Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Kolaż zdjęć: na jednym pani na wózku inwalidzkim próbuje podjechać na pochylnię, na drugim zdjęciu - dłonie pani układają się w znaki języka migowego

Czy wiesz, że Twoje prawo do dostępności budynków podmiotów publicznych i usług publicznych wynika z konkretnych przepisów prawa?

Są one ujęte w dwóch ustawach:

Na ich podstawie każdy podmiot publiczny w Polsce (sprawdź listę przykładowych podmiotów publicznych (PDF)) musi zapewnić dostępność w 3 wymiarach:

  • architektonicznym – w zakresie budynków, w których się mieści (art. 6 pkt 1 ustawy nr 1), (np. windę w budynku z wieloma piętrami);
  • cyfrowym – w zakresie stron internetowych i aplikacji mobilnych jakie prowadzi (ustawa nr 2 i art. 6 pkt 2 ustawy nr 1), (np. możliwość obsłużenia strony za pomocą samej klawiatury, zapewnienie opisów alternatywnych dla grafiki);
  • informacyjno-komunikacyjnym - w zakresie zapewnienia przez podmiot publiczny dostępnej komunikacji (art. 6 pkt 3 ustawy nr 1), (np. przez zapewnienie tłumacza polskiego języka migowego osobie głuchej).

Krótko i obrazowo o obowiązkach podmiotów publicznych wynikających z ww. przepisów opowiadają poniższe nagrania:

Zapoznaj się także z poradnikiem Jak korzystać z prawa do dostępności (PDF 428 KB)

Pamiętaj!

Jeśli zauważasz, że podmiot publiczny nie realizuje obowiązków związanych z zapewnieniem dostępności przepisy dają możliwość:

  • W przypadku braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej:
    • przekazania informacji na ten temat do danego podmiotu publicznego (każda osoba może taką informację przekazać);
    • złożenia wniosku o zapewnienie dostępności (osoba o szczególnych potrzebach lub jej przedstawiciel ustawowy);
    • złożenia skargi na brak dostępności (osoba o szczególnych potrzebach lub jej przedstawiciel ustawowy, którym nie zapewniono dostępności).
  • W przypadku braku dostępności cyfrowej:
    • Złożenia żądania zapewnienia dostępności cyfrowej (może złożyć je każdy),
    • Złożenia skargi na brak zapewnienia dostępności cyfrowej (może złożyć ją każdy, ale musi być poprzedzona żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej).

Ważne!

Zapewnianie dostępności regulują przepisy 2 osobnych ustaw, o których mowa w tekście wprowadzającym.

  • Jeśli napotykasz bariery architektoniczne lub komunikacyjne musisz skorzystać z ustawy nr 1. Sprawdź w tym celu zapisy art. 29 – 32. Chcesz dowiedzieć się więcej przejdź do zakładki Brak dostępności architektonicznej lub komunikacyjnej.
  • Jeśli zauważyłeś, że strona internetowa albo aplikacja mobilna są niedostępne - musisz postępować w sposób opisany w ustawie nr 2. Pomogą Ci zapisy art. 18-19. Chcesz dowiedzieć się więcej, przejdź do zakładki Brak dostępności cyfrowej.