Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje o raportowaniu dostępności przez podmioty publiczne.

Zachęcamy do zapoznania się z filmem instruktażowym dotyczącym raportowania dostępności w 2025 roku.

Raportowanie dostępności w 2025 r.

W celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczące prawidłowego sporządzenia raportu, prosimy kontaktować się telefonicznie z pracownikami Urzędu Statystycznego w Lublinie. Dane do kontaktu dostępne są na stronie: https://lublin.stat.gov.pl/specjalizacja-urzedu/wyszukiwarka-osob-do-rzd/

Podstawa prawna

  • art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240)

Podmioty zobowiązane

  • podmioty publiczne wymienione w art. 3 ww. ustawy

Zakres raportowania

Informacje o:

  • spełnianiu (bądź nie) przez dany podmiot minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej (art. 6 ustawy)
  • zapewnianiu dostępu alternatywnego wraz z uzasadnieniem konieczności jego zastosowania (art. 7 ustawy o zapewnianiu dostępności)
  • o otrzymanych wnioskach/żądaniach zapewnienia dostępności i postępowaniu skargowym (art. 30 ustawy o zapewnianiu dostępności i art. 18 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2023 poz. 1440)

Gdzie szukać informacji

Jak raportować

W celu zapewnienia spójności zbieranych informacji sprawozdawczych, rekomendujemy złożenie raportu poprzez wypełnienie formularza dostępnego na dedykowanej podstronie Portalu Sprawozdawczego GUS (PS GUS) w następujący sposób:

  • raport samodzielnie składa każdy podmiot publiczny, który posiada nr REGON i znalazł się w katalogu podmiotów publicznych do których GUS wysłał powiadomienie o obowiązku wypełnienia raportu. Informacja ta jest przesyłana do osoby zarządzającej sprawozdawczością GUS (OZS) w danym podmiocie publicznym (lub innej osoby, której OZS nada odpowiednie uprawnienia)
  • w przypadku podmiotów publicznych określonych w art. 5 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, który posiadają jednostki podległe lub nadzorowane nieposiadające nr REGON, podmiot ten pozyskuje od nich dane o dostępności i wypełnia jeden raport składający z się z wielu formularzy, czyli tzw. „wieloformularz” (będzie dostępna odrębna funkcjonalność umożliwiająca dodawanie dodatkowych formularzy)  
  • podmiot publiczny, który nie posiada nr REGON i jednocześnie posiada jednostkę nadrzędną - powinien przekazać do niej wypełniony formularz pobrany ze strony MFiPR z informacjami o dostępności lub uzgodnić z jednostką nadrzędną inny sposób przekazania danych
  • każdy podmiot publiczny – niezależnie czy posiada REGON czy nie, jest zobowiązany do publikacji raportu o swojej dostępności do 31 marca 2025 r. na swojej stronie podmiotowej BIP (lub jeśli takiej nie posiada – na swojej stronie internetowej).

Kiedy raportować

  • raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego należy złożyć wg. stanu na dzień 1 stycznia 2025 r. w terminie od 2 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r.   

Okres sprawozdawczy

  • w przeważającej części formularza podmiot przedstawia informacje za okres od 2 stycznia 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.
  • w przypadku informacji o wniesionych do podmiotu wnioskach o zapewnienie dostępności architektonicznej i/lub informacyjno-komunikacyjnej okres sprawozdawczy obejmuje czas od 20 września 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.
  • w przypadku informacji o wniesionych do podmiotu żądań zapewnienia dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych obejmuje okres sprawozdawczy dotyczy czasu od 23 czerwca 2021 r. do 1 stycznia 2025 r.  

Pamiętaj, że:

  • obowiązek raportowania dotyczy wszystkich podmiotów publicznych
  • formularz raportu powinien być wypełniony przez osobę, która posiada wiedzę na temat dostępności danego podmiotu publicznego
  • raport składa się za pośrednictwem strony dostepnosc.stat.gov.pl (uruchomienie od grudnia 2024 r.)
  • raport można edytować wielokrotnie ale tylko do 31.03.2025 r.

Dowiedz się więcej

Jeśli masz pytania i wątpliwości, napisz e-mail na adres: raportowanie2025@mfipr.gov.pl