Architektura smart
Czy można oczekiwać od ławki czegoś więcej niż tylko tego, by na niej usiąść? A od wiaty autobusowej – żeby chroniła przed złą pogodą i zawierała rozkład jazdy? Można. Przedsiębiorstwo Seedia produkuje meble małej architektury, infokioski, kosze, ławki oraz wiaty o funkcjonalnościach, o jakich do niedawna nikt nie słyszał.
Inteligentna wiata pozwala podładować urządzenia mobilne poprzez USB lub indukcyjnie, zawiera hotspot Wi-Fi, na bieżąco zamieszcza na wyświetlaczach dowolne treści oraz rozkład jazdy wraz z jego zmianami. Ma inteligentne oświetlenie. Istotne jest to, że jest całkowicie niezależna energetycznie. Jej działanie oparte jest w stu procentach na energii solarnej, dzięki czemu nie wymaga żadnych podłączeń zewnętrznych, przez co jest łatwiejsza i tańsza w montażu od tradycyjnej. Swoją obecnością przypominają mieszkańcom o problemie globalnego ocieplenia. – Wiata jest punktem, w którym każdy użytkownik znajdzie schronienie – mówi Piotr Hołubowicz, prezes spółki.
Pojedyncza wiata to nie wszystko. Seedia stworzyła panel zarządzania, który pozwala na bieżąco obserwować wiatę oraz zarządzać emitowanymi w niej treściami. Jest to część systemu smart city. Miejski operator poprzez dźwięk, wyświetlacze oraz Wi-Fi może w czasie rzeczywistym kierować do mieszkańców informacje publiczne, turystyczne, ostrzeżenia oraz inne przydatne treści.
E-papierowe wyświetlacze Inteligentne wiaty nie używają wyświetlaczy LCD, które emitują światło i zużywają dużo energii. Zamiast nich użyto e-papierowych wyświetlaczy znanych z czytników e-booków.
– Na miasto musimy spojrzeć całościowo. Jest ono tkanką z wieloma problemami. My na nasze produkty patrzymy jak na puzzle, z których możemy skomponować inteligentne rozwiązanie. Wiaty dają mieszkańcom między innymi energię i internet, a zarządzającym miastem pozwalają usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej – mówi Piotr Hołubowicz.
Projekt: SOLARSTOP – inteligentny, ekologiczny i samowystarczalny energetycznie przystanek komunikacji miejskiej Wartość: ok. 3,8 mln zł, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR): ok. 2,6 mln zł, Zachodniopomorski Program Regionalny