Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

RP 2.1

2.1 Efektywność energetyczna – dotacje warunkowe, Fundusze Europejskie dla Lubuskiego

Zakończony 12.07.2024

2024-07-17 ------------------

W dniu 12 lipca 2024 r. zakończył się nabór wniosków w ramach konkursu FELB.02.01-IZ.00-002/24 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego2021-2027, Priorytet FELB.02 Fundusze Europejskie na zielony rozwój Lubuskiego dla Działania FELB.02.01 Efektywność energetyczna – dotacje warunkowe: Typy projektu:III Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej wraz z instalacją urządzeń OZE oraz wymianą/modernizacją źródeł ciepła albo podłączeniem do sieci ciepłowniczej/chłodniczej w budynkach publicznych, których właścicielem jest samorząd terytorialny oraz podległe mu organy i jednostki organizacyjne oraz jednostki zarządzane, budynków użyteczności publicznej niezwiązanych z administracją rządową.

Wartość środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach niniejszego naboru wynosi 100 000 000,00 PLN. Środki pochodząz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W odpowiedzi na przyjęty przez Zarząd Województwa Lubuskiego w dniu 13 marca 2024 r. konkurs (nabór wniosków rozpoczął się w dniu 14 marca 2024 r.)wpłynęły 33 wnioski. Wartość wnioskowanego dofinansowania dla 33 projektów wynosi 153 507 545,80 PLN, natomiast całkowita wartość projektów wynosi198 228 023,90 PLN.

Lista projektów złożonych w ramach naboru nr FELB.02.01-IZ.00-002/24 (PDF 190 KB)

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

październik 2024 r.

Miejsce składania wniosków

Wniosek musi być wypełniony i złożony zgodnie z instrukcją dotyczącą przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie (Załącznik nr 1 do Regulaminu), Instrukcje związane z techniczną obsługą WOD2021 (Instrukcja użytkownika Aplikacji WOD2021 Wnioski o dofinansowanie – Część ogólna i Część Wnioskodawca).

Wniosek i/lub załączniki złożone w innej formie niż w WOD2021 nie będą oceniane.

Wniosek należy złożyć w terminie od 14 marca 2024 r., od godziny 0.00 do 12 lipca 2024 r. do godziny 23.59, IZ może podjąć decyzję o wydłużeniu lub skróceniu terminu, naboru wniosków. Termin naboru, może zostać wydłużony, gdy:

-        wystąpi awaria CST2021/WOD2021,

-        zmianie ulegną przepisy prawa, mające wpływ na postanowienia Regulaminu zawarte, które jednak nie oznaczają konieczności anulowania naboru,

-        zmianie ulegną kryteria wyboru projektów z zastrzeżeniem, że w ramach naboru nie złożono żadnego wniosku.

Sposób składania wniosków

Zgodnie z art. 59 Ustawy wdrożeniowej, do postępowania w zakresie wyboru projektu do dofinansowania nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem art. 24 i art. 57 § 1-4, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Wniosek składa się wraz z załącznikami wyłącznie w formie elektronicznej. Wniosek o dofinansowanie oraz załączniki składa się wyłącznie za pośrednictwem WOD2021, dostępnym na stronie https://wod.cst2021.gov.pl, zgodnie z art.52 ust.1 Ustawy wdrożeniowej. Formularz Wniosku zostanie udostępniony do wypełnienia w WOD2021 w dniu rozpoczęcia naboru.Integralną częścią Wniosku są załączniki, które Wnioskodawca, załącza w aplikacji WOD2021. Wnioskodawca, jest zobowiązany złożyć razem z Wnioskiem nw. załączniki:

1)    Studium wykonalności sporządzone zgodnie ze wzorem sporządzonym przez IZ FEWL 21-27, dostępnym w dokumentacji konkursowej na stronie internetowej https://funduszeue.lubuskie.pl/– dla projektów powyżej 50 mln PLN kosztów kwalifikowalnych;

2)    Opis projektu opracowany na podstawie Instrukcja do opracowania opisu projektu stanowiącej załącznik nr 4 do Regulaminu; – dla projektów poniżej 50 mln PLN kosztów kwalifikowalnych;

3)    Analiza zgodności realizacji projektu z horyzontalnymi kryteriami oceny merytorycznej opracowana zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do Regulaminu;

4)    Audyt energetyczny określający zakres rzeczowy inwestycji;

5)    Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku;

6)    Analiza potrzeb i wymagań przeprowadzona zgodnie z art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych dotyczy tylko projektów realizacji w formule hybrydowej;

7)    Umowa o PPP (lub jej projekt, jeśli wniosek o dofinansowanie składany jest przed zawarciem umowy o PPP) zawierająca postanowienia ujęte w Wytycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021 – 2027 –jeśli dotyczy;

8)    Inwentaryzacja przyrodnicza w zakresie występowania ptaków gatunkowych chronionych (ekspertyza ornitologiczna) lub nietoperzy (ekspertyza chiropterologiczna) – nie może być przygotowana wcześniej niż rok od dnia złożenia wniosku- jeśli dotyczy;

9)    Zezwolenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na wykonanie czynności zakazanych wobec gatunków zwierząt objętych ochroną, o którym mowa w art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336) – jeśli dotyczy;

10)Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej innej niż de minimis, w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych objętych przedmiotowym wnioskiem albo uzyskanej na to samo przedsięwzięcie inwestycyjne. Wnioskodawca składa oświadczenie, zgodnie ze wzorem sporządzonym przez IZ FEWL 21-27, dostępnym w dokumentacji konkursowej na stronie internetowej https://funduszeue.lubuskie.pl/ – jeśli dotyczy[1];

11)Oświadczenie o wysokości pomocy de minimis otrzymanej w roku bieżącym oraz w ciągu 2 lat kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia niniejszego wniosku albo oświadczenie, iż taka pomoc nie była uzyskana. Wnioskodawca składa jedno z oświadczeń, zgodnie ze wzorem sporządzonym przez IZ FEWL 21-27, dostępnym w dokumentacji konkursowej na stronie internetowej https://funduszeue.lubuskie.pl/– jeśli dotyczy[2];

12)Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do ww. rozporządzenia, dostępnym w dokumentacji konkursowej na stronie internetowej https://funduszeue.lubuskie.pl/ – jeśli dotyczy[3];

13)Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do ww. rozporządzenia, dostępnym w dokumentacji konkursowej na stronie internetowej https://funduszeue.lubuskie.pl/ – jeśli dotyczy)[4];

14)Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT dla Wnioskodawcy; dotyczy projektu którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR a podatek VAT zaliczany jest do wydatków kwalifikowalnych.

15)Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane stanowiące załącznik nr 7 do Regulaminu.

16)Oświadczenia wnioskodawcy zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do regulaminu.

17)Kserokopie pozwoleń na budowę/zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę wraz z potwierdzeniem organu, że nie wniesiono sprzeciwu w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia. W przypadku, gdy pozwolenie na budowę jest starsze niż 3 lata, ale prace budowlane zostały już rozpoczęte należy dostarczyć również pierwszą stronę dziennika budowy – jeśli dotyczy.

18)Załączniki dodatkowe, nieprzewidziane w Regulaminie naboru, ale wymagane prawem polskim lub kategorią projektu przez IZ FEWL 2021-2027 (jeśli dotyczy).

 

[1] Dotyczy w przypadku, gdy jakiekolwiek wydatki w projekcie będą finansowane w ramach pomocy publicznej.

[2] W przypadku, gdy jakiekolwiek wydatki w projekcie będą finansowane w ramach pomocy de minimis, wybiera on jedno z oświadczeń wskazanych w tym punkcie.[3] Dotyczy w przypadku, gdy jakiekolwiek wydatki w projekcie będą finansowane w ramach pomocy publicznej.[4]Dotyczy w przypadku, gdy jakiekolwiek wydatki w projekcie będą finansowane w ramach pomocy de minimis.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

