeb mieszkańców. Rozmawiano także o prowadzonych zmianach na rzecz edukacji włączającej.
Agenda RD (PDF 126 KB)
V posiedzenie Rady w nowym składzie
27.09.2021 r. odbyło się trzecie w tym roku posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie miało charakter hybrydowy tj. odbywało się równolegle stacjonarnie jak i on- line . Radzie Dostępności przewodniczyła Pani Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Posiedzenie rozpoczęło się od omówienia stanu realizacji Programu Dostępność Plus, w tym przybliżenia aktualnie realizowanych inicjatyw i planów w perspektywie końca 2021 i początku 2022 r. Informacjami na temat działań związanych z wdrażaniem programu Dostępność Plus w obszarze architektury i transportu podzieliły się także inne resorty: Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Dyskutowano także na temat organizacji World Urban Forum, z uwzględnieniem dostępności zarówno na poziomie zapewnienia swobodnego uczestnictwa osobom ze szczególnymi potrzebami jak i jako tematu merytorycznym dyskusji na forum wydarzenia . Podczas posiedzenia nie zabrakło również poruszenia kwestii nowych, ważnych dla dostępności przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami dotyczących postępowania skargowego. Przedstawiciele Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, podzielili się informacjam nt . pierwszych doświadczeń po uruchomieniu tego mechanizmu, który funkcjonuje od września br. W kontekście trwających prac nad ustawą wdrażającą Europejski Akt o Dostępności, rozmawiano także o zainteresowaniu i potrzebach finansowych przedsiębiorców w obszarze zapewniania dostępności . Reprezentanci Policy & Action Group Uniconsult zaprezentowali wnioski z badania w tym zakresie.
Agenda RD (PDF 402 KB)
VI posiedzenie Rady w nowym składzie
20 stycznia 2022 r. odbyło się VI posiedzenie Rady Dostępności. Posiedzenie odbyło się w formule online. W spotkaniu wzięły udział 44 osoby, w tym członkowie Rady Dostępności, zaproszeni goście i obserwatorzy.
Spotkanie otworzyła Przewodnicząca Rady Dostępności – Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Przedmiotem VI posiedzenia Rady Dostępności była prezentacja aktualnego stanu realizacji Programu Dostępność Plus, w tym projektów/konkursów i inicjatyw realizowanych w obszarze Konkurencyjność, które przedstawili przedstawiciele NCBiR, PARP, MRiT i MFiPR. Podczas spotkania przedstawiono wioski z ewaluacji Programu oraz przeprowadzono dyskusję na temat przedstawionych, w raporcie, rekomendacji. Tematami poruszanymi podczas spotkani były także szkolenia dotyczące dostępności - ich jakość i potrzeba popularyzacji. Tematyka ta będzie przedmiotem dalszych prac Rady Dostępności.
Prezentacje
- Agenda VI posiedzenia Rady Dostępności (PDF 88 KB)
- Bieżący stan realizacji Programu Dostępność Plus (PDF 789 KB)
- Działanie 28 „Rzeczy są dla ludzi” i 31 „Centra Wiedzy Projektowania Uniwersalnego" (PDF 689 KB)
- Działanie 29 „Innowacje jako poligon dostępności” (PDF 160 KB)
- Działanie 30 „Dobry pomysł” (PDF 503 KB)
- Działanie 32 „Targi dostępności” i 33 „Marka dostępność” (PDF 1 MB)
- Prezentacja wyników ewaluacji programu Dostępność (PDF 854 KB)
- Konkurs uDostępniacze 2.0 (PDF 70 KB)
VII posiedzenie Rady Dostępności
18 maja 2022 r. odbyło się VII posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie odbyło się w formule hybrydowej. W posiedzeniu wzięło udział 45 osób, 36 członków Rady Dostępności, zaproszeni goście oraz obserwatorzy. W zastępstwie Przewodniczącej Rady - Pani Wiceminister Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak, posiedzenie otworzył Pan Przemysław Herman – Zastępca Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego. W dalszej części spotkania kierownictwo przejęła Przewodnicząca Rady.
Śladem poprzednich spotkań przedmiotem VII posiedzenia była, w pierwszej kolejności prezentacja aktualnego stanu realizacji Programu Dostępność Plus. Pogłębione informacje na temat projektów/konkursów i inicjatyw dotyczyły obszaru Zdrowie oraz Cyfryzacja, które zaprezentowali przedstawiciele MZ, KPRM oraz MKiDN.
