Inwestycje, zakup wyposażenia i lepsza organizacja placówek oświatowych. Wyposażenie ich w sprzęt do nauczania np. niewidomych czy niesłyszących uczniów, lepsze oznaczenie pomieszczeń i korytarzy, kształcenie nauczycieli i przyszłych profesjonalistów. Przedszkola, szkoły i uczelnie staną się miejscami przyjaznymi wszystkim. Wiedza o dostępności pojawi się jako element programów nauczania w różnych zawodach np. architekt, urbanista czy programista.
Efekty zrealizowane:
- opracowany standard „dostępnej szkoły”,
- 184 szkół podstawowych otrzyma granty na finansowanie dostępności wg standardu,
- 201 uczelni realizuje projekty na dostosowanie swojej działalności do potrzeb studentów i pracowników z niepełnosprawnościami,
- 32 uczelnie wdrażające nowe programy nauczania uwzględniające kwestie projektowania uniwersalnego,
- 11 tys. uczniów ze 100 szkół podstawowych uczestniczyło w lekcjach i warsztatach o dostępności (w ramach konkursu „uDOSTĘPNniacze”),
- opracowany standard wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- opracowane cyfrowe materiały edukacyjne dostępne dla uczniów ze szczególnymi potrzebami,
- liczne webinaria i szkolenia z zakresu dostępności, dostępne dla szerokiej publiczności i różnych grup zawodowych (np. urzędników, dziennikarzy),
- cyfrowe lektury szkolne w formie dostępnej dla uczniów ze szczególnymi potrzebami
- uruchomienie 23 Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW), których celem jest promowanie edukacji włączającej i uczestnictwo w zajęciach szkolnych dzieci ze szczególnymi potrzebami,
- ponad 55 tys. osób z kadry szkół i uczelni przeszkolonych do pracy z osobami o zróżnicowanych potrzebach,
- ponad 8,3 tys. studentów i studentek wzięło udział w zajęciach dot. projektowania uniwersalnego
- 640 osób przygotowanych do pełnienia zadań asystenta ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach.
Efekty zaplanowane:
- 23 Centra Wspierające Edukację Włączającą, objęcie wsparciem SCWEW 160 szkół i przedszkoli
- 186 szkół podstawowych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (szkolenia personelu, inwestycje w wyposażenie i pomoce dydaktyczne),
- 1,5 tys. studentów uczących się praktycznych zasad dostępności,
- 640 osób przygotowanych do pełnienia funkcji asystenta ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- ponad 28 tys. osób z kadry szkół i uczelni przygotowanych do pracy z osobami o zróżnicowanych potrzebach,
- 80 uczelni oferujących wsparcie asystentów dla studentów ze spektrum autyzmu,
- 143 nowe programy nauczania dla uczelni, uwzględniające kwestie dostępności,
- kolejna edycja konkursu uDOSTĘPniacze – dla uczniów szkół średnich.
Do pobrania
Schemat efektów dla obszaru Edukacja (PDF 119 KB)