Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Szwajcarskie fundusze na mazowiecką kolej

Najnowsze pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej, wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, oficjalnie wyruszyły na tory. Zakup pociągów został sfinansowany ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Ich koszt to ponad 98 mln zł, z czego współfinansowanie ze środków szwajcarskich wyniesie 45,5 mln zł.

"Szwajcarsko-Polski Program Współpracy to bezzwrotna pomoc dla Polski w wysokości 489 mln CHF. Dotychczas wspartych zostało 58 różnorodnych projektów i programów oraz 1700 małych inicjatyw realizowanych z sukcesem na terenie całej Polski. Fundusze szwajcarskie pomagają rozwijać nasz kraj szybciej i skuteczniej, a dzisiejsza prezentacja pociągu stanowi tego doskonały przykład. Jest to jeden z dwóch projektów realizowanych z funduszy szwajcarskich na terenie Mazowsza, którego zasadniczym celem jest usprawnienie połączeń komunikacyjnych"  - mówi wiceminister rozwoju Paweł Chorąży.

Wiceminister rozwoju Paweł Chorąży na prezentacji nowych pociągów WKDOd prawej: Jolanta Dałek – Członek Zarządu WKD, Adam Struzik -  Marszałek Województwa Mazowieckiego, Paweł Chorąży - Wiceminister Rozwoju, Roland Python - Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przy Ambasadzie Szwajcarii, Zbigniew Konieczka – prezesa NEWAG S.A.

Nowoczesne pociągi dla mieszkańców Mazowsza

Nowe pociągi typu 39WE, noszące jednocześnie oznaczenie serii EN100, to konstrukcje dostosowane do potrzeb Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Pojazd o długości 60 m składa się z sześciu członów i mieści 505 pasażerów, w tym 164 na miejscach siedzących. Przewidziano w nim cztery miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem odkładanych ramp, umożliwiających wjazd wózka oraz osiem miejsc do przewozu rowerów. Każdy ze składów wyposażony jest w zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD. Są one widoczne z każdego miejsca w pojeździe. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, z jaką poruszają się pojazdy w ruchu pasażerskim, wynosić będzie 80 km/h.

"Warszawska Kolej Dojazdowa, spółka z wieloletnią tradycją, wkracza w kolejny etap rozwoju, zapewniając użytkownikom w pełni nowoczesny tabor, dostosowany do potrzeb szerokiego grona odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych"  – podkreślał wiceszef resortu rozwoju.

Wiceminister rozwoju Paweł Chorąży na prezentacji nowych pociągów WKD

Nowe pociągi to lepsza jakość i komfort podróży dla pasażerów, w tym przede wszystkim mieszkańców sześciu gmin na trasie WKD-ki: Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Milanówka, Podkowy Leśnej, Grodziska Mazowieckiego oraz dwóch dzielnic Warszawy: Włoch i Ochoty. Najnowsze pociągi WKD zapewnią pasażerom większe bezpieczeństwo – wszystkie pojazdy są wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń. Posiadają również klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzenie składu oraz system zliczania podróżnych.

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy

Zakup nowych składów dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej to jeden z elementów projektu „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej” współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Jego wartość to 145,6 mln zł, z czego ponad 76,5 mln zł pochodzi z funduszy szwajcarskich. W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące przedsięwzięcia inwestycyjne:

  • zakup sześciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – zakończenie dostaw do końca sierpnia 2016 r.
  • stworzenie Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu – realizacja inwestycji zaplanowana jest do końca listopada 2016 r.
  • zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na przejazdach kolejowych linii WKD – realizacja zadania planowana jest do końca 2016 r.
  • kompleksowa naprawa toru nr 2 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów – realizacja robót potrwa do końca sierpnia 2016 r.
  • modernizacja obiektów tzw. małej infrastruktury przystankowej w obrębie linii WKD. Zrealizowane zostanie w trakcie pięciu lat trwania projektu (2017-2021) na podstawie odrębnego zobowiązania.

Nowe pociągi WKD

Grafika nowy pociąg WKD