Koordynatorzy do spraw dostępności w związku z pełnioną funkcją, ale także inne osoby reprezentujące podmioty publiczne, przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, a także inni obywatele, których dotyczy ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, mogą mieć wiele pytań dotyczących stosowania jej przepisów. Dlatego w oparciu o napływające do nas pytania przygotowaliśmy zestaw tych, które są najczęściej zadawane wraz z odpowiedziami na nie. Mamy nadzieję, że będą one pomocne w zrozumieniu i stosowaniu przepisów ustawy. Lista ta będzie w miarę potrzeby uzupełniana.
Zapraszamy do lektury!
Raport o stanie zapewniania dostępności (art. 11-12)
Formularze do sporządzenia raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Gdzie można znaleźć wzór raportu wskazanego w art. 11. (Raporty o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami)?
Raport dostępności i plan działania np. dla urzędu miasta przygotowuje koordynator, a co w przypadku innych podmiotów publicznych np. jednostek podległych?
Jaka jest droga przekazywania raportu – czy urząd miasta składa raport bezpośrednio do wojewody i co z raportami z podmiotów publicznych – czy również bezpośrednio do wojewody, czy najpierw do urzędu miasta, a jeśli tak – czy urząd miasta musi przygotować zbiorczy raport?
W jakim terminie jednostka, która powstała po 31 marca 2021 (termin złożenia pierwszego raportu o stanie zapewniania dostępności wynikający z UzD) jest zobligowana do przedstawienia raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?
Certyfikacja dostępności (rozdział 3)
Kiedy przewidziany jest start II naboru podmiotów ubiegających się o status podmiotów dokonujących certyfikacji?
Czy opisując zasób kadrowy, należy wykazać formę współpracy danej osoby z podmiotem (współpracujemy z osobami z niepełnosprawnościami najczęściej na umowę zlecenie/dzieło) i niezbędne dokumenty potwierdzające doświadczenie/wiedzę?
Jak długo trwa proces certyfikacji np. naszej firmy?
Czy konsorcjum może ubiegać się o status podmiotu dokonującego certyfikacji?
Czy liczba podmiotów startujących w naborze i wpisanych do wykazu podmiotów dokonujących certyfikacji (art. 17 UoD) jest ograniczona?
Jakie są koszty uzyskania certyfikatu dostępności?
Czy uznawane są orzeczenia równoważne - to znaczy, czy osoba legitymująca się orzeczeniem o I grupie inwalidzkiej z 1991 roku jest równoważna z osobą posiadającą orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności?
Czy instytucją certyfikującą może być podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej?
Czy jedna osoba może spełniać więcej niż jeden warunek dotyczący posiadania wiedzy, kwalifikacji lub cech członka zasobu kadrowego podmiotu certyfikującego ? Czy np. specjalistą w dziedzinie dostępności architektonicznej może być jednocześnie osoba z niepełnosprawnością?
Czy w zespole przeprowadzającym audyt mogą być członkowie rodziny?
Jak należy rozumieć termin "metodyka przeprowadzenia kontroli dostępności w podmiotach, w których wydano certyfikat dostępności"?
Jak należy rozumieć termin "weryfikacja zapewnienia dostępności"?
Czy każdy przedsiębiorca może zwrócić się z wnioskiem o wydanie certyfikatu dostępności bez względu na rodzaj prowadzonej działalności w tym producent, który nie świadczy usług bezpośrednio klientom indywidualnym?
Co jest pierwszym krokiem w procesie ubiegania się o certyfikat: podpisanie umowy z podmiotem certyfikującym, czy złożenie wniosku o wydanie certyfikatu?
Czy certyfikacja dotyczy wyłącznie zapewnienia dostępności osobom o szczególnych potrzebach z zewnętrz (klientów), czy również osobom wewnątrz podmiotu audytowanego – np. pracownikom (obecnym lub przyszłym)?
Czy jest możliwość zwiększania liczby osób wchodzących w skład zasobu kadrowego podmiotu dokonującego certyfikacji?
