Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

RP 4.2

4.2 Drogi lokalne, Fundusze Europejskie dla Łódzkiego

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

Czerwiec 2024

Miejsce składania wniosków

Nie dotyczy

Sposób składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem aplikacji WOD2021.

Uwaga! Za datę złożenia wniosku o dofinansowanie uznaje się datę wpływu wersji elektronicznej wniosku za pośrednictwem aplikacji WOD2021 dla naboru dedykowanego działaniu FELD.04.02 Drogi lokalne. Wnioski złożone w innej formie niż za pośrednictwem aplikacji WOD2021 nie podlegają ocenie i nie zostaną uwzględnione w Rejestrze złożonych wniosków o dofinansowanie.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

Podmiotami, które mogą ubiegać się o dofinansowanie projektu w ramach Działania FELD.04.02 Drogi lokalne w ramach Priorytetu 4 Fundusze Europejskie dla lepiej połączonego Łódzkiego są:

  1. Jednostki Samorządu Terytorialnego,
  2. Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
  3. Zarządcy dróg publicznych.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

W ramach naboru wspierane będą następujące typy projektów:

  1. Inwestycje dotyczące infrastruktury dróg lokalnych (powiatowych lub gminnych).
  2. Inwestycje z zakresu cyfryzacji w transporcie.

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

Kryteria wyboru projektów znajdują się w Załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów.

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

85%

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach niniejszego naboru ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 21 578 231,88 Euro (słownie: dwadzieścia jeden milionów pięćset siedemdziesiąt osiem tysięcy dwieście trzydzieści jeden Euro osiemdziesiąt osiem eurocentów) tj. 100 000 000,00 PLN (słownie: sto milionów złotych zero groszy) (kurs Euro = 4,6343 z dnia 28.09.2023 r.).

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

Regulamin naboru

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzór wniosku o dofinansowanie

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzór umowy o dofinansowanie

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek określa §21 regulaminu konkursu.

Pytania i odpowiedzi

Pytanie 1 

Czy wydatek „projekt organizacji ruchu na czas budowy” będzie wydatkiem związanym z przygotowaniem projektu, w przypadku kiedy został ujęty w kosztorysie inwestorskim i będzie stanowić część robót budowlanych, które ma wykonać wykonawca?

Odpowiedź 1

Zgodnie z treścią dokumentu „Zasady kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027”, wydatek „projekt organizacji ruchu na czas budowy” jest zaliczany do wydatków kwalifikowalnych związanych z przygotowaniem projektu w ramach 1 typu projektu, tj. inwestycje dotyczące infrastruktury dróg lokalnych i może zostać uwzględniony w kosztorysie inwestorskim, stanowiąc przy tym część robót budowlanych.

Pytanie 2

Czy wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie musi mieć zabezpieczony wkład własny i koszty niekwalifikowalne?

Odpowiedź 2

Zgodnie z treścią zał. 4 do Wniosku o dofinansowanie, tj. „Oświadczenie o zabezpieczeniu środków niezbędnych do realizowania projektu”, wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie oświadcza, iż zapewni środki finansowe zabezpieczające wkład własny w realizacji projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie oraz środki finansowe na pokrycie wydatków niekwalifikowanych do zrealizowania projektu. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie, wnioskodawca nie musi mieć zabezpieczonego wkładu własnego i kosztów niekwalifikowalnych, jednakże składa deklaracje zapewnienia tych środków finansowych na realizacje projektu.

Pytanie 3

W jaki sposób można złożyć wniosek o dofinansowanie w przypadku wystąpienia np. trzech dróg, na które wnioskodawca chce pozyskać dofinansowanie?

Odpowiedź 3

Wnioskodawca ma możliwość złożenia jednego wniosku z podziałem na trzy zadania lub złożenia trzech odrębnych wniosków na każdą z dróg. Obie formy są dopuszczalne.

Pytanie 4

Wskaźnik produktu - PLRO132 Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (szt.). Proszę o wskazanie, jak należy interpretować w tym przypadku „obiekt’?

Odpowiedź 4

Wskaźnik odnosi się do liczby obiektów w ramach realizowanego projektu, które zaopatrzono w specjalne podjazdy, windy, urządzenia głośnomówiące, bądź inne udogodnienia (tj. usunięcie barier w dostępie, w szczególności barier architektonicznych) ułatwiające dostęp do tych obiektów i poruszanie się po nich osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności ruchowymi czy sensorycznymi. Zgodnie z definicją PKOB (Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych) przez obiekty należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Należy podać liczbę obiektów, a nie sprzętów, urządzeń itp., w które obiekty zaopatrzono. Jeśli instytucja, zakład itp. składa się z kilku obiektów, należy zliczyć wszystkie, które dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wskaźnik mierzony w momencie rozliczenia wydatku związanego z wyposażeniem obiektów w rozwiązania służące osobom z niepełnosprawnościami w ramach danego projektu.

Pytanie 5

W regulaminie wyboru projektów § 4 Przedmiot naboru, wskazano zapis „wszystkie inwestycje dotyczące infrastruktury drogowej będą obejmowały wymóg dostosowania dróg do nośności 11,5 tony/oś. Wsparcie dotyczące dróg lokalnych ograniczone zostanie do tzw. inwestycji o charakterze dostępowym, tj. stanowi brakujące połączenie do: sieci TEN-T lub terminali intermodalnych lub centrów logistycznych lub terenów inwestycyjnych lub innych gałęzi transportu.” Proszę o wyjaśnienie, co należy rozumieć pod terminem „brakujące połączenie” oraz wskazanie co się dzieje w sytuacji, gdy złożony projekt nie będzie inwestycją o charakterze dostępowym?

Odpowiedź 5

Przez „brakujące połączenie” należy rozumieć odcinek drogi lokalnej nieistniejący (planowany do budowy) lub znajdujący się w stanie technicznym, który uniemożliwia dostęp do wskazanych obiektów bądź znacząco go ogranicza. Może to być zarówno odcinek drogi zapewniający bezpośrednie połączenie (łączący się fizycznie) ze wskazanymi obiektami, a jeśli został on już wybudowany (przebudowany) za brakujące połączenie może zostać również uznany odcinek drogi lokalnej przylegający do niego, jeżeli jest niezbędny dla uzyskania efektu sieciowego. W takim przypadku odcinek stanowiący bezpośrednie połączenie z wyżej wskazanymi obiektami może być:drogą publiczną lubdrogą nie mającą statusu drogi publicznej, o ile droga ta stanie się drogą publiczną najpóźniej w dniu zakończenia realizacji projektu oraz musi spełniać te same warunki, jakie są wymagane dla drogi lokalnej będącej przedmiotem projektu, w tym związane z parametrami technicznymi, szczególnie w zakresie nośności. W związku z powyższym, wsparcie w ogłoszonym naborze uzyskają tylko te projekty, które spełnią wyżej wymienione warunki. Projekty, które nie będą posiadać charakteru dostępowego i nie będą spełniać wymogu dostosowania drogi do nośności 11,5 tony/oś zostaną odrzucone z uwagi na niespełnienie odpowiednich kryteriów dostępu: „Wymogi dla dróg” oraz „Nośność drogi 11,5 tony na oś”.

Pytanie 6

Kryterium merytoryczne dostępu nr 2 „Zgodność projektu z obowiązującymi przepisami” (przygotowanie projektu zgodnie z Ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa). Proszę o wskazanie, czy dla obszaru inwestycji powinna być wykonana inwentaryzacja przyrodnicza oraz, czy w zakresie  dyrektywy siedliskowej Natura 2000 powinna być dołączona - deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Co w przypadku, gdy na obszarze inwestycji nie ma obszarów objętych NATURA 2000?

Odpowiedź 6

Zarówno inwentaryzacja przyrodnicza, jak i deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 nie są wymieniane bezpośrednio wśród załączników do wniosku o dofinansowanie zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, stanowiącą Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Natomiast kwestię ich ewentualnego przygotowania czy pozyskania należy rozpatrywać jako element procedury związanej z realizacją inwestycji zgodnie z przepisami prawa polskiego, za którą odpowiedzialność ponosi wnioskodawca.

Pytanie 7

Kryterium dostępu formalne nr 5 (partnerstwo) oraz nr 6 (projekt hybrydowy). Czy możliwe jest partnerstwo jednostek samorządu terytorialnego w zakresie budowy drogi?

Odpowiedź 7

Występuje możliwość partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego w zakresie realizacji projektów infrastrukturalnych. W takim przypadku zastosowanie będzie mieć kryterium nr 5 (partnerstwo), w definicji którego należy zwrócić szczególną uwagę na zapis wskazujący na konieczność wykazania, że realizacja projektu bez partnera (partnerów) nie byłaby możliwa. W przypadku zawiązania partnerstwa między jednostkami samorządów terytorialnych – kryterium nr 6 (projekt hybrydowy) nie będzie miał zastosowania.

Pytanie 8

Wskaźnik rezultatu - RCR055 Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg, (pasażerokilometr/rok). Proszę o wskazanie metodologii wyliczeń jaką należy przyjąć w celu wyznaczenia przedmiotowego wskaźnika.

Odpowiedź 8

W celu prawidłowego oszacowania wielkości wskaźnika dane powinny pochodzić z analiz przedrealizacyjnych, które oszacują liczbę pasażerokilometrów danej drogi w roku poprzedzającym rozpoczęcie interwencji oraz wskażą wartość prognozowaną do osiągnięcia po zakończeniu realizacji projektu. Źródłem danych w celu potwierdzenia osiągnięcia założonych wartości w przypadku opisanego wskaźnika mogą być dane pochodzące z monitoringu porealizacyjnego. Pomiar powinien zostać dokonany rok po zakończeniu realizacji projektu.

Pytanie 9

Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie,  konieczne jest posiadanie dokumentacji OOŚ  - tj. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Odpowiedź 9

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełnienia wniosku o dofinansowanie w przypadku przedsięwzięć wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia załącznika 8a – Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem zasady „nie czyń znaczącej szkody” (zasady DNSH) oraz załączenia odpowiednich dokumentów z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym m.in.: decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak dołączenia przez wnioskodawcę wszystkich wymaganych w naborze dokumentów skutkować będzie wezwaniem przez Instytucję Zarządzająca wnioskodawcy do ich uzupełnienia na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 10

W regulaminie wyboru projektów § 4 Przedmiot naboru, wskazano zapis „W przypadku inwestycji realizowanych na obszarach miejskich, inwestycje te będą musiały być też zgodne z właściwymi Planami Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a jeśli nie są one wymagane – z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej.” Proszę o wskazanie jak to się ma do wnioskodawcy, który jest w trakcie przygotowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej? Co może być ewentualnie innym właściwym dokumentem planowania mobilności miejskiej, w którym będzie można wykazać zgodność?

Odpowiedź 10

W załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów, tj. Kryteria wyboru projektów wskazano kryterium dostępu merytoryczne specyficzne nr 5 pn. „Zgodność z dokumentami planowania transportu”. Jego treść brzmi następująco:„Czy dla inwestycji związanej z drogą lokalną (powiatową lub gminną) wykazano we wniosku o dofinansowanie zgodność projektu z dokumentami planowania transportu na poziomie lokalnym, jeśli takie dokumenty zostały opracowane (przy jednoczesnym zachowaniu zgodności pomiędzy tymi dokumentami a Regionalnym Planem Transportowym Województwa Łódzkiego dla realizacji warunku podstawowego Celu Polityki 3 (w zakresie transportu) w perspektywie finansowej 2021-2027 (RPT WŁ)? W przypadku braku takich dokumentów, czy projekt wpisuje się w kierunki działań lub działania wskazane w RPT WŁ? Czy wykazano we wniosku o dofinansowanie zgodność projektu realizowanego na obszarze miejskim z właściwym Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a jeśli nie jest on wymagany – z innymi właściwymi dokumentami planowania mobilności miejskiej? Kryterium w tym zakresie podlega ocenie wówczas, gdy Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej lub inny dokument planowania mobilności miejskiej zostały przygotowane dla danego obszaru miejskiego i obowiązują w chwili ogłoszenia naboru.

”Powyższe zapisy oznaczają, że jeśli wskazany przez wnioskodawcę podmiot jest dopiero w trakcie przygotowywania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, a także nie ma dostępnych innych dokumentów w zakresie planowania mobilności miejskiej, kryterium nie będzie podlegać ocenie. Należy wskazać we wniosku o dofinansowanie informację, że na dzień ogłoszenia naboru taki dokument nie został wydany.

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  1. Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl
    SKYPE: GPILodz
  2. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl
    SKYPE: LPIBelchatow
  3. Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu
    ul. Rynek 13, 98-200 Sieradz
    tel. 43 678 40 80, 43 822 89 25
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl
    SKYPE: LPISieradz

Dane kontaktowe Punktów Informacyjnych oraz formy i sposoby udzielania informacji podane są również na stronie Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich. Wyjaśnienia oraz odpowiedzi na pytania do naboru publikowane są na stronie Programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.

Linki

Łącze bezpośrednie do ogłoszenia o naborze na stronie internetowej programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego