Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
Czerwiec 2024Miejsce składania wniosków
Nie dotyczy
Sposób składania wniosków
Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji WOD2021.
Uwaga! Za datę złożenia wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji WOD2021 dla naboru dedykowanego działaniu FELD.04.02 Drogi lokalne. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji WOD2021 nie podlegają ocenie i nie zostaną uwzględnione w Rejestrze złożonych wniosków o dofinansowanie.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
Podmiotami, które mogą ubiegać się o dofinansowanie projektu w ramach Działania FELD.04.02 Drogi lokalne w ramach Priorytetu 4 Fundusze Europejskie dla lepiej połączonego Łódzkiego są:
- Jednostki Samorządu Terytorialnego,
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- Zarządcy dróg publicznych.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
W ramach naboru wspierane będą następujące typy projektów:
- Inwestycje dotyczące infrastruktury dróg lokalnych (powiatowych lub gminnych).
- Inwestycje z zakresu cyfryzacji w transporcie.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
85%
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach niniejszego naboru ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 21 578 231,88 Euro (słownie: dwadzieścia jeden milionów pięćset siedemdziesiąt osiem tysięcy dwieście trzydzieści jeden Euro osiemdziesiąt osiem eurocentów) tj. 100 000 000,00 PLN (słownie: sto milionów złotych zero groszy) (kurs Euro = 4,6343 z dnia 28.09.2023 r.).
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek określa §21 regulaminu konkursu.
Pytania i odpowiedzi
Pytanie 1
Czy wydatek „projekt organizacji ruchu na czas budowy” będzie wydatkiem związanym z przygotowaniem projektu, w przypadku kiedy został ujęty w kosztorysie inwestorskim i będzie stanowić część robót budowlanych, które ma wykonać wykonawca?
Odpowiedź 1
Zgodnie z treścią dokumentu „Zasady kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027”, wydatek „projekt organizacji ruchu na czas budowy” jest zaliczany do wydatków kwalifikowalnych związanych z przygotowaniem projektu w ramach 1 typu projektu, tj. inwestycje dotyczące infrastruktury dróg lokalnych i może zostać uwzględniony w kosztorysie inwestorskim, stanowiąc przy tym część robót budowlanych.
Pytanie 2
Czy wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie musi mieć zabezpieczony wkład własny i koszty niekwalifikowalne?
Odpowiedź 2
Zgodnie z treścią zał. 4 do Wniosku o dofinansowanie, tj. „Oświadczenie o zabezpieczeniu środków niezbędnych do realizowania projektu”, wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie oświadcza, iż zapewni środki finansowe zabezpieczające wkład własny w realizacji projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie oraz środki finansowe na pokrycie wydatków niekwalifikowanych do zrealizowania projektu. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, wnioskodawca nie musi mieć zabezpieczonego wkładu własnego i kosztów niekwalifikowalnych, jednakże składa deklaracje zapewnienia tych środków finansowych na realizacje projektu.
Pytanie 3
W jaki sposób można złożyć wniosek o dofinansowanie w przypadku wystąpienia np. trzech dróg, na które wnioskodawca chce pozyskać dofinansowanie?
Odpowiedź 3
Wnioskodawca ma możliwość złożenia jednego wniosku z podziałem na trzy zadania lub złożenia trzech odrębnych wniosków na każdą z dróg. Obie formy są dopuszczalne.
Pytanie 4
Wskaźnik produktu - PLRO132 Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (szt.). Proszę o wskazanie, jak należy interpretować w tym przypadku „obiekt’?
Odpowiedź 4
Wskaźnik odnosi się do liczby obiektów w ramach realizowanego projektu, które zaopatrzono w specjalne podjazdy, windy, urządzenia głośnomówiące, bądź inne udogodnienia (tj. usunięcie barier w dostępie, w szczególności barier architektonicznych) ułatwiające dostęp do tych obiektów i poruszanie się po nich osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności ruchowymi czy sensorycznymi. Zgodnie z definicją PKOB (Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych) przez obiekty należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Należy podać liczbę obiektów, a nie sprzętów, urządzeń itp., w które obiekty zaopatrzono. Jeśli instytucja, zakład itp. składa się z kilku obiektów, należy zliczyć wszystkie, które dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wskaźnik mierzony w momencie rozliczenia wydatku związanego z wyposażeniem obiektów w rozwiązania służące osobom z niepełnosprawnościami w ramach danego projektu.
Pytanie 5
W regulaminie wyboru projektów § 4 Przedmiot naboru, wskazano zapis „wszystkie inwestycje dotyczące infrastruktury drogowej będą obejmowały wymóg dostosowania dróg do nośności 11,5 tony/oś. Wsparcie dotyczące dróg lokalnych ograniczone zostanie do tzw. inwestycji o charakterze dostępowym, tj. stanowi brakujące połączenie do: sieci TEN-T lub terminali intermodalnych lub centrów logistycznych lub terenów inwestycyjnych lub innych gałęzi transportu.” Proszę o wyjaśnienie, co należy rozumieć pod terminem „brakujące połączenie” oraz wskazanie co się dzieje w sytuacji, gdy złożony projekt nie będzie inwestycją o charakterze dostępowym?
Odpowiedź 5
Przez „brakujące połączenie” należy rozumieć odcinek drogi lokalnej nieistniejący (planowany do budowy) lub znajdujący się w stanie technicznym, który uniemożliwia dostęp do wskazanych obiektów bądź znacząco go ogranicza. Może to być zarówno odcinek drogi zapewniający bezpośrednie połączenie (łączący się fizycznie) ze wskazanymi obiektami, a jeśli został on już wybudowany (przebudowany) za brakujące połączenie może zostać również uznany odcinek drogi lokalnej przylegający do niego, jeżeli jest niezbędny dla uzyskania efektu sieciowego. W takim przypadku odcinek stanowiący bezpośrednie połączenie z wyżej wskazanymi obiektami może być:drogą publiczną lubdrogą nie mającą statusu drogi publicznej, o ile droga ta stanie się drogą publiczną najpóźniej w dniu zakończenia realizacji projektu oraz musi spełniać te same warunki, jakie są wymagane dla drogi lokalnej będącej przedmiotem projektu, w tym związane z parametrami technicznymi, szczególnie w zakresie nośności. W związku z powyższym, wsparcie w ogłoszonym naborze uzyskają tylko te projekty, które spełnią wyżej wymienione warunki. Projekty, które nie będą posiadać charakteru dostępowego i nie będą spełniać wymogu dostosowania drogi do nośności 11,5 tony/oś zostaną odrzucone z uwagi na niespełnienie odpowiednich kryteriów dostępu: „Wymogi dla dróg” oraz „Nośność drogi 11,5 tony na oś”.
Pytanie 6
Kryterium merytoryczne dostępu nr 2 „Zgodność projektu z obowiązującymi przepisami” (przygotowanie projektu zgodnie z Ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa). Proszę o wskazanie, czy dla obszaru inwestycji powinna być wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz, czy w zakresie dyrektywy siedliskowej Natura 2000 powinna być dołączona - deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Co w przypadku, gdy na obszarze inwestycji nie ma obszarów objętych NATURA 2000?
Odpowiedź 6
Zarówno inwentaryzacja przyrodnicza, jak i deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 nie są wymieniane bezpośrednio wśród załączników do wniosku o dofinansowanie zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, stanowiącą Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Natomiast kwestię ich ewentualnego przygotowania czy pozyskania należy rozpatrywać jako element procedury związanej z realizacją inwestycji zgodnie z przepisami prawa polskiego, za którą odpowiedzialność ponosi wnioskodawca.
Pytanie 7
Kryterium dostępu formalne nr 5 (partnerstwo) oraz nr 6 (projekt hybrydowy). Czy możliwe jest partnerstwo jednostek samorządu terytorialnego w zakresie budowy drogi?
Odpowiedź 7
Występuje możliwość partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego w zakresie realizacji projektów infrastrukturalnych. W takim przypadku zastosowanie będzie mieć kryterium nr 5 (partnerstwo), w definicji którego należy zwrócić szczególną uwagę na zapis wskazujący na konieczność wykazania, że realizacja projektu bez partnera (partnerów) nie byłaby możliwa. W przypadku zawiązania partnerstwa między jednostkami samorządów terytorialnych – kryterium nr 6 (projekt hybrydowy) nie będzie miał zastosowania.
