Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

RP 5.9

5.9 Kształcenie zawodowe, Fundusze Europejskie dla Opolskiego

AKTUALNY data naboru wniosków od 20.11.2024 do 31.01.2025

Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu jako Instytucja Pośrednicząca w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027 ogłasza w dniu 6 listopada 2024r. nabory wniosków o dofinansowanie projektów w trybie konkurencyjnym  o nr

FEOP.05.09-IP.02-001/24 (Aglomeracja Opolska),

FEOP.05.09-IP.02-002/24(Subregion Brzeski),

FEOP.05.09-IP.02-003/24 (Subregion Kędzierzyńsko-Strzelecki),

FEOP.05.09-IP.02-004/24 (Subregion Południowy),

FEOP.05.09-IP.02-005/24 (Subregion Północny)

w ramach działania 5.9 Kształcenie zawodowe 5 Fundusze Europejskie wspierające opolski rynek pracy i edukację, programu regionalnego FEO 2021-2027

[12.12.2024 r.]

Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu jako Instytucja Pośrednicząca w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027 informuje, że Zarząd Województwa Opolskiego (ZWO) na posiedzeniu w dniu 10 grudnia br. przyjął Uchwałę nr 1692/2024 w sprawie zmiany uchwały nr 1339/2024 Zarządu Województwa Opolskiego z dnia 28 października 2024 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu wyboru projektów dotyczącego projektów złożonych w ramach postępowania konkurencyjnego dla działania 5.9 Kształcenie zawodowe, priorytetu 5 Fundusze Europejskie wspierające opolski rynek pracy i edukację, programu regionalnego FEO 2021-2027, dla naborów nr FEOP.05.09-IP.02-001/24, FEOP.05.09-IP.02-002/24, FEOP.05.09-IP.02-003/24, FEOP.05.09-IP.02-004/24, FEOP.05.09-IP.02-005/24.  

Zakres zmian w Regulaminie wyboru projektów obejmuje:

1) w rozdziale I Wprowadzenie, podrozdziale 1. Skróty i pojęcia stosowane w regulaminie, dodano definicję zielonych zawodów;

2) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 10. Warunki realizacji projektów, pkt 15: skorygowano zapis dot. odniesienia do staży lub praktyk zawodowych innych niż staże uczniowskie, o których mowa w punkcie 13, a nie 17;

3) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdział 11. Termin składania wniosków o dofinansowanie projektu otrzymał brzmienie: „Nabór wniosków o dofinansowanie projektu będzie prowadzony w terminie 20.11.2024 r. – 31.01.2025 r.”;

4) rozdział II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdział 12. Orientacyjny termin przeprowadzenia oceny projektów otrzymał brzmienie: „Orientacyjny termin zakończenia oceny projektów to sierpień 2025 r.”;

5) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 13. Opis procedury oceny projektów, pkt 13.1 Sposób wyboru projektów do dofinansowania oraz jego opis, zapis: „W dniu ogłoszenia naborów IP udostępni dla naborów nr FEOP.05.09-IP.02-001/24, FEOP.05.09-IP.02-002/24, FEOP.05.09-IP.02-003/24, FEOP.05.09-IP.02-004/24, FEOP.05.09-IP.02-005/24  formularze wniosku o dofinansowanie projektu w systemie teleinformatycznym LSI 2021-2027, aby potencjalni wnioskodawcy mogli je wypełnić (zgodnie z instrukcją zawartą w załączniku nr 3 do niniejszego regulaminu), a następnie złożyć wniosek w terminie przeprowadzenia naboru tj. od 20.11.2024r. do 16.12.2024 r.” otrzymał brzmienie: „W dniu ogłoszenia naborów IP udostępni dla naborów nr FEOP.05.09-IP.02-001/24, FEOP.05.09-IP.02-002/24, FEOP.05.09-IP.02-003/24, FEOP.05.09-IP.02-004/24, FEOP.05.09-IP.02-005/24  formularze wniosku o dofinansowanie projektu w systemie teleinformatycznym LSI 2021-2027, aby potencjalni wnioskodawcy mogli je wypełnić (zgodnie z instrukcją zawartą w załączniku nr 3 do niniejszego regulaminu), a następnie złożyć wniosek w terminie przeprowadzenia naboru tj. od 20.11.2024r. do 31.01.2025 r.”;

6) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 13. Opis procedury oceny projektów, pkt 13.1 Sposób wyboru projektów do dofinansowania oraz jego opis, zapis: „Celem weryfikacji spełnienia kryterium formalnego nr 4 pn. Roczny obrót Wnioskodawcy i Partnera/Partnerów jest równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w projekcie (nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych) Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia dokumentów źródłowych będących w jego posiadaniu, tj.: PIT/sprawozdania finansowego/zaświadczenia z Urzędu Skarbowego.”, otrzymał  brzmienie: „Celem weryfikacji spełnienia kryterium formalnego nr 4 pn. Roczny obrót Wnioskodawcy i Partnera/Partnerów jest równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w projekcie (nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych), Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia dokumentów źródłowych będących w jego posiadaniu, tj. w szczególności: PIT/sprawozdania finansowego/ zaświadczenia z Urzędu Skarbowego.”;

7) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 13. Opis procedury oceny projektów, pkt 13.1 Sposób wyboru projektów do dofinansowania oraz jego opis, zapis: „Celem weryfikacji spełnienia kryterium formalnego nr 6 pn. W przypadku projektu partnerskiego spełnione zostały wymogi dotyczące wyboru Partnerów, o których mowa w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r.  o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia dokumentów źródłowych będących w jego posiadaniu, tj.:

- dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów dotyczących wyboru Partnerów, o których mowa  w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, w tym potwierdzające fakt dokonania wyboru partnerów przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu (dokumentacja źródłowa Wnioskodawcy).”, otrzymał brzmienie: „Celem weryfikacji spełnienia kryterium formalnego nr 6 pn. W przypadku projektu partnerskiego spełnione zostały wymogi dotyczące wyboru Partnerów, o których mowa w art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia dokumentów źródłowych będących w jego posiadaniu, tj.:

1. W przypadku kiedy Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, który dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 tej ustawy, należy przekazać:

- pełną treść ogłoszenia o naborze wraz ze zrzutem ekranu ze strony internetowej wnioskodawcy, potwierdzającym upublicznienie ogłoszenia i umożliwiającym ustalenie daty jego zamieszczenia;

- protokół lub inny równoważny dokument, potwierdzający fakt uwzględnienia przy wyborze partnera zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa oraz doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;

- zrzut ekranu ze strony internetowej wnioskodawcy potwierdzający upublicznienie  informacji o podmiocie/podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.

2. W przypadku podmiotów innych niż wymienione w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. tych które przy wyborze partnerów nie są zobligowane do stosowania procedury otwartego naboru, należy złożyć:

- deklarację o wspólnej realizacji projektu, podpisaną przez wszystkie podmioty tworzące partnerstwo (np. list intencyjny).” ;

8) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 13. Opis procedury oceny projektów, pkt 13.4 Kryteria wyboru projektów, zapis: „Ze względu na charakter bezwzględnych kryteriów wyboru projektów przyjętych przez KM FEO 2021-2027, weryfikacja kryteriów, o których mowa powyżej, przed rozpoczęciem wdrażania projektu, na podstawie dokumentów poświadczających ich spełnienie, możliwa jest do przeprowadzenia w stosunku do dwóch kryteriów formalnych w brzmieniu:

- Wnioskodawca oraz Partnerzy (jeśli dotyczy) uprawnieni do składania wniosku,

- Wnioskodawca oraz Partnerzy (jeśli dotyczy) nie podlegają wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie.

- Zgodność projektu z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej/pomocy de minimis (jeśli dotyczy).”
otrzymał  brzmienie: „Ze względu na charakter bezwzględnych kryteriów wyboru projektów przyjętych przez KM FEO 2021-2027, weryfikacja kryteriów, o których mowa powyżej, przed rozpoczęciem wdrażania projektu, na podstawie dokumentów poświadczających ich spełnienie, możliwa jest do przeprowadzenia w stosunku do trzech kryteriów formalnych w brzmieniu:

- Wnioskodawca oraz Partnerzy (jeśli dotyczy) uprawnieni do składania wniosku,

- Wnioskodawca oraz Partnerzy (jeśli dotyczy) nie podlegają wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie.

