Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

TELEASYSTENT. Aplikacja umożliwiająca zdalną asystę dla osób niewidzących i słabowidzących.

Na czym polega rozwiązanie

„Teleasystent” to aplikacja na smartfon, przy pomocy której asystent/osoba wspierająca może udzielać zdalnego wsparcia będącego połączeniem wideo rozmowy z nawigacją "na żywo" w terenie. Realizacja wsparcia odbywa się w czasie rzeczywistym, a wykorzystane narzędzie zawiera się w nurcie aplikacji, które mają za zadanie wspierać osoby zależne, a także ich opiekunów w codziennym funkcjonowaniu. Aplikacja "Teleasystent" powstała jako suma doświadczeń asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej i osoby niewidomej, która była objęta tradycyjnym wsparciem. W wyniku kilkumiesięcznej współpracy okazało się, że dzięki możliwościom, jakie daje dzisiejsza technologia, wiele problemów tej grupy osób można rozwiązać zdalnie. Ważne jest dostosowanie programów i aplikacji do rzeczywistych potrzeb osób niewidomych.

Telewsparcie odbywa się dzięki wykorzystaniu kamery telefonu (kamera tylna lub przednia jeśli matryca aparatu jest wysokopikselowa – prezentuje obraz w satysfakcjonującej jakości). Ze względu na cechy indywidualne związane z poruszaniem się osoby z dysfunkcją wzroku zaproponowano wykorzystanie opaski dotychczas wykorzystywanej przez biegaczy podczas treningu.

Wsparcie w 3 obszarach:

  • CityTime - wsparcie w poruszaniu się w przestrzeni publicznej, wsparcie w kontaktach z instytucjami;
  • HomeTime - wsparcie w czynnościach domowych - w tym wsparcie w rozwiązywaniu problemów w poszczególnych miejscach: kuchnia, łazienka;
  • SpecialTime - wsparcie charakterystyczne dla danej osoby określone na podstawie diagnozy potrzeb. Może to być czynność związana z zainteresowaniami uczestnika lub wsparcie incydentalne dotyczące na przykład opieki nad dzieckiem.

Częścią aplikacji jest kalendarz spotkań i „platforma” wymiany informacji pomiędzy użytkownikami – zarówno osobami niewidzącymi, jak i asystentami. Pozwala to na wcześniejsze zgłoszenie potrzeby asysty i zapewnienie sobie wsparcia w konkretnym momencie dnia. Umożliwia też zgłoszenie nagłej, nieprzewidzianej sytuacji, na którą zareaguje jeden z asystentów w „sieci” wsparcia.

Komu służy rozwiązanie

Rozwiązanie skierowane jest do osób niewidomych i osób niedowidzących.

Kto może zastosować rozwiązanie

  • Instytucje i organizacje udzielające wsparcia osobom niewidomym i niedowidzącym.
  • Przyjaciele, członkowie rodzin, wolontariusze wspierające osoby niewidome i niedowidzące.

Więcej informacji

Po więcej informacji zapraszamy na stronę www.rops.krakow.pl

Multimedia

Zdjęcie pokazuje aplikację Teleasystent

Plakat (PDF 2 MB)

 

Materiały pochodzą od Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie