Mnóstwo elektroniki, bezpieczeństwo na wysokim poziomie. Taki jest najdłuższy tunel drogowy w Polsce. A wszystko to dzięki wsparciu Funduszy Europejskich. Podziemna część Południowej Obwodnicy Warszawy przestała być dla kierowców tajemnicą.
Od dziś kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Ursynowem. Do dyspozycji mają po 3 pasy ruchu w każdą stronę (obie jezdnie mają również po pasie awaryjnym). Mogą na nich rozwinąć prędkość do 80 km/h. To część projektu „Budowa drogi ekspresowej S2 odc. w. Puławska – w. Lubelska (bez węzła)”, który został dofinansowany ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ 2014-2020) kwotą niemalże 1,7 mld zł (wartość całej ponad 18 km inwestycji to nieco ponad 4,07 mld zł).
Zdjęcie: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Przede wszystkim – bezpieczeństwo
Ursynowski tunel naszpikowany jest kamerami i czujnikami. Nic dziwnego. To najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Służby odpowiadające za bezpieczeństwo kierowców muszą mieć go na oku od pierwszego do ostatniego metra. Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem, który pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Tutaj dane przetwarzane są przez system zarządzania ruchem. W razie potrzeby automatycznie może zostać zmieniona dopuszczalna w tunelu prędkość lub wyłączony z ruchu jeden z pasów. Wjazd do tunelu może z kolei pełnić rolę lądowiska dla helikopterów. Na ekranach komputerów monitorujących to, co dzieje się w tunelu, pojawi się każda informacja, która może świadczyć o potencjalnym niebezpieczeństwie, niewłaściwym zachowaniu kierowców (np. jazda pod prąd, zatrzymanie pojazdu) czy zmianie warunków panujących w tunelu. Centrum Zarządzania Tunelem wspierane jest przez Komendę Stołeczną Policji oraz miejskie Centrum Bezpieczeństwa.
Obserwacja…
Do obserwacji tego, co dzieje się w tunelu, służą 134 kamery. Na całej jego długości, co około 125 m, rozmieszczonych jest 28 nisz alarmowych. Z kolei nisze wyposażone są w telefony alarmowe, gaśnice, koce przeciwpożarowe i hydranty. Skorzystanie z telefonu alarmowego czy hydrantu, jest automatycznie monitorowane przez Centrum Zarządzania Tunelem (ułatwia to podjęcie ewentualnej akcji ratunkowej lub jej kontynuowanie). Nowoczesne technologie, które zostały zastosowane w tunelu, są z kierowcą już od samego wjazdu. Tuż przed nim znajdują się znaki zmiennej treści, na których mogą pojawić się ostrzeżenia o niekorzystnych warunkach atmosferycznych, zatorach, a w przypadku całkowitej blokady – również objazdach. Co ważne, informacje o objazdach będą wyświetlane nawet kilkadziesiąt kilometrów wcześniej (na drogach A2, S8, S7, S17, DK79, DK92), żeby kierowcy mogli sprawnie ominąć zablokowaną część trasy.
W razie konieczności komunikaty i ostrzeżenia mogą być nadawane również wewnątrz tunelu – i to nie tylko przez nagłośnienie w obiekcie. Kierowcy usłyszą komunikaty Centrum Zarządzania Tunelem także przez radio w samochodzie (na jednym z programów publicznego radia).
… i wentylacja
Tunel został tak zaprojektowany, by wentylacja była w nim zapewniana naturalnie, poprzez pęd powietrza przy normalnym ruchu samochodów. W gotowości jest jednak bezpieczna, inteligentna wentylacja mechaniczna, która uruchamia się, jeśli odczyty systemu pomiaru zanieczyszczenia wykażą taką konieczność. Dodatkowa wentylacja zadziała również w przypadku zbierania się w tunelu pary wodnej (co może wystąpić w przypadku dużych różnic temperatur w tunelu i poza nim) czy zbyt niskiej prędkości przepływu powietrza.
System wentylacji będzie odpowiadał również za bezpieczeństwo podczas pożaru. Na stałe podłączony jest do stacji meteorologicznej i na podstawie odczytów prędkości wiatru dostosowywany jest scenariusz pożarowy. Wentylatory nawiewne i wywiewne działają na 100 procent, a w zależności od prędkości i kierunku wiatru dołączane są w różnej konfiguracji wentylatory strumieniowe. Za pomocą klap w otworach nawiewnych regulowana będzie ilość powietrza dostarczanego w konkretne miejsce tunelu. Z kolei klapy w otworach wywiewnych ułatwią oddymienie tunelu.
Zdjęcie: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Nie tylko POIiŚ
Drogowa część inwestycji związanej z powstaniem tunelu na ursynowskim odcinku S2 powstała dzięki zaangażowaniu funduszy unijnych z POIiŚ 2014-2020. Sam budynek Centrum Zarządzania Tunelem to z kolei część projektu „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I” realizowanego z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Zadaniem tej inwestycji jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego systemu umożliwiającego uruchomienie usług ITS o największym znaczeniu dla kierowców