W II części spotkania przedstawiono wnioski z procesu monitorowania wdrażania Programu Dostępność Plus oraz propozycje zmian systemu sprawozdawczości Programu. Uzgodniono także dalsze kierunki prac Rady Dostępności. Podczas spotkania do grona członków Rady Dostępności dołączył nowy przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia.
Prezentacje
- Agenda VII Posiedzenia Rady Dostępności (PDF 89 KB)
- Prezentacja nt. stanu wdrażania Programu Dostępność Plus (PDF 279 KB)
- Prezentacja nt. wdrażania dostępności przez Ministerstwo Zdrowia (PDF 4 MB)
- Działanie nr 17 - Dostępne serwisy internetowe i aplikacje mobilne KPRM (PDF 107 KB)
- Działanie nr 18 - Dostępne treści multimedialne MKiDN (PDF 2 MB)
- System monitorowania i sprawozdawczości Programu Dostępność Plus (PDF 2 MB)
- Narzędzie jakości szkoleń (PDF 105 KB)
VIII posiedzenie Rady Dostępności
17 października 2022 r. odbyło się VIII posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie odbyło się w formule hybrydowej. Osoby reprezentowane w Radzie uzyskały informacje na temat stanu realizacji Programu Dostępność Plus oraz podejmowanych w MFIPR działań koordynacyjnych związanych z zapewnianiem dostępności. Członkowie Rady Dostępności wyrazili uznanie dla skali realizowanych przedsięwzięć i dostrzeganych efektów.Posiedzenie było także poświęcone tematyce działań skierowanych do seniorów. Przedstawiciele Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej oraz Stowarzyszenia MANKO jako instytucji reprezentowanych w Radzie przedstawili inicjatywy i działania prowadzone na rzecz tej grupy.Część spotkania przeznaczano także na informację nt. skuteczności głównego narzędzia wsparcia finansowego dostępności czyli Funduszu Dostępności oraz działań realizowanych z Funduszu Solidarnościowego. Tematy te zostały omówione przez reprezentantów Banku Gospodarstwa Krajowego i Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
Na forum Rady omówiono także kwestie dotyczące mechanizmu skargowego wynikającego z ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi. Informację o liczbie skarg i sposobach ich rozpoznania przekazał reprezentant PFRON.Posiedzenie zamknęła dyskusja dotycząca kwestii różnych. Zgłoszono nowe obszary współpracy, które będą przedmiotem dalszych konsultacji i uzgodnień.
Prezentacje i agenda
- Agenda VIII Posiedzenia Rady Dostępności (PDF 88 KB)
- Prezentacja - Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej (PDF 7 MB)
- Prezentacja - Fundusz Dostępności (PDF 2 MB)
- Prezentacja - Fundusz Solidarnościowy (PDF 136 KB)
- Prezentacja -Monitoring mechanizmu skargowego (PDF 1005 KB)
- Prezentacja - Stan wdrazania Programu Dostępność Plus (PDF 220 KB)
- Prezentacja - Stan wdrażania Programu D+ (zapis w wersji WORD) (DOCX 33 KB)
- Prezentacja - Stowarzyszenie MANKO (PDF 16 MB)
IX posiedzenie Rady Dostępności
9-10 marca 2023 r. odbyło się IX posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie odbyło się w formule stacjonarnej w Hotelu Windsor w Jachrance pod Warszawą. W posiedzeniu wzięło udział 47 osób, 28 członków Rady Dostępności, zaproszeni goście oraz obserwatorzy.
Podczas posiedzenia omówiono działania realizowane ostatnio w ramach Programu Dostępność Plus oraz wnioski z jego całościowej realizacji w 2022 r. w związku z przygotowywanym sprawozdaniem z wdrażania Programu za 2022 r. Poinformowano również o stanie prac prowadzonych z zespołach zadaniowych Rady pomiędzy posiedzeniami. W zakresie zagadnień merytorycznych, pierwszego dnia posiedzenia omówiono: wsparcie dla samorządów w projektach MSWIA: „Samorząd bez barier” i „Dostępny samorząd – granty”, wsparcie potencjału organizacji pozarządowych w zakresie zapewniania dostępności, możliwość parametryzacji i adaptabilności obiektów budowlanych, problemy związane z dostępnością turystyczną na terenie lasów państwowych oraz programy i projekty realizowane przez PFRON.
W ramach drugiego dnia posiedzenia przeprowadzono dyskusję nt.: stosowania oznaczeń przestrzeni publicznej w piśmie Braille’a, dostępności w edukacji, w tym potrzeby zmian w podstawie programowej i zwiększenia zainteresowania potwierdzaniem przez ekspertów dostępności, kwalifikacji zawodowych. Przedstawiono również przykłady innowacji społecznych dla dostępności zrealizowanych ze wsparciem środków z funduszy europejskich a także planowane działania promocyjne w zakresie dostępności na ten rok. Zaprezentowano także inicjatywę powołania ambasadorów dostępności.
