Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Dworce w Sulechowie i Trawnikach – otwarte dla podróżnych

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wspiera modernizację dworców w całej Polsce. Realizujemy 12 projektów dworcowych. Udostępniono właśnie obiekty w dwóch lokalizacjach: Sulechów w województwie lubuskim oraz Trawniki w województwie lubelskim.   

Dworzec w Sulechowie  

Pochodzący z 1872 r. dworzec w Sulechowie zyskał po modernizacji nowoczesną przestrzeń obsługi pasażerów. O jej historycznym charakterze świadczą poddana renowacji jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kasowa oraz odrestaurowany wiatrołap od strony peronów. Renowację przeszła też fasada drewnianej przybudówki. Przywrócono w niej szklenia oraz niewielkie okienka z matowym ażurowym deseniem. 

Budynek dworca wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa (np. monitoring), a także rozwiązania ekologiczne, tj. pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie czy system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS) sterujący urządzeniami i instalacjami, a także optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. 

Dworzec w Sulechowie był modernizowany w projekcie pn. Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358. W sumie w tym projekcie przebudowano i/lub zmodernizowano 10 dworców: Babimost, Nowiny Wielkie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica (woj. lubuskie), Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie (woj. wielkopolskie). Koszt całkowity projektu wyniósł 107,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko to kwota 57,7 mln zł.  

Dworzec w Sulechowie

Źródło: PKP S.A.

Dworzec w Trawnikach  

W ramach inwestycji przywrócono historyczny wystrój elewacji dworca w Trawnikach z odtworzeniem gzymsów i innych elementów dekoracyjnych. Elewacja północna dworca zyskała odwzorowane z historycznych fotografii. Wymieniona została także stolarka okienna i drzwiowa. 

Co ważne, zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. 

W budynku i jego otoczeniu działa teraz energooszczędne oświetlenie. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji odpowiada system BMS (Building Management System). Obiekt jest teraz bardziej bezpieczny. Działają systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. 

Dworzec w Trawnikach był modernizowany w projekcie pn. Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa - Dorohusk wraz z dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68. Koszt całkowity projektu wyniósł 72,8 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko to kwota 43,1 mln zł.

Dworzec w Trawnikach

Źródło: PKP S.A.