Wnioskodawcami mogą być:

a)    Jednostki samorządu terytorialnego (JST, podległe mu organy i jednostki organizacyjne oraz jednostki zarządzane) z terenu województwa lubuskiego

b)    Publiczne zakłady opieki zdrowotnej

W ramach naboru Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

W formie dotacji warunkowej (która podlega pełnemu lub częściowemu zwrotowi) będzie możliwe uzyskanie wsparcia na termomodernizację budynków użyteczności publicznej wraz z instalacją urządzeń OZE oraz wymianą/modernizacją źródeł ciepła albo podłączeniem do sieci ciepłowniczej/chłodniczej w budynkach publicznych, których właścicielem jest samorząd terytorialny oraz podległe mu organy i jednostki organizacyjne oraz jednostki zarządzane, budynków użyteczności publicznej niezwiązanych z administracją rządową.W dotacji warunkowej część środków będzie podlegała zwrotowi po realizacji inwestycji. Wysokość zwrotu będzie zależała od energochłonność budynku po termomodernizacji (wyrażona wskaźnikiem EP– Energi Pierwotnej, w Kwh/m2/rok) weryfikowanej na postawie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku.Dla budynków użyteczności publicznych z wyłączeniem budynków użyteczności publicznej opieki zdrowotnej udział części zwrotnej w dotacji wynosi: EP≤20 Kwh/m2/rok - 84% dotacji 1% części zwrotnej 20< EP ≤45 Kwh/m2/rok – 80% dotacji 5% części zwrotnej 45< EP≤80 Kwh/m2/rok – 75% dotacji 10% części zwrotnej 80< EP ≤100 Kwh/m2/rok – 70% dotacji 15% części zwrotnej 100< EP≤150 Kwh/m2/rok – 65% dotacji 20% części zwrotnej 150< EP≤250 Kwh/m2/rok – 60% dotacji 25% części zwrotnej 250≤ EP≤– Kwh/m2/rok 55% dotacji 30% części zwrotnej  Dla budynków użyteczności publicznych opieki zdrowotnej udział części zwrotnej w dotacji wynosi: EP≤45 Kwh/m2/rok - 84% dotacji 1% części zwrotnej 45< EP≤100 Kwh/m2/rok – 80% dotacji 5% części zwrotnej 100< EP ≤150 Kwh/m2/rok – 75% dotacji 10% części zwrotnej 150< EP≤200 Kwh/m2/rok – 70% dotacji 15% części zwrotnej200< EP≤250 Kwh/m2/rok – 65% dotacji 20% części zwrotnej 300< EP≤350 Kwh/m2/rok – 60% dotacji 25% części zwrotnej 400≤ EP≤– Kwh/m2/rok 55% dotacji 30% części zwrotnej Rozliczenie dotacji warunkowej wraz z dokumentacją niezbędną do weryfikacji spełnienia warunków zwrotu, następuje najpóźniej w terminie 30 dni po upływie 12 miesięcy od dnia zakończenia realizacji Projektu. Po weryfikacji rozliczenia Beneficjent będzie wezwany do zwrotu dotacji warunkowej, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania lub złożenia wniosku o rozłożenie zwrotu na równe raty, nie częstsze niż raz na kwartał określone w harmonogramie spłat, jednak okres spłaty ratalnej nie może być dłuższy niż 12 miesięcy i nie może przekroczyć 31 grudnia 2029r. Beneficjent w przypadku jednorazowej spłaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia przez Instytucję Zarządzającą wezwania do zapłaty, ma możliwość zapłaty 90% kwoty do zwrotu. Instytucja Zarządzająca w wezwaniu wskaże zarówno kwotę podstawową podlegającą zwrotowi jak i kwotę pomniejszoną w przypadku terminowego i jednorazowego dokonania zwrotu dotacji warunkowej. Kategoria interwencji:044 – Renowacja zwiększająca efektywność energetyczną lub działania w zakresie efektywności energetycznej w odniesieniu do infrastruktury publicznej, projekty demonstracyjne