Opis projektu
Na Morzu Bałtyckim zwiększa się ruch statków. Skoro jest ich więcej – rośnie też ryzyko wypadków i katastrof ekologicznych. Szczególnie groźne są rozlewy ropy lub produktów ropopochodnych. Akademia Morska w Szczecinie z zagranicznymi partnerami opracowała specjalny system likwidacji zanieczyszczeń za pomocą absorbentów.
Wycieki ropy naftowej nie są zjawiskiem nowym. Przez lata udoskonalano metody radzenia sobie z nimi. Najbardziej rozpowszechniona to stawianie zapór olejowych, a następnie odpompowywanie szkodliwej substancji do specjalnych zbiorników. Niestety, takie zapory nie mogą być rozwijane, gdy siła wiatru przekracza 4-5 stopni w skali Beauforta, a przecież do katastrof morskich dochodzi zwykle podczas silnych sztormów.
Zespół pod kierownictwem prof. dr. hab. inż. Lucjana Gucmy z Akademii Morskiej w Szczecinie opracował innowacyjną metodę walki z rozlaną na morzu ropą – SB Oil. W jej przygotowaniu współpracowano z Uniwersytetem w Rostocku i World Maritime University w Malmö.
Nowatorski charakter metody polega na zrzucaniu absorbentu na zanieczyszczenie z samolotu lub ze statku. Są to niewielkie biodegradowalne płytki z włókien drewnianych, które absorbują olej, jednocześnie odpychając wodę. Następnie nasączone olejem płytki z wody zbierane są za pomocą zapór, a z plaży – specjalnymi odkurzaczami.
Płytka zbierze olej
Metr sześcienny materiału celulozowego opracowanego w projekcie SB-Oil zbiera 600 kg ropy.
"Nazywamy to metodą ostatniej szansy. W przypadku złej pogody i gdy rozlew olejowy kierowany jest na brzeg, na plażę, możemy bardzo mocno ochronić środowisko przed dużymi skutkami zanieczyszczenia"– mówi prof. Lucjan Gucma.
Multimedia
Na pomoc Bałtykowi
Galeria
Informacje szczegółowe
Program
Program Interreg Południowy Bałtyk
Fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Projekt
SB Oil (South Baltic OIL spill response through clean-up with biogenic oil binders)
Wartość całkowita
1,2 mln euro
Wkład UE
ok. 1 mln euro