Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
Czerwiec 2025 rokMiejsce składania wniosków
Link do strony systemu LSI 2021+
Sposób składania wniosków
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on‑line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021‑2027 (LSI 2021+) od 7 października 2024 r. do 31 stycznia 2025 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 7 października 2024 r.
Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie w ramach naboru zgodnie z listą projektów do Strategii AKO mogą ubiegać się wyłącznie:
Powiat Ostrowski
Powiat Kaliski
Miasto i Gmina Pleszew
Miasto Kalisz
Powiat Pleszewski
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
a. zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
a. budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
b. rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
c. zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
d. cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
e. budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
a. budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
b. inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).
4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
a. rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
b. rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
c. rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
d. wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
e. rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
a. podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
b. kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
a. zielono-niebieskiej infrastruktury,
b. efektywności energetycznej,
c. wykorzystania energii z OZE.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (PDF 924 KB)
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
1. Maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że:
a. dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
b. dla zadań obejmujących instalacje OZE wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem OZE lub w ramach pomocy de minimis;
c. dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70 % kosztów kwalifikowalnych.
2. Maksymalny poziom dofinansowania, w przypadku działań w zakresie wykorzystywania OZE [2] wynosi:
a. w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub
b. w ramach pomocy publicznej maksymalnie 45% wydatków kwalifikowalnych zgodnie z Rozporządzeniem OZE. Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw. W przypadku kosztów poniesionych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, w tym dokumentacji technicznej i aplikacyjnej, niezbędnej do realizacji projektu obejmującego elementy OZE i efektywności energetycznej, wsparcie będzie udzielane w ramach pomocy de minimis w maksymalnej wysokości 70 % kosztów kwalifikowalnych.
3. Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.
[2] O wyborze wariantu dofinansowania instalacji OZE w projekcie decyduje Wnioskodawca.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 92 965 109,34 PLN [1] (słownie: dziewięćdziesiąt dwa miliony dziewięćset sześćdziesiąt pięć tysięcy sto dziewięć złotych trzydzieści cztery grosze) jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.
Kwota alokacji dla poszczególnych projektów nie może przekroczyć:
a. 26 609 786,53 PLN, tj. 6 203 036,63 euro dla projektu „Budowa dróg rowerowych/dróg dla pieszych i rowerzystów na terenie Powiatu Ostrowskiego” Powiatu Ostrowskiego;
b. 21 073 075,13 PLN, tj. 4 912 367,74 euro dla projektu „Powiat Kaliski przyjazny rowerzystom – Budowa ścieżek rowerowych” Powiatu Kaliskiego;
c. 5 973 238,71 PLN, tj. 1 392 428,25 euro „Rozwój zrównoważonej mobilności w Mieście i Gminie Pleszew” Miasta i Gminy Pleszew;
d. 22 970 447,58 PLN, tj. 5 354 666,32 euro „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Kaliszu” Miasta Kalisz;
e. 3 821 973,63 PLN, tj. 890 944,48 euro „Budowa dróg rowerowych na terenie Gminy Gołuchów na odcinkach Bielawy – Cieśle oraz Przekupów – Wszołów” Powiatu Pleszewskiego;
f. 12 516 587,76 PLN, tj. 2 917 755,55 euro „Zrównoważony rozwój mobilności miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego wraz z modernizacją infrastruktury towarzyszącej na terenie Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej” Gminy Miasta Ostrów Wielkopolski.
[1] Kwota po przeliczeniu właściwej alokacji po kursie bieżącym, tj. 4,2898. Kwota na nabór nie może przekroczyć kwoty 21 671 198,97 euro. W określaniu alokacji dla naboru oraz na etapie podpisywania umów o dofinansowanie wiążące są kwoty w euro. Ostateczna kwota może ulec zmianie – uzależniona od kursu euro.
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Komunikat:
W dniu 21 listopada 2024 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował o wydłużeniu naboru numer FEWP.03.02-IZ.00-002/24 do 31 stycznia 2025 r.
Pozostała treść Regulaminu wraz z załącznikami nie ulega zmianie.
Przedmiotowa zmiana nie powoduje pogorszenia warunków naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002/24 oraz pozostaje bez wpływu na ocenę projektów.
Regulamin obowiązuje od 21 listopada 2024 r.
Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002/24 (PDF 1 MB) - OBOWIĄZUJE OD 21 listopada 2024 roku
Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002/24 (PDF 1 MB) - NIE OBOWIĄZUJE
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-002/24 (PDF 265 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy o dofinansowanie Projektu (DOCX 200 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (DOCX 199 KB)
Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-002/24 (DOCX 181 KB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002/24 (PDF 1 MB) - OBOWIĄZUJE OD 21 listopada 2024 roku
Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002/24 (PDF 1 MB) - NIE OBOWIĄZUJE
Pytania i odpowiedzi
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Linki
Link do strony naboru: https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/534