i działania wspierające,045 – Renowacja zwiększająca efektywność energetyczną lub działania w zakresie efektywności energetycznej w odniesieniu do infrastruktury publicznej, projekty demonstracyjne i działania wspierające zgodne z kryteriami efektywności energetycznej.W ramach działań zmniejszających zapotrzebowanie na energię przewiduje się wsparcie projektów polegających na zwiększeniu efektywności energetycznej obiektów publicznych oraz mieszkalnictwa wielorodzinnego (budynki komunalne). W przypadku braku technicznej możliwości wykonania podłączeń do sieci ciepłowniczej/braku uzasadnienia ekonomicznego na danym terenie, przewiduje się wsparcie zaspokajania potrzeb cieplnych przez niskoemisyjne źródła indywidualne. Preferowane będą projekty, które mają największy wpływ na poprawę efektywności energetycznej oraz projekty o najwyższej efektywności kosztowej liczonej jako stosunek nakładów finansowych przeznaczonych na realizację usprawnień (koszty kwalifikowane), do zmniejszenia rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych wyliczonego na podstawie wskaźnika „Roczne zużycie energii pierwotnej (w tym: w lokalach mieszkalnych, budynkach publicznych, przedsiębiorstwach, innych)”. Minimalny próg oszczędności energii pierwotnej – na poziomie nie niższym niż 30% (z wyjątkiem zabytków). Priorytetem będzie wsparcie projektów o charakterze kompleksowym (kryterium premiujące na ocenie merytorycznej).W przypadku wymiany nieefektywnych źródeł ciepła preferowane będą źródła wykorzystujące energię z OZE (kryterium premiujące na ocenie merytorycznej). Dopuszcza się możliwość wykorzystania źródeł gazowych w sytuacji, gdy instalacje OZE nie będą technicznie wykonalne lub ekonomicznie opłacalne, a aktualne źródło ciepła oparte jest na węglu. Wymiana indywidualnego źródła ciepła węglowego na gazowe będzie możliwa tylko jako element termomodernizacji danego budynku lub w budynkach nie wymagających termomodernizacji tak, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię z paliw kopalnych, emisję gazów cieplarnianych i ograniczyć zjawisko ubóstwa energetycznego.Modernizacja energetyczna budynków przeprowadzana będzie z uwzględnieniem zachowania trwałych warunków siedliskowych dla ptaków i/lub nietoperzy. Ważnym elementem poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania OZE jest prowadzenie działań promocyjnych. Zakres działań w obszarze efektywności energetycznej, w odniesieniu do budynków, urządzeń technicznych, instalacji, czy procesów technologicznych, powinien wynikać z audytów energetycznych. W przypadku projektów kompleksowych wspierane mogą być także uzasadnione elementy niewynikające z audytów energetycznych, jeżeli realizują szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii Fala renowacji na potrzeby Europy, jak rozwiązania przyczyniające się do zwiększenia powierzchni zielonych (zielone dachy, ściany), rozwoju elektromobilności, rozwoju infrastruktury związanej z dostępnością, czy rozwiązania na rzecz GOZ. Dodatkowe elementy wykraczające poza koszty wynikające z audytu energetycznego mogą stanowić max. 15% kosztów kwalifikowanych projektu.Podczas przygotowania inwestycji należy zwrócić szczególną uwagę na wymogi stawiane przez ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych..

