Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

RP 3.1

3.1 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej, Fundusze Europejskie dla Wielkopolski

AKTUALNY data naboru wniosków od 07.04.2025 do 31.05.2025

Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 z dniem 7 kwietnia 2025 roku ogłasza nabór wniosków w sposób konkurencyjny nr FEWP.03.01-IZ.00-001/25 w ramach Działania 03.01 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej. Ogłoszenie zostało opublikowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

Listopad 2025 r.

Miejsce składania wniosków

Link do strony systemu LSI 2021+

 

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 7 kwietnia 2025 r. do 31 maja 2025 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 7 kwietnia 2025 r.

Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się następujące podmioty:

  • Administracja rządowa,
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego,
  • Organizacje pozarządowe,
  • Partnerstwa Publiczno-Prywatne,
  • Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
  • Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
  • Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  • Zarządcy dróg publicznych.

Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:

1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor:

a) zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych, w tym taboru, wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę, to jest: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego.

2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura:

a) budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu, między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie LED – jako niedominujący element projektu;

b) rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego, między innymi centrów przesiadkowych, dworców, w tym kolejowych, autobusowych, obiektów P&R, B&R;

c) zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;

d) cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego, z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego, poprawiające miedzy innymi przepływ i bezpieczeństwo pasażerów, na przykład węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;

e) budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (na przykład energia elektryczna, wodór).

3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności:

a) budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;

b) inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie – jako element projektu. 

4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3):

a) rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;

b) rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;

c) rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;

d) wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS);

e) rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.

5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu):

a) podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;

b) kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.

6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:

a) zielono-niebieskiej infrastruktury,

b) efektywności energetycznej,

c) wykorzystania energii z OZE. 

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

Kryteria wyboru projektów (PDF 945 KB)

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

Poziom dofinansowania projektu wynosi:

a) dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty maksymalnie 70% kosztów kwalifikowalnych, wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem WE nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady EWG nr 1191/69 i EWG nr 1107/70,

b) dla zadań obejmujących zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii wynosi:-

  • 45% kosztów kwalifikowalnych w przypadku inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła zgodnych z załącznikiem VII do Dyrektywy UE 2018/2001, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii;
  • 30% kosztów kwalifikowalnych w przypadku każdej innej inwestycji,  na przykład magazynów energii;
  • intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikro i małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych  w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw,

c) dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70% kosztów kwalifikowalnych.

W przypadku projektów obejmujących działania w zakresie efektywności energetycznej oraz budowy infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów (w przypadku odpłatnego udostępniania infrastruktury), wsparcie będzie udzielone w ramach pomocy de minimis, maksymalnie do wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis. 

Projekt rozliczany będzie w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, zgodnie z częścią II.I Regulaminu wyboru projektów. Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi  140 000 000 PLN (słownie: sto czterdzieści milionów złotych), w tym:

a) 90 000 000 PLN (słownie: dziewięćdziesiąt milionów złotych) – kwota przeznaczona na  dofinansowanie projektów zawierających wszystkie typy projektów,

b) 50 000 000 PLN (słownie: pięćdziesiąt milionów złotych) – kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów dotyczących dróg rowerowych. Wskazana kwota jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu: 1 000 000 PLN.

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

Regulamin wyboru projektów (PDF 1 MB)

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzór wniosku o dofinansowanie projektu (PDF 264 KB)

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzór umowy o dofinansowanie projektu (DOCX 179 KB)

Wzór umowy o dofinansowanie projektu hybrydowego (DOCX 181 KB)

Wzór porozumienia o dofinansowanie projektu (DOCX 176 KB)

Wzór porozumienia o dofinansowanie projektu hybrydowego (DOCX 180 KB)

Wzór decyzji o dofinansowaniu projektu (DOCX 179 KB)

Załącznik do umowy o dofinansowanie projektu (DOCX 181 KB)

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

Regulamin wyboru projektów (PDF 1 MB)

Pytania i odpowiedzi

Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 71 57 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.

Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").[możliwe podanie numerów telefonów do obsługi technicznej]

Linki

Link do strony naboru: https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/563