Pytanie 8
Wskaźnik rezultatu - RCR055 Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg, (pasażerokilometr/rok). Proszę o wskazanie metodologii wyliczeń jaką należy przyjąć w celu wyznaczenia przedmiotowego wskaźnika.
Odpowiedź 8
W celu prawidłowego oszacowania wielkości wskaźnika dane powinny pochodzić z analiz przedrealizacyjnych, które oszacują liczbę pasażerokilometrów danej drogi w roku poprzedzającym rozpoczęcie interwencji oraz wskażą wartość prognozowaną do osiągnięcia po zakończeniu realizacji projektu. Źródłem danych w celu potwierdzenia osiągnięcia założonych wartości w przypadku opisanego wskaźnika mogą być dane pochodzące z monitoringu porealizacyjnego. Pomiar powinien zostać dokonany rok po zakończeniu realizacji projektu.
Pytanie 9
Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie, konieczne jest posiadanie dokumentacji OOŚ - tj. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?
Odpowiedź 9
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie w przypadku przedsięwzięć wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia załącznika 8a – Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem zasady „nie czyń znaczącej szkody” (zasady DNSH) oraz załączenia odpowiednich dokumentów z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym m.in.: decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak dołączenia przez wnioskodawcę wszystkich wymaganych w naborze dokumentów skutkować będzie wezwaniem przez Instytucję Zarządzająca wnioskodawcy do ich uzupełnienia na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.
Pytanie 10
W regulaminie wyboru projektów § 4 Przedmiot naboru, wskazano zapis „W przypadku inwestycji realizowanych na obszarach miejskich, inwestycje te będą musiały być też zgodne z właściwymi Planami Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a jeśli nie są one wymagane – z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej.” Proszę o wskazanie jak to się ma do wnioskodawcy, który jest w trakcie przygotowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej? Co może być ewentualnie innym właściwym dokumentem planowania mobilności miejskiej, w którym będzie można wykazać zgodność?
Odpowiedź 10
W załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów, tj. Kryteria wyboru projektów wskazano kryterium dostępu merytoryczne specyficzne nr 5 pn. „Zgodność z dokumentami planowania transportu”. Jego treść brzmi następująco:„Czy dla inwestycji związanej z drogą lokalną (powiatową lub gminną) wykazano we wniosku o dofinansowanie zgodność projektu z dokumentami planowania transportu na poziomie lokalnym, jeśli takie dokumenty zostały opracowane (przy jednoczesnym zachowaniu zgodności pomiędzy tymi dokumentami a Regionalnym Planem Transportowym Województwa Łódzkiego dla realizacji warunku podstawowego Celu Polityki 3 (w zakresie transportu) w perspektywie finansowej 2021-2027 (RPT WŁ)? W przypadku braku takich dokumentów, czy projekt wpisuje się w kierunki działań lub działania wskazane w RPT WŁ? Czy wykazano we wniosku o dofinansowanie zgodność projektu realizowanego na obszarze miejskim z właściwym Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a jeśli nie jest on wymagany – z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej? Kryterium w tym zakresie podlega ocenie wówczas, gdy Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej lub inny dokument planowania mobilności miejskiej zostały przygotowane dla danego obszaru miejskiego i obowiązują w chwili ogłoszenia naboru.
”Powyższe zapisy oznaczają, że jeśli wskazany przez wnioskodawcę podmiot jest dopiero w trakcie przygotowywania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a także nie ma dostępnych innych dokumentów w zakresie planowania mobilności miejskiej, kryterium nie będzie podlegać ocenie. Należy wskazać we wniosku o dofinansowanie informację, że na dzień ogłoszenia naboru taki dokument nie został wydany.
Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:
- Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi
ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
SKYPE: GPILodz - Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie
ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
tel. 44 754 78 07, 690 600 586
e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
SKYPE: LPIBelchatow - Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu
ul. Rynek 13, 98-200 Sieradz
tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25
e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
SKYPE: LPISieradz
Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również na stronie Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich. Wyjaśnienia oraz odpowiedzi na pytania do naboru publikowane są na stronie Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.