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

Projekty podlegają ocenie pod względem spełnienia kryteriów wyboru projektów, obowiązujących w dniu ogłoszenia naboru, które zostały przyjęte przez Komitet Monitorujący FEWL 2021-2027 uchwałą nr 48/KM FEWL/2024 w dniu 28 lutego 2024 r. (kryteria są dostępne na stronie https://funduszeue.lubuskie.pl/dokumenty-list/uchwaly-komitetu-monitorujacego/).

Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić we wniosku o dofinansowanie oraz w załącznikach informacje niezbędne do oceny spełnienia przez projekt kryteriów wyboru projektów. Każde kryterium posiada nazwę, definicję oraz opis znaczenia dla wyniku oceny.

Kryteria wyboru projektów podzielone są na:
-        formalne,
-        merytoryczne horyzontalne dopuszczające,
-        merytoryczne specyficzne dopuszczające i punktowe,
-        środowiskowe dopuszczające.

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

Maksymalny, dopuszczalny poziom dofinansowania projektu ze środków EFRR wynosi 85% wydatków kwalifikowanych.

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

Kwota środków EFRR przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach niniejszego naboru, wynosi 100 000 000,00 PLN.

Minimalna wartość projektu wynosi 1 000 000,00 PLN.

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

2024-06-19 -----------

UWAGA Zmiana regulaminu i ogłoszenia do naboru FELB.02.01-IZ.00-002/24.

Powyższa zmiana została przyjęta na posiedzeniu Zarządu Województwa Lubuskiego w dniu 18 czerwca 2024 r. Zmiany dotyczą wydłużenia terminu naboru o dwa tygodnie tj. do dnia 12 lipca 2024 r. i są odpowiedzią na liczne prośby Beneficjentów zgłaszających problemy z terminowym przygotowaniem dokumentacji projektowej.

Załączniki:

Tabela wykaz zmian w Ogłoszeniu i Regulaminie naboru nr FELB.02.01-IZ.00-002/24. (PDF 46 KB)

Regulamin naboru nr FELB.02.01-IZ.00-002/24. (PDF 262 KB)

Ogłoszenie o naborze nr FELB.02.01-IZ.00-002/24.  (PDF 108 KB)

 

-------------------------

Archiwalne:

Regulamin (PDF 262 KB)

Ogłoszenie (PDF 108 KB)

Wykaz zmian (PDF 70 KB)

 -----------------------

Archiwalne:

Regulamin (PDF 253 KB)

Ogłoszenie (PDF 114 KB)

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Załączniki (ZIP 14 MB)

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Dokumenty (ZIP 59 MB)

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej oceny projektu, przysługuje prawo wniesienia protestu w celu ponownego sprawdzenia złożonego przez niego wniosku w zakresie spełniania kryteriów wyboru projektów (procedurę odwoławczą reguluje rozdział 16. ustawy wdrożeniowej). Negatywną oceną jest każda ocena w zakresie spełniania przez projekt kryteriów wyboru projektów, na skutek której projekt nie może być zakwalifikowany do kolejnego etapu oceny lub wybrany do dofinansowania. Wnioskodawca ma prawo wnieść pisemny protest w terminie 14 dni kalendarzowych od doręczenia informacji o zatwierdzonym wyniku oceny projektu stanowiącym ocenę negatywną.

Protest jest jedynym środkiem odwoławczym na etapie przedsądowym. Protest rozpatrywany jest przez IZ FEWL 2021-2027 w terminie nie dłuższym niż 21 dni licząc od dnia jego złożenia. W uzasadnionych przypadkach termin rozpatrzenia protestu może być przedłużony, jednak nie może on przekroczyć łącznie 45 dni od dnia złożenia protestu.

Pytania i odpowiedzi

Informacje na temat postępowania konkurencyjnego można uzyskać osobiście,mailowo lub telefonicznie poprzez kontakt z pracownikami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze:

Departament Programów Regionalnych, Wydział Kontraktacji Inwestycji Środowiskowych ul. Bolesława Chrobrego 1-3-5 (pokoje nr 17, 21, 24), tel. 68 45 65 -143, -144, -161, -180, -756, -766, -786.

Departament Instytucji Zarządzającej Programem ul. Bolesława Chrobrego 1-3-5, 65-043 Zielona Góra (pokój nr B.2, poziom„0”), e-mail: info@rpo.lubuskie.pl,

Sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie lubuskim:- e-mail pife.zielonagora@lubuskie.pl (dla południa województwa)i pife.gorzow@lubuskie.pl (dla północy województwa),telefonicznie:

 Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Zielonej Górze tel. 68 45 65-535, - 499, - 488, - 480, - 454;ü  Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Gorzowie tel.95 73 90-377, - 378, - 380,-386.osobiście:

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Zielonej Górze ul. Bolesława Chrobrego 1 65-043 Zielona Góra (pokój nr 0.3, poziom „0”)

 Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Gorzowie Wielkopolskim ul. Władysława Sikorskiego 107, 66-400 Gorzów Wielkopolski (budynek Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotek Publicznej im. Zbigniewa Herberta, wejście do budynku od strony ul. Kosynierów Gdyńskich, pokój nr 115, I piętro).

Linki

www.funduszeue.lubuskie.pl