Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
2024Miejsce składania wniosków
Wniosek należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej w CST2021 – aplikacji WOD2021, pod adresem: https://wod.cst2021.gov.pl/
Formularz wniosku o dofinansowanie projektu będzie udostępniony najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru w dedykowanej aplikacji WOD2021 dostępnej pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl/
Sposób składania wniosków
Wniosek należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej w CST2021 – aplikacji WOD2021, pod adresem: https://wod.cst2021.gov.pl/
Formularz wniosku o dofinansowanie projektu będzie udostępniony najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru w dedykowanej aplikacji WOD2021 dostępnej pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl/
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie w ramach naboru ubiegać się mogą:
- Jednostki Samorządu Terytorialnego (w tym związki i stowarzyszenia JST),
- jednostki organizacyjne działające w imieniu JST,
- podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych JST,
- organizacje pozarządowe i Lokalne Grupy Działania (LGD) prowadzące działalność pożytku publicznego (zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie),
- podmioty ekonomii społecznej (określone w ustawie o ekonomii społecznej),
- uczelnie (zgodnie z ustawą „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”),
- instytucje rynku pracy (zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy)
realizujące projekt na obszarze subregionu wałbrzyskiego (powiaty: dzierżoniowski, kłodzki, świdnicki, wałbrzyski, ząbkowicki, miasto Wałbrzych).
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Projekty składane w odpowiedzi na niniejszy nabór muszą przyczyniać się do realizacji celów FEDS 2021-2027, w szczególności muszą wpisywać się w realizację celu szczegółowego wymienionego w pkt 2 Postanowienia ogólne Regulaminu: umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie.
Projekty wspierane w naborze muszą wpisywać się w cel środowiskowy transformacji subregionu wałbrzyskiego zawarty w Programie FEDS 2021-2027 oraz w TPST, który brzmi: Zapewnienie spójnej, zintegrowanej transportowo, atrakcyjnej, wysokiej jakości przestrzeni dla mieszkańców przy poszanowaniu zasobów środowiska.
Zgodnie z SZOP celem projektu musi być gruntowna termomodernizacja budynków publicznych (w tym budynków stanowiących własność lub współwłasność organizacji pozarządowych, LGD, w których prowadzą swoją działalność statutową) obejmująca swym zakresem co najmniej następujące prace termomodernizacyjne rozumiane jako:
Obligatoryjnie:
1) ocieplenie przegród (ścian i/lub stropów i/lub dachów); i/lub
2) wymianę okien i/lub drzwi; i/lub
3) modernizację systemu wentylacji
Fakultatywnie:
1) wymianę źródeł ciepła i instalacją urządzeń OZE (wraz z systemami zarządzania i magazynowania energii na potrzeby danego źródła OZE); lub
2) wymianę/modernizację inst. CO i CWU; lub
3) podłączenie do sieci ciepłowniczo/chłodniczej.
Wszystkie ww. elementy zakresu termomodernizacji muszą być wskazane w audycie energetycznym.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Ocena wniosków o dofinansowanie projektów prowadzona jest w oparciu o kryteria wyboru projektów zatwierdzonych przez KM FEDS 2021-2027.
Dla tego naboru obowiązują Kryteria wyboru projektów w ramach FEDS 2021-2027 podzielone na:
Kryteria formalne i merytoryczne ogólne zatwierdzone Uchwałą nr 8. Komitetu Monitorującego FEDS 2021-2027 z dnia 14 kwietnia 2023 r.
oraz
Kryteria specyficzne formalne i merytoryczne dla działania 9.5.B zatwierdzone Uchwałą nr 26. Komitetu Monitorującego FEDS 2021-2027 z dnia 15 czerwca 2023 r.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi – 1 000 000,00 PLN, w przypadku organizacji pozarządowych i LGD prowadzących działalność pożytku publicznego (zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie), podmiotów ekonomii społecznej, uczelni, instytucji rynku pracy 300 000,00 PLN.
Maksymalna wartość wnioskowanego dofinansowania - nie może być większa niż alokacja przeznaczona na nabór pomniejszona o kwotę przeznaczoną na procedurę odwoławczą (w PLN).
Maksymalny poziom dofinansowania:
a) w przypadku wsparcia nie objętego pomocą publiczną/de minimis – maksymalnie 80% wydatków kwalifikowalnych (tj. 70% z FST i 10% z Budżetu Państwa w ramach Kontraktu Programowego);
W trakcie trwania naboru lub po jego rozstrzygnięciu ION może zwiększyć kwotę przeznaczoną na dofinansowanie projektu.
b) w przypadku wsparcia stanowiącego pomoc publiczną - intensywność pomocy publicznej z FST (bez Budżetu Państwa z Kontraktu Programowego) ustalana jest w odniesieniu do projektu oraz wnioskodawcy, beneficjenta, partnera i podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków w projekcie – zgodnie z przepisami GBER w odniesieniu do pomocy inwestycyjnej na pomoc inwestycyjną na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach – art. 38a GBER.
Podstawa poziomu dofinansowania:
Art. 38a ust. 11, 14 i 15 – mikro/mały: do 55%; duży: do 45%; średni: do 35%;
Art. 38a ust. 12, 14 i 15 – jeśli inwestycja polega na instalacji lub wymianie tylko jednego rodzaju elementu budynku zgodnie z definicją w art. 2 pkt 9 dyrektywy 2010/31/UE
Zgodnie z ww. dyrektywą:
„element budynku” -oznacza system techniczny budynku lub element przegród zewnętrznych budynku
„system techniczny budynku” - oznacza urządzenia techniczne do ogrzewania, chłodzenia, wentylacji, ciepłej wody, oświetlenia budynku lub modułów budynku, lub ich kombinację;
„przegrody zewnętrzne” - oznaczają zintegrowane elementy budynku, które oddzielają jego wnętrze od środowiska zewnętrznego.