Spotkanie poprowadziła Przewodnicząca Rady Dostępności – Pani Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Kolejne posiedzenie zapowiedziano na kwiecień br.
Prezentacje i agenda
- Agenda IX posiedzenia Rady Dostępności (PDF 129 KB)
- Prezentacja – Stan wdrażania rządowego Programu Dostępność Plus 2018-2025 (PDF 717 KB)
- Prezentacja – Współpraca w zespołach roboczych Rady Dostępności (PDF 621 KB)
- Prezentacja – Dostępny samorząd – działania MSWiA (PDF 2 MB)
- Prezentacja – Wsparcie potencjału organizacji pozarządowych (PDF 424 KB)
- Prezentacja - Parametryzacja i adaptabilność obiektów budowlanych (PDF 6 MB)
- Prezentacja – Dostępność turystyczna na terenie lasów państwowych (PDF 5 MB)
- Prezentacja – Programy i projekty realizowane przez PFRON (PDF 265 KB)
- Prezentacja – Stosowanie oznaczeń przestrzeni publicznej w piśmie Braille’a (PDF 909 KB)
- Prezentacja – Innowacje społeczne dla dostępności (PDF 821 KB)
- Prezentacja – Działania promocyjne na rzecz dostępności (PDF 213 KB)
- Prezentacja – Ambasadorzy dostępności (PDF 835 KB)
- Prezentacja – Głos Seniora (PDF 2 MB)
- Prezentacje zapisane w formie tekstowej (WORD) (DOCX 443 KB)
X posiedzenie Rady Dostępności
21 kwietnia 2023 r. odbyło się X posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie zostało zorganizowane w formule hybrydowej. W posiedzeniu wzięło udział 41 osób, 29 członków Rady Dostępności, zaproszeni goście oraz obserwatorzy. Posiedzenie poprowadziła Przewodnicząca Rady, Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w MFiPR.
Podczas posiedzenia, omówiono wnioski ze sprawozdania z realizacji Programu Dostępność Plus za 2022 r. Przedstawiciel Fundacji Szansa dla Niewidomych przedstawił informacje nt. zastosowania pisma Braille’a. Odbyła się dyskusja dot. dalszego upowszechniania zastosowania pisma Braille’a w standardach dostępności.
Przedstawiono wnioski z realizacji projektów „Dostępna uczelnia” oraz omówiono zidentyfikowane kierunki zmian w realizacji projektów ukierunkowanych na rozwój dostępności w szkolnictwie wyższym. Zainicjowano dyskusję wokół założeń do zmian w ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zebrano propozycje dalszych zmian przedstawione, przez członków Rady Dostępności.
Zaprezentowano także rekomendacje dla zapewnienia dostępności wyborów parlamentarnych 2023 oraz informacje nt. ujęcia problematyki dostępności w programach dla polityki spójności na lata 2021-2027, a w sprawach różnych wysłuchano apeli środowiska seniorów, przedstawionych przez przedstawiciela Stowarzyszenia MANKO.
Prezentacje i agenda
- Agenda X posiedzenia RD (DOCX 152 KB)
- Wnioski ze sprawozdania z PD+ za 2022 rok (PPTX 980 KB)
- Zastosowanie pisma Brailee'a (PPTX 5 MB)
- Uczelnie Dostępne (PPTX 2 MB)
- Zmiany ustawy o zapewnianiu dostępności (PPTX 975 KB)
- Dostępne wybory (PPTX 865 KB)
- Dostępność w programach dla polityki spójności na lata 2021-2027 (PPTX 1 MB)
XI posiedzenie Rady Dostępności
W dniach 7-8 września 2023 r. odbyło się XI posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie zostało zorganizowane w Jeleniej Górze ze względu na uwzględnienie w programie wizyty na dostępnych szlakach górskich i obiektach sportowych regionu. W posiedzeniu wzięło udział 36 osób, 20 członków Rady Dostępności oraz zaproszeni goście. Posiedzenie poprowadziła Przewodnicząca Rady, Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w MFiPR.
Podczas posiedzenia, omówiono aktualny stan wdrażania Programu Dostępność Plus za 2022 r., w tym plany realizacji nowych projektów z perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027. Przedstawiono wyniki dotychczasowych prac grup roboczych Rady Dostępności oraz zaprezentowano cyfrową mapę dostępności wskazującą lokalizacje efektów dotychczas realizowanych z Programu Dostępność Plus, projektów. Na mapie znalazły się m.in. dostępne urzędy, instytucje, szkoły, uczelnie, placówki zdrowia czy obiekty kultury.
