Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
lipiec 2025 r.Miejsce składania wniosków
IP przyjmuje wnioski o dofinansowanie projektu wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego LSI 2021-2027.
Adres strony internetowej Panelu Wnioskodawcy: http://pw2021.opolskie.pl
Sposób składania wniosków
Nabór wniosków o dofinansowanie projektu będzie prowadzony w terminie:
20.11.2024 r. – 16.12.2024 r.
Ww. termin obejmuje rozpoczęcie naboru (dzień udostępnienia formularza wniosku o dofinansowanie projektu w systemie teleinformatycznym w sposób umożliwiający składanie wniosków o dofinansowanie projektu), przyjmowanie wniosków oraz zakończenie naboru.
IP przyjmuje wnioski o dofinansowanie projektu wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego LSI 2021-2027.
Adres strony internetowej Panelu wnioskodawcy: http://pw2021.opolskie.pl
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
Typy beneficjenta uprawnionego do składania wniosków w ramach naboru:
I. Typ beneficjenta ogólny: administracja publiczna
typ beneficjenta szczegółowy: jednostki samorządu terytorialnego
II. Typ beneficjenta ogólny: instytucje nauki i edukacji
typ beneficjenta szczegółowy: szkoły i inne placówki systemu oświaty
III. Typ beneficjenta ogólny: organizacje społeczne i związki wyznaniowe
typ beneficjenta szczegółowy: organizacje pozarządowe
IV. Typ beneficjenta ogólny: przedsiębiorstwa
typ beneficjenta szczegółowy: duże przedsiębiorstwa, mśp
W przypadku projektu partnerskiego każdy partner podobnie jak wnioskodawca musi być podmiotem uprawnionym do otrzymania wsparcia w ramach działania 5.9 Kształcenie zawodowe.
Beneficjent oraz Partner/Partnerzy muszą wpisywać się zarówno w typ ogólny jak i w typ szczegółowy Beneficjenta.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Typy projektów podlegających dofinansowaniu
Numeracja typów przedsięwzięć wskazana zgodnie z zapisami karty dla działania 5.9 Kształcenie zawodowe w treści Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027 (wersja nr 14).
1.Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli w rozumieniu Zalec. Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, tj.:
a) podnoszenie poziomu opanowania umiejętności podstawowych (rozumienia i tworzenia informacji, rozumowania matematycznego i umiejętności cyfrowych),
b) podnoszenie poziomu kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie umiejętności uczenia się,
c) wspieranie nabywania kompetencji w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM), z uwzględnieniem ich powiązania ze sztuką, kreatywnością i innowacyjnością, oraz zachęcanie większej liczby młodych ludzi, zwłaszcza dziewcząt i młodych kobiet, do wyboru zawodu w dziedzinach STEM,
d) pielęgnowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości, kreatywności i zmysłu inicjatywy, szczególnie wśród młodych ludzi, na przykład przez promowanie możliwości zdobycia praktycznych doświadczeń w zakresie przedsiębiorczości,
e) podnoszenie poziomu kompetencji językowych zarówno w odniesieniu do języków urzędowych, jak i innych, oraz wspieranie osób uczących się w nauce różnych języków, które są istotne dla ich sytuacji zawodowej i życiowej lub mogą sprzyjać transgranicznej komunikacji i mobilności,
f) wspomaganie rozwijania kompetencji obywatelskich.
2.Kształcenie praktyczne uczniów szkół zawodowych, w tym we współpracy z pracodawcami, tj. organizacja staży, praktyk, kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
3.Wyrównywanie szans edukacyjnych, w tym w szczególności dla uczniów z grup w niekorzystnej sytuacji.
4.Wsparcie jakości nauczania przedmiotów ścisłych, m.in. poprzez wykorzystanie metod eksperymentu w edukacji.
5.Wsparcie cyfryzacji szkoły lub placówki w zakresie organizacyjnym lub procesowym lub w zakresie rozwoju komp. cyfrowych uczniów lub kadry, w tym rozwój umiejętności korzystania z mediów, umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi IT w procesie edukacji, cyberbezpieczeństwo.
6.Indywidualizacja podejścia do ucznia, w tym z niepełnosprawnościami.
7.Wsparcie ogólnodostępnych szkół w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej:
a) bezpośrednie wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) podnoszenie kompetencji kadr pedagogicznych m.in. w zakresie pedagogiki specjalnej,
c) współpraca/partnerstwo z innymi placówkami, w tym ze szkołami specjalnymi i/lub organizacjami pozarządowymi w celu integracji uczniów, rodziców i nauczycieli oraz wymiany doświadczeń i dostosowania szkół do potrzeb dzieci ze SPE,
d) wdrożenie szkół i placówek kształcenia zawodowego do pełnienia roli lokalnego centrum integracji i włączenia
e) staże uczniowskie/zawodowe dla uczniów szkół specjalnych.
