Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Mężczyzna trzyma w rękach moduł silnika

Diesel w samolocie

Ultralekki samolot lub wiatrakowiec z silnikiem diesla – niemożliwe? A jednak! Konstruktorzy z Kalisza połączyli siły z naukowcami z Lublina i pracują nad taką jednostką napędową do statków powietrznych.

Dzięki grantowi z programu INNOLOT Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-KALISZ” SA już od 2016 r. we współpracy z Politechniką Lubelską prowadzi badania nad stworzeniem takiego silnika. – Jesteśmy na etapie prowadzonych na uczelni testów hamownianych silnika badawczego. Równolegle projektujemy docelową konfigurację jednostki. Celem jest opracowanie wysokodoładowanego dwusuwowego silnika diesla z przeciwbieżnym układem tłoków. Nie zawiera on zaworów, jest więc prostszy pod względem konstrukcyjnym i lżejszy.

Silnik osiąga moc 100 kW, czyli ok. 134 KM. W porównaniu z innymi silnikami lotniczymi zużywa mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla – opisuje zalety Bartłomiej Skórzyński, główny konstruktor w WSK „PZL-KALISZ” SA.

Wysokie doładowanie, okienny system wymiany ładunku oraz zdublowany wtrysk paliwa w centralnej komorze spalania powodują skrócenie czasu spalania. Można dzięki temu zmniejszyć straty ciepła i uzyskać wysoką sprawność i wzrost mocy jednostkowej. Jednocześnie układ modułowy (pojedynczy moduł to cylinder z dwoma tłokami) pozwala na łatwą rozbudowę i zwiększenie mocy silnika.

Jedyni na świecie
WSK „PZL-KALISZ” SA jest jedynym na świecie producentem silników tłokowych o mocy 1000 KM, wykorzystywanych w samolotach AN 2 i M 18 Dromader. Obecnie testuje jednostki z układem wtryskowym, co pozwoli na stosowanie paliwa samochodowego.

– Na zakończenie projektu w 2020 r. chcemy dopracować silnik w takim stopniu, aby móc rozpocząć proces certyfikacji – dodaje konstruktor. Dopiero po uzyskaniu wszystkich wymaganych pozwoleń silnik trafi do produkcji i będzie wykorzystywany komercyjnie.

Projekt: Silnik o zapłonie samoczynnym do napędu statku powietrznego 
Wartość: 28,1 mln zł, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR): ok. 17,6 mln zł, Program Inteligentny Rozwój