1. Kto jest zobowiązany do składania raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?
2. Jak wypełnić raport, z jakiego formularza korzystać?
3. Czy każdy podmiot publiczny może złożyć raport przez Portal Sprawozdawczy GUS (PS GUS)?
4. Czy poniższe jednostki są objęte obowiązkiem raportowania dostępności?
5. Czy raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest sporządzany przez podmiot publiczny corocznie?
6. Jaki okres powinien obejmować raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami? Co w sytuacji, jeżeli dany podmiot jest objęty obowiązkiem sprawozdawczym powstał w dniu 1 stycznia 2025 r. jako nowy podmiot publiczny?
7. Jeśli podmiot został zlikwidowany przed 1 stycznia 2025 r., czy powinien złożyć raport?
8. Jeżeli podmiot został zlikwidowany z początkiem stycznia 2025 r. lub w okresie styczeń-marzec 2025 r., to ma obowiązek złożenia raportu?
9. Czy jednostka powinna sporządzić raport jeśli nie zatrudnia osób niepełnosprawnych?
10. Jeżeli do podmiotu typu szkoła/przedszkole itp., nie uczęszczają uczniowie niepełnosprawni, to czy w takim przypadku jednostka powinna sporządzić raport?
11. Jednostka z powodu remontu prowadzi działalność w budynku zastępczym - czy w tym przypadku wypełnia raport jeśli tak, to dla którego budynku?
12. Czy dostęp do Portalu Sprawozdawczego może posiadać kilka osób? Jeśli tak, to w jaki sposób można nadać takie uprawnienia?
13. Co zrobić, gdy podczas logowania do portalu wyświetla się komunikat: „Podano nieprawidłowe dane identyfikacyjne lub konto jest zablokowane”?
14. Jak zweryfikować/sprawdzić, czy jednostka jest objęta obowiązkiem wypełnienia raportu na portalu?
15. Jeżeli po zalogowaniu się do Portalu Sprawozdawczego w liście obowiązków sprawozdawczych nie widnieje Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego, to czy jednostka nie ma obowiązku jego wypełnienia?
16. Jak prawidłowo uzupełnić pola: „Nazwa i adres podmiotu publicznego” oraz „Numer identyfikacyjny REGON?
17. Jak prawidłowo uzupełnić raport na Portalu Sprawozdawczym, stosując funkcję tzw. „wieloformularza”?
18. Kiedy należy zastosować tzw. „wieloformularz”? Czy jest to zależne od liczby budynków?
19. Jak uniknąć tworzenia zdublowanych raportów (w szczególności w sytuacji, gdy badany podmiot wypełnił formularz w Portalu Sprawozdawczym i jednocześnie przekazał dane jednostce nadrzędnej, która również ujęła je w swoim sprawozdaniu tworząc formularz dodatkowy jednostki podległej)?
20. Czy jednostka nadrzędna może złożyć zbiorczy raport, w którym uwzględni informacje dotyczące swojej dostępności oraz jednostek podległych?
21. Czy można przerwać pracę z formularzem i w jaki sposób można do niej wrócić?
22. Jak zakończyć formularz aby został wysłany do bazy GUS?
23. Kogo należy zaliczać do grupy osób ze szczególnymi potrzebami?
24. Czym różnią się pytania o stan dostępności od pytań o okres sprawozdawczy?
25. Czym różni się wniosek od osoby ze szczególnymi potrzebami dotyczący zapewnienia szczególnej formy komunikacji od wniosku o zapewnienie dostępności?
26. Czy podmioty które mają jednostki podległe i nadzorowane składają raport tylko za siebie, czy także za jednostki podlegle i nadzorowane? Czy robią to przez PS GUS czy w inny sposób?
27. Czy wojewodowie oraz podmioty, które mają jednostki podległe i nadzorowane będą mogły zweryfikować, które z nich jeszcze nie dopełniły obowiązku raportowania dostępności?
28. Co w sytuacji, jeżeli dany podmiot jest objęty obowiązkiem raportowania, a nie posiada danych do logowania do PS GUS?
29. Co w sytuacji, kiedy dany pomiot publiczny posiadający REGON tworzą inne podmioty publiczne, które również posiadają odrębne nr REGONY (np. zespół szkół)?
30. Kto powinien wypełnić formularz o stanie zapewnia dostępności, jeżeli dany podmiot publiczny nie posiada koordynatora do spraw dostępności?
31. Czy koordynator ds. dostępności wspólny dla kilku jednostek ma za zadanie wykonać zbiorczy raport o stanie zapewnienia dostępności dla wszystkich podmiotów, w których sprawuje swoją funkcję?
32. Co powinien zawierać raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?
33. W jaki sposób raportować informacje w zakresie dostępności architektonicznej?
34. Różne jednostki wykorzystują wspólnie jeden budynek (np. kilka szkół korzysta z jednego basenu) – czy w tym przypadku każda jednostka powinna wykazać ten budynek?
35. Czy należy wykazać budynek, który jest sporadycznie wynajmowany przez jednostkę na konkretne wydarzenia (np. szkoła raz w tygodniu wynajmuje salę wspinaczkową od ośrodka sportu)?
36. Czy podmiot może uznać, że zapewnia w użytkowanym budynku (lub jego części) dostęp bez barier do wszystkich pomieszczeń, jeśli jest on zapewniony jedynie w części przeznaczonej dla interesantów lub klientów, natomiast nie jest zapewniony w pomieszczeniach technicznych (np.: teatr, którego budynek spełnia standardy dostępności w części dla widzów – wejście, toalety, kasa, widownia itd., natomiast nie spełnia ich w pomieszczeniach technicznych )?
37. Jeżeli informacja na temat rozkładu pomieszczeń w sposób wizualny/dotykowy/głosowy dotyczy tylko części budynku, to czy należy wykazać taki budynek, jako taki, który posiada informację o rozkładzie pomieszczeń w sposób wizualny/dotykowy/głosowy?
38. Jakie strony internetowe należy wykazać jako prowadzone przez podmiot?
39. Jakie aplikacje mobilne należy wykazać jako udostępniane przez podmiot?
40. Jak poprawnie wypełnić dział 2 w przypadku gdy jednostka posiada kilka stron internetowych i/lub aplikacji mobilnych?
41. Jak określić zgodność strony internetowej i/lub aplikacji mobilnej z wymogami UdC?
42. Gdzie uzyskać informacje, czy strony internetowe i/lub aplikacje mobilne podmiotu posiadają zgodność z wymogami UdC?
43. Czy do stron internetowych prowadzonych przez podmiot publiczny należy zaliczać strony mediów społecznościowych (Facebook, Twitter itp.)?
44. Czy do aplikacji mobilnych należy zaliczać aplikacje takie jak dzienniki elektroniczne (np. Librus, Vulcan), czy komunikatory internetowe (Skype, Teams itp.)?
45. Jednostki podległe mają taki sam adres strony internetowej i/lub aplikacji mobilnej jak jednostka główna, czy w tym przypadku każda jednostka wykazuje ten sam adres?
46. Co oznacza, że podmiot prowadzi stronę internetową i/lub udostępnia aplikację mobilną?
47. Co powinien zawierać formularz kontaktowy, aby można uznać go za środek wspierający komunikowanie się?
48. Na czym polega zastosowanie komunikatora internetowego, aby można uznać go za środek wspierający komunikowanie się?
49. Na czym polega przesłanie faksu aby uznać, że jest to środek wspierający komunikowanie się?
50. Jakie komunikatory internetowe może stosować podmiot publiczny w komunikacji audiowizualnej?
51. Na czym polega wykorzystanie tłumacza języka migowego przez strony internetowe i/lub aplikacje?
52. Jak powinien wyglądać tekst odczytywany maszynowo znajdujący się na głównej stronie internetowej podmiotu?
53. W jakiej formie powinny być ujęte informacje na głównej stronie internetowej podmiotu, aby uznać je za łatwe do czytania?
