Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Południowa Obwodnica Warszawy otwarta dla ruchu

Długo wyczekiwana przez kierowców trasa została dziś uroczyście otwarta. 15-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Lubelska i Przyczółkowa, to znaczna część Południowej Obwodnicy Warszawy z nowym mostem przez Wisłę.

Niniejszy odcinek drogi jest kontynuacją autostrady A2 w Warszawie – jako droga ekspresowa S2 i stanowi element obwodnicy miasta – tzw. Południową Obwodnicę Warszawy (POW). Realizacja inwestycji usprawni połączenie między dzielnicami stolicy: od Mokotowa-Ursynowa aż do Wawra.

Ponadto odcinek drogi ekspresowej S2 stanowi element najważniejszych połączeń europejskich sieci TEN-T.  Jego realizacja przyczyni się do stworzenia spójnej sieci dróg o dużej przepustowości, łączącej wszystkie miasta wojewódzkie z siecią TEN-T pozwalającej na ich skomunikowanie za pomocą dróg szybkiego ruchu z Warszawą, stanowiącą główny węzeł miejski sieci bazowej.

"Budowa obwodnicy Warszawy od dawna była jedną z priorytetowych inwestycji Unii Europejskiej. Połowę tej trasy, S2 na odcinku w. Konotopa – w. Puławska, zbudowano w poprzedniej perspektywie finansowej (2007-2013) z unijnym dofinansowaniem 502 miliony Euro. Zadanie to zostało ukończone poprzez budowę otwieranego dzisiaj odcinka (w. Puławska – w. Lubelska), które zostało dofinansowane z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 389 milionów Euro. Obwodnica ta przeniesie ruch tranzytowy z dala od centrum stolicy i da kolejną przeprawę przez Wisłę. Dla Polaków to ogromne ułatwienie w ruchu tranzytowym przez Warszawę, które podnosi bezpieczeństwo i komfort podróży, a także przybliży Polskie firmy do Europy. Jednocześnie S2 wpisuje się w większy Unijny kontekst:  S2 położona jest w korytarzu Morze Północne-Bałtyk i jest częścią rdzenia transeuropejskiej sieci transportowej. To korytarz składający się z 5947 km torów kolejowych, 4029 km dróg oraz 2186 km śródlądowych dróg wodnych korytarz przebiegających od Amsterdamu do Helsinek, łączący porty Morza Północnego w Belgii, Niemczech i Holandii z portami w Finlandii oraz na Litwie i Łotwie. S2 jest także częścią trasy E30, liczącej około 6500 km, która jest jedną z najdłuższych tras europejskich. Zaczyna się w Cork w Irlandii, przechodzi przez Zjednoczone Królestwo, Holandię, Niemcy, Polskę, Białoruś i Rosję i kończy się w Omsku – mieście leżącym na granicy pomiędzy Rosją i Kazachstanem. Łączy też jedne z najważniejszych miast Europy, w tym Londyn, Hagę, Berlin, Warszawę, Mińsk oraz  Moskwę.- Christopher Todd – Dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej."
"Południowa Obwodnica Warszawy przyczyni się do odciążenia centrum miasta od nadmiernego ruchu i tym samym  usprawni funkcjonowanie transportu w stolicy  i okolicach. Inwestycja ma nie tyko wymiar regionalny i krajowy, ale również międzynarodowy – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda."

Inwestycja powstaje w ramach przedsięwzięcia dofinansowanego z Funduszy Europejskich. Projekt Budowa drogi ekspresowej S2 odc. w. Puławska – w. Lubelska (bez węzła), dofinansowany w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, polega na budowie POW w ciągu drogi ekspresowej S2 o łącznej długości 18,52 km. Do oddania do ruchu pozostanie już tylko jeden odcinek od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa, z tunelem na Ursynowie. Planowany termin oddania do użytku przewidziany jest w II kwartale 2021 roku.

Wartość całego projektu wynosi ponad 4 mld zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko to 1,7 mld zł.

Na zdjęciu Południowa Obwodnica Warszawy

Źródło: GDDKiA

Dodatkowo, od niedzieli 20 grudnia kierowcy mają możliwość zjazdu z S2 w ul. Puławską w stronę centrum. Udostępniono bowiem nową, tzw. zawrotkę na węźle Puławska. Takie rozwiązanie będzie dostępne do zakończenia budowy ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Szczegóły na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.