Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Olsztyn stawia na transport publiczny. Nowe buspasy, drogi rowerowe, a przede wszystkim tramwaje nie wzięły się znikąd. Są, bo chcieli tego ludzie. 

Pokazały to konsultacje społeczne już 20 lat temu.

"Zapytaliśmy wtedy, jaki rodzaj transportu powinniśmy w mieście rozwijać. Olsztynianie wypowiedzieli się za komunika­cją autobusową. Chcieli również, by na nasze ulice wróciły tramwaje" – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

 Trafiona decyzja

Tramwaje jeździły po ulicach miasta nad Łyną od 1907 do 1965 r. Od kilku lat kursują znowu, co bardzo podoba się mieszkańcom. Rok po oddaniu pierwszej linii liczba pasaże­rów komunikacji miejskiej wzrosła o ponad 20 proc.

"Cały czas stawiamy na transport publiczny. Mieszkańcy szczególnie chętnie korzystają z tramwajów, bo mają one bezwzględne pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Jazda jest więc płynna i przewidywalna" – podkreśla prezydent.

Olsztyn to do tej pory jedyne polskie miasto, które uruchomiło transport tramwajowy po 1990 r.

Wszystkie ogniwa łańcucha

W ciągu ostatnich lat stolica Warmii i Mazur zmieniła się za sprawą zielonych rozwiązań w transporcie. Realizowane w ramach projektu inwestycje dotykają każdego aspektu ekomobilności. Rowerzyści zyskali nowe trakty, w tym bezkolizyjny przejazd pod mostem Świętego Jakuba. Nowy szlak połączył stare miasto i park Podzamcze z parkiem Centralnym. Przebudowane ulice w centrum są teraz bardziej przyjazne dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji publicznej. Na ulicach Pieniężnego i Partyzantów pojawiły się kolejne buspasy i drogi dla rowerów. Co ważne, stało się to nie kosztem zieleni, lecz przestrzeni dla samochodów. Tabor tramwajowy powiększyły się o nowoczesne, komfortowe pojazdy. Standardem są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym tych z niepełnosprawnościami.

Węzły skracają dystans

Jednak najważniejsze było otwarcie dwóch węzłów przesiadkowych. Pierwszy powstał przy kolejowym dworcu głównym i dworcu autobusowym. Ten duży węzeł łączy wszystkie formy transportu publicznego. W jednym miejscu zbiegają się szlaki kolejowe, autobusowe, komunikacji miejskiej, a także taksówek i rowerów. Dodatkowo z dworca można szybko dojechać do portu lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. Mniejszy węzeł znajduje się przy przystanku kolejowym Olsztyn Śródmieście. Tu powstała stacja roweru miejskiego oraz parking B&R (Bike&Ride – przypinamy tu rower i przesiadamy się na komunikację zbiorową). Jest też parking typu Kiss&Ride. Kierowca podjeżdża tu samochodem i zatrzymuje się tylko na moment, by zabrać lub wysadzić pasażera.

Szczęśliwej podróży!

Rozbudowano też inteligentny system trans­portowy (ITS), w tym podsystemy sterowania ruchem i informacji pasażerskiej. Monitoring pomaga zapewnić pasażerom bezpieczeń­stwo. Dzięki tym zmianom podróżowanie stało się szybsze, łatwiejsze i bardziej komfor­towe.

"Mieszkańcy Olsztyna są zadowoleni z rozwoju transportu publicznego. Ale liczba samochodów też niestety znacznie wzrosła. To dla nas wyzwanie, żeby zmniejszać ruch, szczególnie w centrum" – podkreśla Piotr Grzymowicz.

Jednym z widoczniejszych efektów projektu jest poprawa dostępności śródmieścia dla transportu publicznego, rowerów i pieszych. Potrzeba jednak dalszych działań. Są one podejmowane już teraz. To chociażby nowa linia tramwajowa zbudowana z pieniędzy Programu Polska Wschodnia. Pierwsi pasażerowie pojadą nią jeszcze w tym roku.

Galeria

  • Transport publiczny w Olsztynie

    Transport publiczny w Olsztynie

  • Transport publiczny w Olsztynie

    Transport publiczny w Olsztynie

Gmina Olsztyn dostała 76 mln zł wsparcia z Funduszy Europejskich z Programu Polska Wschodnia. Dzięki niemu zrealizowała projekt „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – łańcuchy ekomobilności”.