8.Wsparcie działań związanych z edukacją ekologiczną dla uczniów i nauczycieli, w tym wiedza o klimacie i ochronie środowiska, współpraca szkół z pracodawcami w zakresie nowych zielonych zawodów.
9.Doskonalenie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego, w tym we współpracy z uczelniami, przedsiębiorcami i pracodawcami.
10.Doradztwo zawodowe w ramach kształcenia zawodowego dla uczniów, nauczycieli oraz osób dorosłych.
11.Wsparcie szkoleniowo-doradcze dla kadr pedagogicznych., w tym nauczycieli, psychologów, pedagogów i doradców zawodowych zatrudnionych w szkole, m.in. studia, kursy, szkolenia, coaching, tutoring, superwizja oraz zakup narzędzi w zakresie pedagogiki, psychologii i doradztwa zawodowego.
12.Wsparcie jakości kształcenia zawodowego, w tym szkolnictwa branżowego poprzez rozwijanie współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe., o charakterze strategicznym i praktycznym z otoczeniem społeczno-gospodarczym, zwłaszcza z pracodawcami, a także uczelniami wyższymi i instytucjami rynku pracy oraz upowszechnianie nauczania w miejscu pracy.
14.Wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.
15.Wsparcie psychologiczne-pedagogiczne dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców przeciwdziałające skutkom izolacji, zaburzeniom behawioralnym oraz psychicznym, a także podnoszenie kwalifikacji psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach.
16.Wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy nt. zdrowego trybu życia, w szczególności w odniesieniu do uczniów z grup w niekorzystnej sytuacji, w tym zajęcia nt. zdrowej diety, higieny cyfrowej, radzenia sobie ze stresem, budowania relacji i kompetencji społecznych oraz zajęcia sportowe, związane z wyrównywaniem szans/nadrabianiem zaległości po pandemii i nauce zdalnej.
17.Dojazdy do szkół dla uczniów szkół ponadpodstawowych z obszarów zmarginalizowanych zgodnie z Analizą dot. obszarów komunikacyjnie wykluczonych w województwie opolskim i o obniżonej mobilności w celu podniesienia dostępu do edukacji wysokiej jakości.
Analiza dostępna na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej FEO 2021-2027: https://rpo.opolskie.pl/wp-content/uploads/2023/11/Analiza-dost%C4%99pno%C5%9Bci-komunikacyjnej-na-www.pdf
18.Budowanie potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego do realizacji działań na rzecz edukacji - element projektu.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Załącznik nr 5 do RWP - Kryteria wyboru projektów dla działania 5.9 (DOCX 101 KB)
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu
Dla postępowania konkurencyjnego w działaniu 5.9 Kształcenie zawodowe FEO 2021-2027 maksymalny % poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (środki UE + współfinansowanie ze środków krajowych przyznane beneficjentowi przez właściwą instytucję) wynosi:
90% w tym maks. udział BP 5%
Maksymalny % poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych w projekcie (środki UE) wynosi :
85%
Minimalny wkład własny beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny) wynosi:
10%
Wartość wydatków w ramach cross-financingu nie może stanowić więcej niż :
30% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Dla postępowania konkurencyjnego w działaniu 5.9 Kształcenie zawodowe maksymalna wartość dofinansowania projektu nie może przekroczyć alokacji dla danego subregionu, tj.:
- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-001/24 (Aglomeracja Opolska)
- 6 069 828,00 PLN
- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-002/24 (Subregion Brzeski)
- 1 741 070,00 PLN
- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-003/24 (Subregion Kędzierzyńsko-Strzelecki)
- 3 167 791,00 PLN
- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-004/24 (Subregion Południowy)
- 3 758 526,00 PLN
- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-005/24 (Subregion Północny)
- 3 474 548,00 PLN.
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin wyboru projektów dla działania 5.9 (DOCX 159 KB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Załącznik nr 2 do RWP - Wzór wniosku o dofinansowanie EFS+ (DOCX 104 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Załącznik nr 6 do RWP - Wzór Umowy o dofinansowanie 5.9 (DOCX 192 KB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Zgodnie z regulaminem wyboru projektów dla działania 5.9.
Pytania i odpowiedzi
Dodatkowe informacje można uzyskać w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Opolu ul. Głogowska 25c, 45-315 Opole.
Punkt Informacyjny o EFS:
e-mail: punktefs@wup.opole.pl
- tel. 77 44 16 754, 77 44 16 599