Przedstawiciel gdyńskiego Centrum Usług Wspólnych przedstawił narzędzie do samokontroli urzędu w zakresie realizacji zadań publicznych i dostępności zasobów lokalowych na przykładzie Urzędu Miasta Gdańsk. Przedstawiciel Fundacji Aktywnej Rehabilitacji wspólnie z Dyrektorem Centrum Projektowania Uniwersalnego na Politechnice Gdańskiej przedstawili narzędzia i wnioski z realizacji projektu OWDA – Ośrodek Wsparcia Architektury Dostępnej.
Ponadto przedstawiciele Karkonoskiego Sejmik Osób Niepełnosprawnych oraz Fundacji Instytut Gospodarki Turystycznej przedstawili działania związane z rozwojem turystyki dostępnej na terenie Dolnego Śląska.
Drugi dzień posiedzenia miał charakter wizyty studyjnej w ternie. Członkowie Rady Dostępności mieli okazję zapoznać się z rozwiązaniami dla osób z niepełnosprawnościami na szlaku prowadzącym do schroniska Łomniczka oraz wodospadu Kamieńczyk. Odwiedzili również Dolnośląskie Centrum Sportu, jeden z najnowocześniejszych w skali Europy obiektów sportowych pozwalający na organizację międzynarodowej klasy imprez sportowych profesjonalne trening sportowców różnych dyscyplin. W centrum zastosowano szereg udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, w tym wypożyczalnię sprzętu dla osób np. z niepełnosprawnością ruchową.
Prezentacje i agenda:
- Agenda XI posiedzenia Rady Dostępności (PDF 129 KB)
- Program Dostępność Plus – stan wdrażania (PPTX 7 MB)
- Stan prac grup tematycznych funkcjonujących przy Radzie Dostępności (PPTX 1 MB)
- Prezentacja „Mapy Inwestycji Programu Dostępność Plus” (PPTX 10 MB)
- Narzędzia do samokontroli urzędu w zakresie realizacji zadań publicznych i dostępności zasobów lokalowych na przykładzie Urzędu Miasta Gdańsk (PPTX 7 MB)
- Narzędzia i wnioski z realizacji projektu OWDA – Ośrodek Wsparcia Architektury Dostępnej (PPTX 10 MB)
- Dostępność w turystyce - działania na terenie woj. Dolnośląskiego (ODP 15 MB)
XII posiedzenie Rady Dostępności
22 listopada 2023 r. odbyło się XII posiedzenie Rady Dostępności. Spotkanie zorganizowano w Hotelu Narvil Conference & SPA w Serocku. W posiedzeniu wzięło udział 40 osób, 31 członków Rady Dostępności oraz zaproszeni goście. Posiedzenie poprowadziła Przewodnicząca Rady, Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu w MFiPR.
W związku z kończącą się kadencją Rady Dostępności, na spotkaniu omówiono wyniki prac Rady Dostępności w bieżącej kadencji. Zorganizowano uroczystość podziękowania członkom Rady Dostępności za dotychczasową współpracę, podczas której Przewodnicząca Rady wręczyła członkom statuetki oraz upominki. Uzgodniono potrzebę podjęcia działań zapewniających kontynuację prac Rady Dostępności i otwarcie II kadencji Rady na początku 2024 r.
W części merytorycznej spotkania członkowie Rady Dostępności mieli okazję zapoznać się z praktycznym wdrażaniem dostępności w oparciu o standardy w sektorze transportu oraz przestrzeni miejskiej. Przedstawicielka PFRON zaprezentowała standardy dostępności wypracowane w projekcie „Szkolenia dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami”. Przedstawicielki miast Poznania, Gdyni oraz Warszawy zaprezentowały z kolei standardy stosowane w procedurach inwestycyjnych i administracyjnych zarządzania miastami.
Prezentacje i agenda
- Agenda XII posiedzenia Rady Dostępności (DOCX 151 KB)
- Podsumowanie prac Rady Dostępności i wyzwania na przyszłość (PDF 2 MB)
- Standardy dostępności w sektorze transportu zbiorowego (PPTX 4 MB)
- Standardy dostępności w mieście Poznaniu (PPTX 76 MB)
- Standardy dostępności w mieście Gdynia (PPT 25 MB)
- Standardy dostępności w mieście Warszawa (PPTX 7 MB)
- Innowacje społeczne dla dostępności (PPTX 825 KB)