Czy możliwa jest zmiana osób wchodzących w skład zasobu kadrowego weryfikowanych podczas naboru.
W jaki sposób poinformować o zmianie w składzie Zespołu?
Czy przewiduje się możliwość weryfikacji / audytowania tylko jednego obszaru np. dostępności cyfrowej (np. sklepy internetowe)? Czy taki podmiot może otrzymać certyfikat? Czy jednak zawsze, niezależnie od tego jak wygląda obsługa w obiekcie, który jest siedzibą firmy, musi być objęty wszystkimi trzema rodzajami dostępności inaczej nie może uzyskać certyfikatu ?
Jaki podmiot jest uprawniony do cofnięcia certyfikatu?
Czy podmiot certyfikujący może nie przyjąć wniosku o certyfikację, a jeśli tak, to czy można go nie przyjąć bez uzasadnienia?
Czy opłata certyfikacyjna jest ponoszona za rozpoczęcie procesu certyfikacji, czy za wydanie certyfikatu?
Czy maksymalna wysokość opłaty certyfikacyjnej określona w art. 22 ust. 3 ustawy to stawka obejmująca podatek VAT czy stawka w kwocie netto?
Czy w przypadku indywidualnych uzgodnień stron umowy o certyfikację, w tym obopólnej akceptacji warunków, np. w przypadku certyfikacji więcej niż 20 obiektów, strony mogą ustalić opłatę na wyższym poziomie niż wskazano w art. 22 ust. 3 ustawy?
Czy w przypadku podmiotu, który posiada wiele obiektów (powyżej 30) jest możliwa certyfikacja tylko części z nich? A jeśli tak, to na jakich zasadach?
Jakie minimum dostępności pozwala na otrzymanie certyfikatu? Czy warunkiem jego uzyskania jest wypełnienie 100% rekomendacji audytowych?
Czy można otrzymać certyfikat awansem z wyznaczona ścieżką rekomendacji do spełnienia?
Czy spełnianie wymagań certyfikacyjnych oznacza spełnianie wymagań z EAA (Europejski Akt o Dostępności)?
Koordynator dostępności (art. 14)
W jakim terminie należy podać dane kontaktowe osoby, która zostanie wyznaczona do pełnienia funkcji koordynatora do spraw dostępności?
Czy wójt/burmistrz/prezydent miasta wyznacza koordynatora tylko w Urzędzie Gminy/Miasta czy dla wszystkich jednostek organizacyjnych?
Czy stanowisko koordynatora dostępności powinno być wyodrębnione czy też potraktowane jako zadanie dodatkowe? Co z wynagrodzeniem za pełnienie funkcji koordynatora dostępności oraz ewentualnie kwotą takiego wynagrodzenia?
Czy każdy podmiot publiczny musi mieć koordynatora do spraw dostępności?
Kto może pełnić funkcję koordynatora?
W jaki sposób ma być wyznaczony koordynator, czy ma to być np zarządzenie wójta/burmistrza/prezydenta/miasta/starosty/marszałka lub dyrektora organu władzy publicznej?
Czy gdy do 30 września 2020 r. koordynator nie zostanie wyznaczony, to urzędowi będą grozić sankcje? Czy ich ewentualny brak nie będzie powodował, że większość urzędów go nie wyznaczy i będzie to "martwy przepis"?
Formularz wniosku o zapewnienie dostępności (art. 30)
Kogo, od kiedy i w jakim zakresie obowiązuje ustawa o zapewnianiu dostępności? (art. 3, 6, 7, 70)
Czy przedsiębiorstwo państwowe, a więc samodzielny, samorządny i samofinansujący się przedsiębiorca posiadający osobowość prawną, podlega zakresowi podmiotowemu ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami?
Czy polskie placówki zlokalizowane zagranicą, takie jak ambasady, konsulaty i przedstawicielstwa są zobowiązane do przestrzegania ustawy o zapewnianiu dostępności?
Czy w przypadku wynajmu nieruchomości, która jest siedzibą podmiotu publicznego istnieje konieczność dostosowywania obiektów najmowanych do wymogów ustawy?
Pomieszczenia w naszym urzędzie spełniają różne funkcje. Jaki rodzaj pomieszczeń należy dostosować do przepisów przedmiotowej ustawy. Czy istnieją okoliczności zwalniające z obowiązków, jakie nakłada ustawa?
W przypadku podmiotów realizujących zadanie finansowane z udziałem środków publicznych, podmiot jest zobowiązany do zapewnienia dostępności "w zakresie określonym w tej umowie". W jaki sposób ten zakres ma być dookreślony, jak dokładnie sprecyzowany?
Jaka jest intencja art. 70 ustawy? Czy dostęp alternatywny ma być stałym rozwiązaniem?
Czy przedsiębiorstwo stanowiące własność gminy, którego działalność w minimalnym stopniu polega na zaspokajaniu potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, które w większości świadczy usługi komercyjne, podlega ustawie o zapewnianiu dostępności?
Jakie obowiązki w zakresie dostępności mają podmioty publiczne i niepubliczne zawierając umowy na realizację zadań publicznych lub zamówień publicznych (art. 4 ust. 3 i art. 5)
Czy przepisy zawarte w art. 4 ust. 3 i 5 ust. 2 ustawy stosuje się tylko w stosunku do ustawy prawo zamówień publicznych?
Kto odpowiada za określenie wymagań odnośnie dostępności w ramach realizacji zadania?
Czy deklaracja oferenta o spełnieniu wymagań w zakresie dostępności, określonych w ogłoszeniu o naborze, będzie wystarczająca, aby uznać te wymagania za spełnione?
Czy odrzuceniu podlega oferta, w której nie zawarto opisu sposobu spełnienia wymagania w zakresie dostępności?
Jaki rodzaj dostępności powinien być uwzględniony w przypadku zlecania lub powierzania zadania publicznego?
Czy umowy zawarte przed dniem wejścia w życie przepisów art. 4 ust. 3 powinny być aneksowane? Czy jednostka samorządu terytorialnego może odmówić przedłużenia cyklicznie aneksowanej umowy, np. na Warsztaty Terapii Zajęciowej (WTZ), jeśli nie są one w pełni dostosowane pod kątem dostępności?
Kto może kontrolować czy zapisy umowy dotyczące dostępności są właściwie realizowane?
Czy podmiot publiczny może rozwiązać umowę w sytuacji, kiedy nie są respektowane zapisy umowy dotyczące zapewniania dostępności?
Czy podmiot inny niż publiczny, realizujący zadanie publiczne powinien w sprawozdaniu z jego realizacji uwzględniać w jaki sposób wywiązano się z zobowiązań związanych z dostępnością?
Czy szczególne potrzeby wykraczające poza art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności […] mogą być uwzględnione przy zawieraniu umów na realizację zadań publicznych?
Czy i jak zapewnić by w komisjach konkursowych i wśród ekspertów oceniających oferty były osoby, które mają kompetencje związane z dostępnością?
Czy można określić ile procent całego budżetu zadania powinno być przeznaczone na zapewnienie dostępności?
Czy w formularzu ofert znajdzie się konkretne miejsce na wpisanie informacji dotyczącej zapewnienia dostępności?
Czy i jakie koszty związane z dostępnością powinny być ujęte w kosztach kwalifikowanych w regulaminach konkursu?
Czy wydarzenia/szkolenia realizowane przez organizacje pozarządowe muszą być dostępne ?
Czy na działanie organizacji pozarządowej która realizuje zadanie zlecone przez podmiot publiczny można złożyć skargę o której mowa w ustawie?
Czy art. 4 ust. 3 ma zastosowanie do zamówień wszczętych przed 6 września 2021?
Czy art. 4 ust. 3 ma zastosowanie do wszystkich umów na podstawie, których są wydatkowane środki publiczne np. do umów o dofinansowanie projektów ze środków UE?