ZGODNIE Z REGULAMINEM WYBORU:
Element budynku:
1) ocieplenie przegród (ścian i/lub stropów i/lub dachów),
2) wymiana okien i/lub drzwi,
3) modernizacja systemu wentylacji,
4) wymiana źródeł ciepła i instalacji urządzeń OZE;
5) wymiana/modernizacja inst. CO i CWU.
6) podłączenie do sieci ciepłowniczo/chłodniczej.
Wskazany próg procentowy dofinansowania stosuje się w przypadku, gdy projekt dotyczy tylko jednego elementu z obligatoryjnych prac termomodernizacyjnych określonych w niniejszym regulaminie wyboru projektu (1 lub 2 lub 3):
mikro/mały: do 50%; średni: do 40%; duży: do 30%;
c) w przypadku wsparcia stanowiącego pomoc de minimis – maksymalnie 70 % wydatków kwalifikowalnych (70% z FST, bez Budżetu Państwa z Kontraktu Programowego), na podstawie rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2062), przy czym:
i. całkowita kwota pomocy de minimis udzielona jednemu przedsiębiorcy (wnioskodawcy / beneficjentowi/partnerowi/podmiotowi upoważnionemu do ponoszenia wydatków) w okresie trzech lat podatkowych (tj. w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych) z różnych źródeł i w różnych formach wraz z wnioskowaną w ramach projektu kwotą pomocy de minimis podlega limitowi w wysokości wskazanej w przepisach prawa (patrz dodatkowo definicja „Pomoc de minimis”),
ii. do celów ustalenia dopuszczalnego pułapu pomocy de minimis zastosowanie ma definicja „jednego przedsiębiorstwa”, o której mowa w art. 2 ust. 2 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis,
iii. limit pomocy de minimis w projekcie ustalany jest odrębnie dla wnioskodawcy/beneficjena/partnera/podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków w świetle definicji „jednego przedsiębiorstwa”.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Alokacja przeznaczona na nabór wynosi 30 000 000,00 EUR, tj. 135 705 000,00 PLN (zgodnie z obowiązującym w maju 2023 r. kursem, tj. 1 EUR = 4,5235 PLN) w tym na procedurę odwoławczą zabezpiecza się 10% alokacji przeznaczonej na nabór tj. 3 000 000,00 EUR (tj. 13 570 500,00 PLN).
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Wersja aktualna - obowiązująca od 29.05.2024 r.
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 - 29.05.2024 r. (PDF 767 KB)
Wykaz zmian 29.05.2024 (DOCX 16 KB)
Wersja archiwalna: obowiązująca od 09.02.2024
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 - 09.02.2024 r. (PDF 764 KB)
Wykaz zmian 09.02.2024 r. (PDF 142 KB)
Wersja archiwalna: obowiązująca od 27.09.2023 r.:
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 z załącznikami – aktualizacja 27.09.2023 r (ZIP 1 MB)
Wersja archiwalna:
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 z załącznikami – aktualizacja 01.09.2023 r. (ZIP 1 MB)
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 z załącznikami – aktualizacja 01.09.2023 r. –wersja „śledź zmiany" (ZIP 1 MB)
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 z załącznikami (ZIP 1 MB) – aktualizacja 31.07.2023
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 z załącznikami (ZIP 1 MB) – aktualizacja 31.07.2023 – wersja „śledź zmiany”
Regulamin FEDS.09.05-IP.01-023/23 z załącznikami (ZIP 2 MB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór wniosku o dofinansowanie (PDF 225 KB)
Formularz wniosku o dofinansowanie projektu będzie udostępniony najpóźniej w dniu rozpoczęcia naboru w dedykowanej aplikacji WOD2021 dostępnej pod adresem https://wod.cst2021.gov.pl/
Więcej informacji o naborze znajduje się na stronie dedykowanej naborowi: Ogłoszenie o naborze przeprowadzanym w trybie konkurencyjnym FEDS.09.05-IP.01-023/23 – nabór dla subregionu wałbrzyskiego objętego interwencją FST - RPO WD 2014 - 2020 (dolnyslask.pl)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy o dofinansowanie z załącznikami (ZIP 2 MB)
Wzór decyzji o dofinansowanie z załącznikami (ZIP 2 MB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Wnioskodawcy przysługuje protest od negatywnego wyniku oceny projektu (o której mowa w art. 56 ust. 5 i 6 ustawy wdrożeniowej) wybieranego w trybie konkurencyjnym w ramach FEDS 2021-2027. Wnioskodawca, w przypadku negatywnej oceny projektu (po otrzymaniu od DIP stosownej informacji) ma możliwość wniesienia protestu do IZ FEDS 2021-2027 za pośrednictwem DIP na zasadach i w trybie, o którym mowa w art. 63 i art. 64 ustawy wdrożeniowej.
Więcej informacji znajduje się w Regulaminie naboru w rozdziale 19. Środki odwoławcze przysługujące wnioskodawcy.
Pytania i odpowiedzi
Instytucją Organizującą Nabór (ION) jest Dolnośląska Instytucja Pośredniczącej (DIP), pełniąca funkcję Instytucji Pośredniczącej FEDS 2021-2027.
Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca
ul. E. Kwiatkowskiego 4
52-407 Wrocław
Dane do kontaktu:
Tel.: 71 776 58 13, 71 776 58 02, 74 637 91 43 (filia w Świdnicy)
e-mail: info.dip@dip.dolnyslask.pl
Linki
Wszystkie informacje dotyczące naboru znajdują się na stronie: