Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

FERS 3.2

3.2 Dostępność cyfrowa_FERS.03.02-IP.03-001/24, Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

Zakończony 26.08.2024

Zakończenie oceny wniosku o dofinansowanie w naborze niekonkurencyjnym nr FERS.03.02-IP.03-001/24

 

Centrum Projektów Polska Cyfrowa jako Instytucja Pośrednicząca dla Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 zakończyła ocenę wniosku o dofinansowanie złożonego w ramach naboru niekonkurencyjnego nr FERS.03.02-IP.03-001/24, ogłoszonego w ramach Priorytetu III, działanie 03.02 „Dostępność cyfrowa” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Wyniki naboru 9.10.2024

Projekt wybrany do dofinansowania:

  • Nazwa wnioskodawcy: Ministerstwo Cyfryzacji
  • Tytuł projektu: „AI DC - sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową”
  • Wynik oceny: Pozytywny
  • Kwota przyznanego dofinansowania: 10 479 700,00 PLN
  • Kwota wydatków całkowitych: 10 479 700,00 PLN
  • Przewidywany okres realizacji projektu: 2024-12-01 r. - 2028-06-30 r.
  • data zakończenia oceny:09.10.2024 r.

 

Celem projektu jest stworzenie wirtualnego asystenta opartego na sztucznej inteligencji, który pomoże twórcom rozwiązań cyfrowych w Polsce wdrażać dostępność cyfrową. Narzędzie, działające jak chatbot, będzie wykorzystywać istniejące walidatory dostępności cyfrowej stron internetowych do wykrywania problemów z dostępnością stron internetowych i sugerować naprawy niektórych niezgodności z wymogami określonymi w ustawie o dostępności cyfrowej z 2019 r.

Asystent pomoże w tworzeniu alternatywnych tekstów do grafik, napisów do materiałów multimedialnych i szerzej, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, będzie wspierało użytkowników (tj. twórców rozwiązań cyfrowych) w likwidacji problemów z dostępnością cyfrową poprzez sugerowanie sposobów ich naprawy, jak i poprzez wskazywanie potencjalnych problemów, którymi należy się dokładniej przyjrzeć. Wsparcie użytkownika przez sztuczną inteligencję będzie polegało na możliwości rozmowy (w zrozumiałym języku) z wirtualnym asystentem na temat wykrytych błędów lub innych kwestii i wątpliwości, związanych z dostępnością cyfrową. Będzie to oznaczało, że narzędzie zastąpi w pewnym zakresie eksperta ds. dostępności cyfrowej, udzielając wyczerpujących wyjaśnień zarówno w formie odpowiedzi na konkretne pytania, jak i poprzez sugerowanie kierunku działań sprawdzających. Po zakończeniu realizacji projektu narzędzie będzie utrzymywane przez Ministerstwo Cyfryzacji i będzie w pełni funkcjonalne przez okres 3 lat co przyczyni się do skuteczniejszego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych działających na terenie Polski, a tym samym skuteczniejszego wdrażania ustawy o dostępności cyfrowej.

Grupy docelowe:

  • Twórcy rozwiązań cyfrowych,
  • Podmioty odpowiedzialne za monitoring dostępności cyfrowej (DC) w Polsce.

Przez twórców rozwiązań cyfrowych rozumiane są podmioty wdrażające dostępność cyfrową, podmioty przygotowujące rozwiązania cyfrowe oraz projektanci, webmasterzy i programiści. Będą oni przede wszystkim pracownikami firm informatycznych tworzących strony internetowe, a także wyspecjalizowanych jednostek wewnątrz podmiotów publicznych.

Lista Członków Komisji Oceny Projektów

 

 

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

IV kwartał 2024

Miejsce składania wniosków

Centrum Projektów Polska Cyfrowa
ul. Spokojna 13a
01-044 Warszawa

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z niezbędnymi załącznikami należy złożyć do ION w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych EFS (SOWA EFS).

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

Podmiotem uprawnionym do aplikowania w niniejszym naborze jest Ministerstwo Cyfryzacji.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

Celem głównym projektu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do skutecznego wdrażania dostępności cyfrowej w Polsce. Aby cel ten został osiągnięty, w ramach projektu zostanie utworzony wirtualny asystent - narzędzie przeznaczone dla twórców rozwiązań cyfrowychdziałające na zasadzie zaawansowanego chatbota. Narzędzie będzie wykorzystywało istniejące już walidatory dostępności cyfrowejdo analizy stron internetowych w zakresie zgodności z wymogami określonymi w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dzięki temu będzie proponowało teksty alternatywne do grafik, napisy do materiałów multimedialnych i szerzej, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, będzie wspierało użytkowników (tj. twórców rozwiązań cyfrowych) w likwidacji problemów z dostępnością cyfrową. Narzędzie to będzie funkcjonowało także po zakończeniu realizacji projektu, przyczyni się zatem do skuteczniejszego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych działających na terenie Polski, a tym samym skuteczniejszego wdrażania ustawy o dostępności cyfrowej.

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

Kryteria_wyboru_projektow

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

Maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 100% wydatków kwalifikowanych projektu.

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie Projektu w naborze wynosi 8 374 798,07 PLN (słownie: osiem milionów trzysta siedemdziesiąt cztery tysiące siedemset dziewięćdziesiąt osiem złotych  07/100) i stanowi środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa, z zastrzeżeniem, iż ION dopuszcza możliwość jej zwiększenia, w przypadku dostępności środków.

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

Regulamin_wyboru_projektu

Aktualizacja Regulaminu wyboru

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Udostępniony w SOWA EFS

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzor_porozumienia

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

W przypadku negatywnej oceny projektu złożonego w sposób niekonkurencyjny, wnioskodawcy nie przysługuje prawo złożenia protestu (art. 63 ustawy).

Pytania i odpowiedzi

Pytania można kierować na adres mailowy: fers@cppc.gov.pl