Czy wiesz, że Twoje prawo do dostępności budynków podmiotów publicznych i usług publicznych wynika z konkretnych przepisów prawa?
Są one ujęte w dwóch ustawach:
- Ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (PDF)
- Ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (po nowelizacji) (PDF 183 KB)
Na ich podstawie każdy podmiot publiczny w Polsce (sprawdź listę przykładowych podmiotów publicznych (PDF)) musi zapewnić dostępność w 3 wymiarach:
- architektonicznym – w zakresie budynków, w których się mieści (art. 6 pkt 1 ustawy nr 1), (np. windę w budynku z wieloma piętrami);
- cyfrowym – w zakresie stron internetowych i aplikacji mobilnych jakie prowadzi (ustawa nr 2 i art. 6 pkt 2 ustawy nr 1), (np. możliwość obsłużenia strony za pomocą samej klawiatury, zapewnienie opisów alternatywnych dla grafiki);
- informacyjno-komunikacyjnym - w zakresie zapewnienia przez podmiot publiczny dostępnej komunikacji (art. 6 pkt 3 ustawy nr 1), (np. przez zapewnienie tłumacza polskiego języka migowego osobie głuchej).
Krótko i obrazowo o obowiązkach podmiotów publicznych wynikających z ww. przepisów opowiadają poniższe nagrania:
Zapoznaj się także z poradnikiem Jak korzystać z prawa do dostępności (PDF 428 KB)
Pamiętaj!
Jeśli zauważasz, że podmiot publiczny nie realizuje obowiązków związanych z zapewnieniem dostępności przepisy dają możliwość:
- W przypadku braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej:
- przekazania informacji na ten temat do danego podmiotu publicznego (każda osoba może taką informację przekazać);
- złożenia wniosku o zapewnienie dostępności (osoba o szczególnych potrzebach lub jej przedstawiciel ustawowy);
- złożenia skargi na brak dostępności (osoba o szczególnych potrzebach lub jej przedstawiciel ustawowy, którym nie zapewniono dostępności).
- W przypadku braku dostępności cyfrowej:
- Złożenia żądania zapewnienia dostępności cyfrowej (może złożyć je każdy),
- Złożenia skargi na brak zapewnienia dostępności cyfrowej (może złożyć ją każdy, ale musi być poprzedzona żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej).
Ważne!
Zapewnianie dostępności regulują przepisy 2 osobnych ustaw, o których mowa w tekście wprowadzającym.
- Jeśli napotykasz bariery architektoniczne lub komunikacyjne musisz skorzystać z ustawy nr 1. Sprawdź w tym celu zapisy art. 29 – 32. Chcesz dowiedzieć się więcej przejdź do zakładki Brak dostępności architektonicznej lub komunikacyjnej.
- Jeśli zauważyłeś, że strona internetowa albo aplikacja mobilna są niedostępne - musisz postępować w sposób opisany w ustawie nr 2. Pomogą Ci zapisy art. 18-19. Chcesz dowiedzieć się więcej, przejdź do zakładki Brak dostępności cyfrowej.