Dziś na ulice Malborka wyjechał ostatni z sześciu autobusów elektrycznych, które w te wakacje zasiliły tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku (MZK). Wszystkie elektrobusy zostały zakupione przy wsparciu Funduszy Europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Zakup sześciu autobusów elektrycznych był możliwy dzięki realizacji projektu 'Elektryfikacja komunikacji miejskiej w Malborku'. Każdy autobus ma długość 12 metrów, jest niskopodłogowy, pomieści 26 pasażerów na miejscach siedzących i wyposażony jest w baterie o pojemności 160 kWh.
(Źródło: Urząd Miasta Malborka)
Bezpieczną podróż elektrobusem zapewni zamontowany w przestrzeni pasażerskiej monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. O komfort podróżnych zadba nowoczesna klimatyzacja, a płynną jazdę bez gwałtownych wibracji zapewni kierowcom i pasażerom oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy.
Dodatkowo w ramach projektu kupiono pięć ładowarek elektrycznych: trzy zajezdniowe oraz dwie miejske do instalacji na pętlach.
(Źródło: Urząd Miasta Malborka)
Elektryfikacja dwóch autobusowych linii komunikacyjnych w Malborku umożliwiła wycofanie z eksploatacji najbardziej wysłużonych autobusów spalinowych w taborze MZK. Zastąpienie pojazdów napędzanych przestarzałymi silnikami spalinowymi, nowoczesnym elektrycznym taborem wymiernie zredukuje obciążenie środowiska naturalnego ze strony systemu transportu miejskiego.
Wartość całkowita projektu wynosi 19,7 mln zł, a dofinansowanie Funduszy Europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko to 13,8 mln zł.
***
Program Infrastruktura i Środowisko realnie przyczynia się do realizacji założeń głównych elementów Europejskiego Zielonego Ładu– strategii rozwoju Unii Europejskiej, mającej na celu przekształcenie Europy w obszar neutralny klimatycznie.
Poprzez realizację takich projektów jak ten w Malborku, możliwe jest przyspieszenie przejścia na zrównoważoną i inteligentną mobilność, co jest jednym z elementów Europejskiego Zielonego Ładu, którego wdrożenie może doprowadzić w 2050 roku do ograniczenia emisji z sektora transportu o 90%.