Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Przygotuj i złóż raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego - termin do 31 marca 2021! Opublikuj wydruk raportu na BIP lub stronie internetowej!

Przypominamy, że tylko do 31 marca br. podmioty publiczne mają czas na złożenie raportów o stanie zapewniania dostępności, zgodnie zapisami art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. Urz. 2020 poz. 1062). Raport do końca marca powinien także zostać opublikowany na stronie BIP danego podmiotu lub jego stronie internetowej.

Termin ten wynika wprost z ustawy, w związku z czym ani podmioty, do których raport jest kierowany (wojewoda, minister ds. rozwoju regionalnego), ani Główny Urząd Statystyczny odpowiedzialny za obsługę systemu sprawozdawczego, za pośrednictwem którego jest składany raport - nie mogą zadecydować o przedłużeniu terminu na przekazanie raportu. Składne przez podmioty publiczne prośby w tym zakresie nie będą rozpatrywane.

Przypominamy jednocześnie, że wszystkie niezbędne informacje dotyczące sposobu raportowania znajdą Państwo w specjalnej zakładce.

Informujemy również, że ponieważ format (struktura) raportu, który generowany jest z PS GUS jest określony przez system sprawozdawczy i nie może być zmodyfikowany przez podmiot publiczny, którego dotyczy, a jednocześnie dotychczas dostępny w PS GUS wydruk raportu "do pliku pdf" (wydruk zgodny ze wzorem) nie spełnia wszystkich kryteriów dostępności cyfrowej, określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, do dokumentu tego stosuje się przepisy art. 3 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy, dotyczące wyłączenia obowiązku zapewnienia jego dostępności.

Jednocześnie aby zapewnić możliwość odczytania treści raportu wypełnionego w PS GUS przez czytniki ekranu, których używają osoby z dysfunkcją wzroku, w portalu sprawozdawczym GUS dodano dodatkową wersję wydruku formularza raportu (wydruk w formie dostępnej) o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego. Dzięki temu treść raportu umieszczanego na stronie BIP podmiotu publicznego będzie mogła być odczytywana także przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Rekomendujemy zatem generowanie wydruku raportu z portalu sprawozdawczego GUS w dodanej wersji (wydruk w formie dostępnej).

W przypadku podmiotów nie mających dostępu do PS GUS - w dalszym ciągu należy korzystać z formularza PDF ze strony BIP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Przypominamy, że terminowe przygotowanie, złożenie i publikacja raportu to obowiązek ustawowy. Informacje zawarte w raporcie mogą być ważne dla osób ze szczególnymi potrzebami korzystających z danego podmiotu publicznego, są też ważnym źródłem wiedzy nt. dostępności w całym kraju. Prosimy o terminowe przekazywanie raportów.

W przypadku pytań i wątpliwości dotyczących procesu raportowania prosimy o kierowanie ich na adres e-mail: dostepnosc.plus@mfipr.gov.pl