Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Polskie projekty kolejowe z unijnym dofinansowaniem

Instrument „Łącząc Europę” przynosi korzyści obywatelom we wszystkich państwach członkowskich. Transport osobowy jak i towarowy staje się łatwiejszy, tańszy, bezpieczniejszy i bardziej zrównoważony. O bilansie członkostwa Polski w UE i największych korzyściach, jakie czerpiemy z obecności we wspólnocie mówił sekretarz stanu MFiPR, Jan Szyszko podczas konferencji prezentującej wyniki dwóch projektów kolejowych CPK, dofinansowanych ze środków unijnych.

Minister Jan Szyszko

"Polska jest największym beneficjentem instrumentu Łącząc Europę – CEF w sektorze transportu. To instrument, który w szczególności dobrze oceniamy i obficie z niego korzystamy, jest m.in. źródłem finansowania dla projektów w ramach CPK" – mówił wiceminister Jan Szyszko.

Polska od samego początku jest liderem w wykorzystaniu środków CEF (Connecting Europe Facility) na tle innych krajów UE. W ramach konkursów CEF Transport 2014-2020 uzyskała dofinansowanie na ponad 18,35 mld zł (ponad 18% wykorzystania łącznego budżetu). Natomiast, w ramach perspektywy 2021-2027 otrzymaliśmy już ponad 3 mld euro dofinansowania dla naszych projektów. W ramach instrumentu Łącząc Europę realizowane są 4 projekty kolejowe CPK dotyczące odcinków Warszawa – Poznań oraz Katowice – Ostrava. W lipcu dofinansowanie otrzymał piąty projekt CPK – dokumentacja projektowa dla odcinka Sieradz – Poznań.

W tym roku obchodzimy 10-lecie Instrumentu „Łącząc Europę”. Od 2014 r. CEF Transport wsparł europejską infrastrukturę kolejową kwotą ponad 110,93 miliardów zł. Jak zaznaczył wiceminister, CEF stanowi dobry mechanizm w kontekście realizacji ambitniejszych inwestycji infrastrukturalnych. Wskazał na możliwość jego zastosowania w przypadku komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym budowy kolei dużych prędkości Y, łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem.

"Pieniądze na infrastrukturę i inwestycje transportowe, w szczególności kolejowe, będą priorytetem MFiPR i rządu podczas obecnych negocjacji przyszłego budżetu UE" – zaznaczył wiceminister Szyszko.

I dodał, że wspólne zarządzanie polityką spójności przez państwa członkowskie pozwala efektywnie diagnozować potrzeby inwestycyjne. Podczas wystąpienia minister Szyszko zwrócił także uwagę na rolę CEF w kontekście rozwoju infrastruktury podwójnego zastosowania.

W konferencji „Wsparcie UE dla polskiego transportu. Projekty kolejowe: Warszawa - Poznań i Tunel w Łodzi" udział wzięli wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, członek zarządu CPK Marcin Michalski, zastępca dyrektora CUPT – Sylwia Cieślak - Wilk, oraz z przedstawiciele CPK – Michał Jasiak, zastępca Dyrektora ds. Analiz i Michał Kazimierczak – zastępca Dyrektora ds. Projektowania.