Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240, z 2024 r. poz. 731, dalej: UZD), podmioty publiczne, wymienione w art. 3 UZD, zobowiązane są do raportowania o stanie zapewniania dostępności raz na 4 lata. Pierwszy raz ten proces został przeprowadzony w 2021 r.
To działanie ma na celu monitorowanie spełniania przez podmioty publiczne minimalnych wymogów w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, ujętych w art. 6 UZD oraz dostępu alternatywnego w oparciu art. 7 UZD.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, jako podmiot odpowiedzialny za koordynację wdrażania przepisów ustawy, ustala szczegóły procesu raportowania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i przekazuje je podmiotom zobowiązanym ustawą.
Proces raportowania, zgodnie z art. 11 UZD, kończy się opracowaniem ogólnopolskiego Raportu, który jest przedstawiany do wiadomości Rady Ministrów.
Poniżej umieszczono informacje dotyczące najbliższego procesu raportowania w 2025 r., a także raport opracowany w 2021 r.