Innowacje to nie tylko wysokie technologie, skomplikowane urządzenia czy systemy. Innowacją jest po prostu zmiana na lepsze: Twojej firmy, produktu lub usługi. I na takie właśnie „nowości” w Twoim przedsiębiorstwie możesz ubiegać się o unijną dotację.
Zatem innowacje są dla Ciebie, bo…
… bo są dla wszystkich
Innowacja może powstać i w wielkim, międzynarodowym koncernie, i w niedużej, rodzinnej firmie. Wielkość przedsiębiorstwa nie ma tu znaczenia. Liczy się, że coś zmieniasz. Możesz zmienić wzornictwo swojego produktu. Albo sposób, w jaki obsługujesz klientów, by usprawnić cały proces. Tak, to również są innowacje.
Bohaterami naszego „innowacyjnego” spotu są Antoni Senior i Antoni Junior Piskorkowie, właściciele małopolskiej rodzinnej piekarni. Opracowali autorską metodę, dzięki której mogą produkować więcej tradycyjnego pieczywa. Są innowatorami.
Skąd wziąć pomysł na innowację?
Zacznij od 4 prostych pytań. Zobacz krótki poradnik!
... bo nie liczy się, w jakiej branży działasz
Innowacje to nie tylko sektor IT czy wysokie technologie! Można je wprowadzać w absolutnie każdej branży, co pokazuje przykład Piekarni Piskorek. A tu znajdziesz jeszcze więcej przykładów innowacji z różnych dziedzin. Zapoznaj się z nimi i przekonaj się, jak różnorodne mogą być innowacje.
… bo tradycja i innowacje mogą iść w parze
Nawet jeśli prowadzisz mały i dość tradycyjny biznes, możesz zostać innowatorem. Państwo Piskorkowie nadal pracują na oryginalnych, przedwojennych recepturach. Wykorzystali trend na slow food i badaniami potwierdzili zdrowotne właściwości swojego zakwasu. A autorska linia produkcyjna pozwoliła im odpowiedzieć na rosnący popyt na ich produkty.
… bo nie musisz mieć własnego laboratorium czy działu badań
Jeśli potrzebujesz badań, to możesz po prostu je zamówić i kupić od uczelni czy instytutu badawczego. Fundusze Europejskie przewidują różne możliwości wspierania innowacji. Taką również. Tak zresztą zrobili właściciele piekarni Piskorek. Nawiązali współpracę z jednostką naukową w zakresie przebadania swojego produktu i opracowania metody jego produkcji na masową skalę.
… bo to się opłaca
Innowacje, zwłaszcza podczas kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, mogą pomóc Ci pozyskać nowych klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Zastanów się więc, co w Twoim biznesie wymaga ulepszenia i jak to osiągnąć. Ci, którzy wprowadzili innowacje, twierdzą, że warto.
… bo Fundusze Europejskie pomogą Ci je sfinansować
Fundusze Europejskie i środki z polskiego budżetu od lat wspierają polskich innowatorów. Tutaj znajdziesz listę aktualnych możliwości sfinansowania Twojego pomysłu. Państwo Piskorkowie skorzystali z dotacji z Programu Inteligentny Rozwój. Możliwości jest jednak znacznie więcej.
… bo warto myśleć przyszłościowo
Może zdarzyć się, że na liście naborów wniosków o dotację nie znajdziesz takiego, który odpowiada Twoim potrzebom. Unijny budżet projektowany jest na 7 lat, w tzw. perspektywach finansowych. Obecna, na lata 2014-2020, dobiega powoli końca. Siłą rzeczy pieniędzy, w tym również na innowacje, jest mniej.
ALE… Cały czas pracujemy jednak nad uruchomieniem kolejnego wielkiego budżetu na wsparcie w latach 2021-2027. Właśnie trwają konsultacje społeczne jego założeń. Już teraz wiemy , że jednym z jej priorytetów będzie wsparcie polskich przedsiębiorców, również w zakresie innowacji.
… bo możesz liczyć na bezpłatne wsparcie ekspertów
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub w Twojej głowie pojawiają się kolejne znaki zapytania, skorzystaj z darmowego wsparcia ekspertów, które przygotowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Nasze proste narzędzie STEP (Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł) funkcjonuje już od kilku lat. By się do niego zgłosić, wystarczy wypełnić prosty internetowy formularz.
Jeśli masz już pomysł na innowację – eksperci ocenią go, pomogą Ci go dopracować i sprawdzą, czy masz szansę dostać na niego dofinansowanie.
A co, jeśli nie masz pomysłu na innowacje? Nic, ważne, że chcesz coś zmienić. Po wypełnieniu formularza zostanie przydzielony Ci konsultant, tzw. coach innowacji. Przeanalizuje Twoją branżę, środowisko, w którym działasz. Oceni potencjał Twojej firmy. Zaproponuje źródło finansowania zmian. Konkretne wnioski i propozycje przedstawi Ci w specjalnie opracowanym raporcie.
Naprawdę warto z tego skorzystać!