Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Rusza ambitny projekt, realizowany przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) mający na celu poprawę dostępności w sektorze pasażerskich przewozów kolejowych. Głównym celem inicjatywy jest zapewnienie jednolitych standardów obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami.

Lepsza dostępność w transporcie kolejowym

W realizację projektu zaangażowani będą m.in. przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury (także dworców), podmioty sprzedające bilety oraz osoby udzielające informacji i świadczące pomoc na dworcach. Kluczowym założeniem jest wprowadzenie jednolitego modelu obsługi, który uwzględni specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej zdolności do poruszania się i komunikacji. W tym celu przeprowadzone zostaną szkolenia pracowników sektora kolejowego, łącznie dla około 7100 osób, w tym konduktorów, kasjerów, pracowników obsługi pasażerów na dworcach, personelu infolinii oraz pracowników odpowiedzialnych za pomoc na terenie stacji. Szkolenie będzie miało zarówno formę online, jak i stacjonarną. W projekcie założono również wyznaczenie w podmiotach kolejowych, realizujących usługi przewozów pasażerskich, opiekuna dostępności (trenera wewnętrznego), który będzie odpowiedzialny za koordynację dostępności w organizacji oraz zapewnienie ciągłości szkolenia pracowników w zakresie dostępności.

Przygotowanie do pełnienia funkcji opiekuna dostępności przejdzie co najmniej 230 osób. Jednym z kluczowych elementów projektu jest wprowadzenie ujednoliconych procedur obsługi osób z niepełnosprawnościami na każdym etapie podróży kolejowej, od momentu zakupu biletu, przez udzielanie informacji, aż po wsiadanie, przejazd i wysiadanie z pociągu. W ramach projektu szczególną uwagę poświęcono opracowaniu procedur ewakuacji pasażerów z niepełnosprawnościami, co do tej pory było najsłabszym punktem w krajowym systemie kolejowym.

Kolejnym ważnym aspektem projektu będą audyty dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej na terenie stacji kolejowych, w punktach sprzedaży biletów oraz w innych obiektach kolejowych. Ich celem jest dokładna analiza, w jaki sposób infrastruktura kolejowa może zostać ulepszona, aby była bardziej przyjazna osobom z niepełnosprawnościami.

Realizacja projektu przyczyni się do istotnej poprawy dostępności transportu kolejowego w Polsce. Dzięki wprowadzeniu jednolitych procedur i kompleksowym szkoleniom pracowników, pasażerowie z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami będą mogli liczyć na lepszą i bardziej profesjonalną obsługę. Ujednolicone procedury ewakuacji zwiększą ich bezpieczeństwo, a audyty dostępności pomogą zidentyfikować i wyeliminować bariery architektoniczne i cyfrowe, które utrudniają korzystanie z kolei osobom o ograniczonej mobilności. Działania te mają również szerszy, społeczny wymiar, ponieważ przyczyniają się do budowania bardziej włączającego i równościowego społeczeństwa, w którym każda osoba – bez względu na swoje możliwości – ma dostęp do usług publicznych na równi z innymi.

Projekt finansowany jest z Funduszy Europejskich na rzecz Rozwoju Społecznego (FERS). Jego budżet to 10 mln zł.