- Zgodność projektu z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej/pomocy de minimis (jeśli dotyczy).”.

9) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 28. Uproszczone formy rozliczania wydatków, doprecyzowano zapis, że w naborach objętych niniejszym regulaminem, niezależnie od wartości projektu, koszty bezpośrednie są rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków, za wyjątkiem stawki jednostkowej stażu uczniowskiego, a koszty pośrednie wyłącznie na podstawie stawek ryczałtowych.”;

10) w rozdziale II Zasady postępowania konkurencyjnego, podrozdziale 29. Partnerstwo w projekcie dodano przypis nr 16 w brzmieniu: „Realizację zadania merytorycznego należy rozumieć również jako istotną część zadania, bez której realizacja projektu nie byłaby możliwa lub której brak przyczyniłby się do nieosiągnięcia celu projektu. Zadaniem merytorycznym nie jest zatem ponoszenie pojedynczego wydatku w projekcie lub wydatków o znikomej wartości w stosunku do skali całego projektu. Mając na uwadze powyższe udział partnera w realizacji projektu nie może mieć charakteru symbolicznego, nieznacznego czy pozornego.”.

Zmiany obowiązują od dnia przyjęcia uchwały 1692/2024 tj. od 10.12.2024r.

Regulamin wyboru projektów dla działania 5.9 - wersja aktualna (DOCX 162 KB)

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

sierpień 2025 r.

Miejsce składania wniosków

IP przyjmuje wnioski o dofinansowanie projektu wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego LSI 2021-2027.

Adres strony internetowej Panelu Wnioskodawcy: http://pw2021.opolskie.pl

Sposób składania wniosków

Nabór wniosków o dofinansowanie projektu będzie prowadzony w terminie:

20.11.2024 r. – 31.01.2025 r.

Ww. termin obejmuje rozpoczęcie naboru (dzień udostępnienia formularza wniosku o dofinansowanie projektu w systemie teleinformatycznym w sposób umożliwiający składanie wniosków o dofinansowanie projektu), przyjmowanie wniosków oraz zakończenie naboru.

IP przyjmuje wnioski o dofinansowanie projektu wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego LSI 2021-2027.

Adres strony internetowej Panelu wnioskodawcy: http://pw2021.opolskie.pl

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

Typy beneficjenta uprawnionego do składania wniosków w ramach naboru:

I. Typ beneficjenta ogólny: administracja publiczna

typ beneficjenta szczegółowy: jednostki samorządu terytorialnego

II. Typ beneficjenta ogólny: instytucje nauki i edukacji

typ beneficjenta szczegółowy: szkoły i inne placówki systemu oświaty

III. Typ beneficjenta ogólny: organizacje społeczne i związki wyznaniowe

typ beneficjenta szczegółowy: organizacje pozarządowe

IV. Typ beneficjenta ogólny: przedsiębiorstwa

typ beneficjenta szczegółowy: duże przedsiębiorstwa, mśp

W przypadku projektu partnerskiego każdy partner podobnie jak wnioskodawca musi być podmiotem uprawnionym do otrzymania wsparcia w ramach działania 5.9 Kształcenie zawodowe.

Beneficjent oraz Partner/Partnerzy muszą wpisywać się zarówno w typ ogólny jak i w typ szczegółowy Beneficjenta.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

Typy projektów podlegających dofinansowaniu

Numeracja typów przedsięwzięć wskazana zgodnie z zapisami karty dla działania 5.9 Kształcenie zawodowe  w treści Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027 (wersja nr 14).

1.Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli w rozumieniu Zalec. Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, tj.:

a) podnoszenie poziomu opanowania umiejętności podstawowych (rozumienia i tworzenia informacji, rozumowania matematycznego i umiejętności cyfrowych),

b) podnoszenie poziomu kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie umiejętności uczenia się,

c) wspieranie nabywania kompetencji w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM), z uwzględnieniem ich powiązania ze sztuką, kreatywnością i innowacyjnością, oraz zachęcanie większej liczby młodych ludzi, zwłaszcza dziewcząt i młodych kobiet, do wyboru zawodu w dziedzinach STEM,

d) pielęgnowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości, kreatywności i zmysłu inicjatywy, szczególnie wśród młodych ludzi, na przykład przez promowanie możliwości zdobycia praktycznych doświadczeń w zakresie przedsiębiorczości,

e) podnoszenie poziomu kompetencji językowych zarówno w odniesieniu do języków urzędowych, jak i innych, oraz wspieranie osób uczących się w nauce różnych języków, które są istotne dla ich sytuacji zawodowej i życiowej lub mogą sprzyjać transgranicznej komunikacji i mobilności,

f) wspomaganie rozwijania kompetencji obywatelskich.

2.Kształcenie praktyczne uczniów szkół zawodowych, w tym we współpracy z pracodawcami, tj. organizacja staży, praktyk, kwalifikacyjnych kursów zawodowych.

3.Wyrównywanie szans edukacyjnych, w tym w szczególności dla uczniów z grup w niekorzystnej sytuacji.

4.Wsparcie jakości nauczania przedmiotów ścisłych, m.in. poprzez wykorzystanie metod eksperymentu w edukacji.

5.Wsparcie cyfryzacji szkoły lub placówki w zakresie organizacyjnym lub procesowym lub w zakresie rozwoju komp. cyfrowych uczniów lub kadry, w tym rozwój umiejętności korzystania z mediów, umiejętność korzystania z nowoczesnych narzędzi IT w procesie edukacji, cyberbezpieczeństwo.

6.Indywidualizacja podejścia do ucznia, w tym z niepełnosprawnościami.

7.Wsparcie ogólnodostępnych szkół w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej:

a) bezpośrednie wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

b) podnoszenie kompetencji kadr pedagogicznych m.in. w zakresie pedagogiki specjalnej,

c) współpraca/partnerstwo z innymi placówkami, w tym ze szkołami specjalnymi i/lub organizacjami pozarządowymi w celu integracji uczniów, rodziców i nauczycieli oraz wymiany doświadczeń i  dostosowania szkół do potrzeb dzieci ze SPE,

d) wdrożenie szkół i placówek kształcenia zawodowego do pełnienia roli lokalnego centrum integracji i włączenia

e) staże uczniowskie/zawodowe dla uczniów szkół specjalnych.

8.Wsparcie działań związanych z edukacją ekologiczną dla uczniów i nauczycieli, w tym wiedza o klimacie i ochronie środowiska, współpraca szkół z pracodawcami w zakresie nowych zielonych zawodów.

9.Doskonalenie kompetencji i kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego, w tym we współpracy z uczelniami, przedsiębiorcami i pracodawcami.

10.Doradztwo zawodowe w ramach kształcenia zawodowego dla uczniów, nauczycieli oraz osób dorosłych.

11.Wsparcie szkoleniowo-doradcze dla kadr pedagogicznych., w tym nauczycieli, psychologów, pedagogów i doradców zawodowych  zatrudnionych w szkole, m.in. studia, kursy, szkolenia, coaching, tutoring, superwizja oraz zakup narzędzi w zakresie pedagogiki, psychologii i doradztwa zawodowego.

12.Wsparcie jakości kształcenia zawodowego, w tym szkolnictwa branżowego poprzez rozwijanie współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe., o charakterze strategicznym i praktycznym z otoczeniem społeczno-gospodarczym, zwłaszcza z pracodawcami, a także uczelniami wyższymi i instytucjami rynku pracy oraz upowszechnianie nauczania w miejscu pracy.

14.Wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.

15.Wsparcie psychologiczne-pedagogiczne dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców przeciwdziałające skutkom izolacji, zaburzeniom behawioralnym oraz psychicznym, a także podnoszenie kwalifikacji psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach.