54. Co powinna zawierać informacja o dostępie alternatywnym?
55. Czy informacje dotyczące pomocy tłumacza języka migowego odnoszą się wyłącznie do obsługi petentów czy też ogólnej działalności podmiotu publicznego (np. czy transmisje i nagrania z sesji rady gminy powinny być tłumaczone na język migowy)?
56. O jakie wsparcie techniczne chodzi w kontekście dostępu alternatywnego?
57. Czy w „Liczbie otrzymanych wniosków o zapewnienie dostępności ogółem” (dział 5), powinna zawierać się „Liczba negatywnie rozpatrzonych wniosków o zapewnienie dostępności”?
58. Jeśli podmiot otrzymał skargę na brak dostępności cyfrowej w wymaganym okresie i jeszcze nie została ona rozpatrzona (pozytywnie/negatywnie), to czy należy ją ujmować w raporcie?
59. Czy należy aktualizować raport jeśli stan w nim wykazany ulegnie zmianie? Jeśli tak, to w jaki sposób i gdzie?
60. Co należy zrobić w sytuacji gdy raport nie zostanie złożony w terminie do 31 marca 2025 r.?
61. Czy raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami musi zostać opublikowany przez podmiot publiczny?
62. Czy raport o stanie zapewniania dostępności można edytować w PS GUS?
63. Co oznacza pole formularza raportu dostępności Kontakt z pomocą tłumacza-przewodnika w Dziale 3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna?
64. Czy budynki komunalne objęte są obowiązkiem raportowania dostępności?
65. Czy raport o zapewnieniu dostępności powinny uzupełniać ochotnicze straże pożarne (OSP)?
66. Jakie są obowiązki wojewodów z zakresie raportowania dostępności?
67. Czy spółki realizujące zadania publiczne np. Towarzystwa Budownictwa Społecznego, podmioty odpowiedzialne za realizację miejskich inwestycji, zaopatrzenie w wodę, transport publiczny itp. są zobowiązane do złożenia raportu o stanie zapewniania dostępności?
68. Czy jeśli szkoła korzysta z dwóch budynków starego i nowego. Stary nie spełnia żadnych wymogów w zakresie dostępności i są tam tylko dwie klasy, natomiast nowy jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo i w znajduje się w nim cała administracja szkoły i pozostałe klasy, to czy szkoła wykazuje w raporcie obydwa budynki?
69. Jesteśmy jednostką budżetową podległą gminie i nie posiadamy swojej strony internetowej. Mamy dostęp BIP utworzonego na stronie Gminy. Mamy też konto na FB dołączone pod konto prywatne pracownika. Co zatem mam zaznaczyć w dziale 2 Dostępność cyfrowa w pkt 1 i 2 w zakresie liczby prowadzonych stron www?
70. Co należy wpisać w komentarzach w raporcie o stanie zapewniania dostępności w ramach informacji o dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej?
71. Czy jeśli wypełnimy ten raport na stronach GUS czy jeszcze gdzieś wysyłamy? Czy publikujemy również ten raport na stronach BIP?
72. Czy dla każdej z podstron trzeba mieć osobną deklarację dostępności, np. gdy mamy stronę główną i osobno dedykowaną np. jakiemuś programowi np. baza NGO?
73. Czy biblioteka mająca filie posiadające własne numery REGON z rozszerzeniem wypełnia dla każdej filii osobno raport czy łącznie?
74. Co w przypadku budynków gminnych, które są dzierżawione np. pod NZOZ kto wtedy przystosowuje budynek do wymogów w zakresie dostępności? Gmina jako właściciel budynku, czy firma, która je dzierżawi?
75. Czy podmiot publiczny ma obowiązek zapewnienia wstępu z psem asystującym do wszystkich pomieszczeń w budynku?