Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
Listopad 2025 rokMiejsce składania wniosków
Link do strony systemu LSI 2021+
Sposób składania wniosków
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 7 kwietnia 2025 r. do 31 maja 2025 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 7 kwietnia 2025 r.
Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się podmioty wskazane w Strategiach ZIT właściwego obszaru:
a. Administracja rządowa,
b. Jednostki Samorządu Terytorialnego,
c. Organizacje pozarządowe,
d. Partnerstwa Publiczno-Prywatne,
e. Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
f. Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
g. Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
h. Zarządcy dróg publicznych,
i. Wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe i TBS.
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
a) zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
a) budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
b) rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
c) zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
d) cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
e) budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
a) budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
b) inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).
4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
a) rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
b) rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
c) rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
d) wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
e) rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
a) podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
b) kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
a) zielono-niebieskiej infrastruktury,
b) efektywności energetycznej,
c) wykorzystania energii z OZE.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (PDF 924 KB)
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
1. Poziom dofinansowania wynosi:
a) dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty maksymalnie 70% kosztów kwalifikowalnych, wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) numer 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) numer 1191/69 i (EWG) numer 1107/70;
b) dla zadań obejmujących zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii wynosi:
I. w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub,
II. w ramach pomocy publicznej zgodnie z Rozporządzeniem OZE, poziom pomocy nie może przekraczać:
- 45% kosztów kwalifikowalnych w przypadku inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła zgodnych z załącznikiem VII do Dyrektywy (UE) 2018/2001, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii;
- 30% kosztów kwalifikowalnych w przypadku każdej innej inwestycji (na przykład magazynów energii);
- Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikro i małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw.
c) dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70% kosztów kwalifikowalnych.
2. W przypadku projektów obejmujących działania w zakresie efektywności energetycznej oraz budowy infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów, wsparcie będzie udzielone w ramach pomocy de minimis, maksymalnie do wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis.
3. Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2,5% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 86 727 740,54 PLN [1] (słownie: osiemdziesiąt sześć milionów siedemset dwadzieścia siedem tysięcy siedemset czterdzieści złotych i pięćdziesiąt cztery grosze) I jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.
Wskazana kwota dla poszczególnych MOF nie może przekroczyć:
- dla MOF Gniezna 6 590 602,18 PLN
- dla MOF Konina 14 196 073,92 PLN
- dla MOF Leszna 9 949 732,70 PLN PLN
- dla MOF Piły 38 348 939,98 PLN
- dla ZIT OF Koła i Turku 17 642 391,76 PLN
[1] Ostateczna kwota może ulec zmianie – Dostępność środków ustalana jest na bieżąco za pomocą algorytmu przeliczania środków EFRR, EFS+ oraz FST zgodnie z załącznikiem nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego.
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin wyboru projektów FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (PDF 1 MB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (PDF 292 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu (DOCX 178 KB)
Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (DOCX 182 KB)
Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu (DOCX 176 KB)
Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu hybrydowego (DOCX 179 KB)
Decyzja o dofinansowaniu Projektu Województwa Wielkopolskiego (DOCX 178 KB)
Zasady kwalifikowalności kosztów FEWP.03.02-IZ.00-001-25 (DOCX 184 KB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Regulamin wyboru projektów FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (PDF 1 MB)
Pytania i odpowiedzi
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").
Linki
Link do strony naboru: https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/562