16.Wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy nt. zdrowego trybu życia, w szczególności w odniesieniu do uczniów z grup w niekorzystnej sytuacji, w tym zajęcia nt. zdrowej diety, higieny cyfrowej, radzenia sobie ze stresem, budowania relacji i kompetencji społecznych oraz zajęcia sportowe, związane z wyrównywaniem szans/nadrabianiem zaległości po pandemii i nauce zdalnej.

17.Dojazdy do szkół dla uczniów szkół ponadpodstawowych z obszarów zmarginalizowanych zgodnie z Analizą dot. obszarów komunikacyjnie wykluczonych w województwie opolskim i o obniżonej mobilności w celu podniesienia dostępu do edukacji wysokiej jakości.

Analiza dostępna na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej FEO 2021-2027: https://rpo.opolskie.pl/wp-content/uploads/2023/11/Analiza-dost%C4%99pno%C5%9Bci-komunikacyjnej-na-www.pdf

18.Budowanie potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego do realizacji działań na rzecz edukacji - element projektu.

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

Załącznik nr 5 do RWP - Kryteria wyboru projektów dla działania 5.9 (DOCX 101 KB)

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu

Dla postępowania konkurencyjnego w działaniu 5.9 Kształcenie zawodowe FEO 2021-2027 maksymalny % poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (środki UE + współfinansowanie ze środków krajowych przyznane beneficjentowi przez właściwą instytucję) wynosi:

90% w tym maks. udział BP 5%

Maksymalny % poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych w projekcie (środki UE) wynosi :

85%

Minimalny wkład własny beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny) wynosi:

10%

Wartość wydatków w ramach cross-financingu nie może stanowić więcej niż :

30% wydatków kwalifikowalnych projektu.

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

Dla postępowania konkurencyjnego w działaniu 5.9 Kształcenie zawodowe maksymalna wartość dofinansowania projektu nie może przekroczyć alokacji dla danego subregionu, tj.:

- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-001/24 (Aglomeracja Opolska)

- 6  069 828,00 PLN

- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-002/24 (Subregion Brzeski)

- 1 741 070,00 PLN

- dla  naboru nr FEOP.05.09-IP.02-003/24 (Subregion Kędzierzyńsko-Strzelecki)

- 3 167 791,00 PLN

- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-004/24 (Subregion Południowy)

- 3 758 526,00 PLN

- dla naboru nr FEOP.05.09-IP.02-005/24 (Subregion Północny)

- 3 474 548,00 PLN.

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

Regulamin wyboru projektów dla działania 5.9 - wersja aktualna (DOCX 162 KB)

Regulamin wyboru projektów dla działania 5.9 - wersja archiwalna (DOCX 159 KB)

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Załącznik nr 2 do RWP - Wzór wniosku o dofinansowanie EFS+ (DOCX 104 KB)

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Załącznik nr 6 do RWP - Wzór Umowy o dofinansowanie 5.9 (DOCX 192 KB)

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

Zgodnie z regulaminem wyboru projektów dla działania 5.9.

Pytania i odpowiedzi

 

Pytania i odpowiedzi dla naboru wniosków o dofinansowanie 

FEOP.05.09-IP.02-001/24 (Aglomeracja Opolska),

FEOP.05.09-IP.02-002/24(Subregion Brzeski),

FEOP.05.09-IP.02-003/24 (Subregion Kędzierzyńsko-Strzelecki),

FEOP.05.09-IP.02-004/24 (Subregion Południowy),

FEOP.05.09-IP.02-005/24 (Subregion Północny)

w działaniu 5.9 Kształcenie zawodowe, priorytetu 5 Fundusze Europejskie wspierające opolski rynek pracy i edukację, programu regionalnego FEO 2021-2027

FAQ (PDF 269 KB)

Dodatkowe informacje można uzyskać w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Opolu ul. Głogowska 25c, 45-315 Opole.

Punkt Informacyjny o EFS:

e-mail: punktefs@wup.opole.pl

 

- tel. 77 44 16 754, 77 44 16 599

Linki

https://rpo.opolskie.pl/?p=55626