Firmy poszukują nowatorskich rozwiązań z wielu powodów. Czasem wynika to z oszczędności. Innym razem – z zauważenia nowej potrzeby klientów. A często – po prostu z chęci zwiększenia konkurencyjności i zawojowania szerszego rynku. Każdy powód jest dobry, by rozwijać innowacje.
Pobudzanie i wspieranie działalności badawczej oraz innowacyjnej to jeden z celów Funduszy Europejskich. Przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc na każdym etapie realizacji badań oraz wdrażania nowatorskich rozwiązań. Skąd się biorą i na czym mogą polegać innowacje? W poszukiwaniu inspiracji warto prześledzić przykłady firm, które już znalazły swój pomysł na rozwój.
Oszczędność matką wynalazku
Spółka matka WP Radwan działa na bardzo konkurencyjnym rynku międzynarodowego obrotu drewnem. Obecnie firma wysyła do kontrahentów drewniane bale wagonami, którymi można przewozić tylko ciężkie, podłużne elementy. Ponieważ nie nadają się one do transportu innych rzeczy, po dostarczeniu towaru wracają puste. Na szczęście już wkrótce to się zmieni. Z pomocą Funduszy Europejskich WP Radwan opracowuje właśnie nowatorskie rozwiązanie, które przyniesie wymierne oszczędności. Jak do tego doszło?
"W tej branży konkurencja nie śpi i ciągle trzeba szukać optymalizacji – mówi Aleksandra Chmielewska z WP Radwan, która jest spółką córką Wood Partners. – Chcieliśmy być tańsi albo szybciej dostarczać powierzone nam produkty. Zrobiliśmy analizę. Dostrzegliśmy problem. Skoro wagony w jedną stronę jeżdżą na pusto, to tracimy czas i energię. Nie mówiąc już o niekorzystnym wpływie na środowisko naturalne! Postanowiliśmy coś z tym zrobić. Wpadliśmy na pomysł, aby skonstruować i przetestować nowy sposób wykorzystania wagonu, który pozwoli przewieźć towar, głównie drewno, w którym się specjalizujemy, ale i inne towary o różnorodnych kształtach i gabarytach. W toku prac badawczo-rozwojowych projektujemy i poddajemy próbom coraz to lepsze rozwiązania, aby osiągnąć jak największą funkcjonalność i ekonomikę rozwiązania. Dzięki temu załadujemy drewno czy np. towary dłużycowe w obie strony i unikniemy pustych przebiegów. Takie elastyczne i unikalne rozwiązanie obniży koszty i będzie naszą przewagą na rynku".
Pomysł to jedno. Ale opracowanie projektu i wypełnienie wniosku o pieniądze z Funduszy Europejskich – to drugie. Dla Wood Partners stanowiło to kolejne wyzwanie. Receptą na sukces okazała się współpraca z ekspertami.
"Chociaż jesteśmy młodym podmiotem na rynku, postawiliśmy na doświadczony zespół. Zaangażowaliśmy specjalistów z branży kolejowej oraz kadrę akademicką. To pozwoliło sprawnie przygotować stronę merytoryczną projektu, usystematyzować założenia i spisać je w przekonujący sposób" – wyjaśnia Chmielewska.
Innowacje to dobra inwestycja w firmę. Ale uwaga, każdy projekt musi być związany z rozwojem firmy – motywacja „zrobię coś, bo są fundusze do wzięcia” to za mało. Każda zmiana czy nowinka musi mieć rynkowe uzasadnienie, bez niego przepadnie w trakcie oceny wniosków przez ekspertów. W przypadku WP Radwan pieniądze z Funduszy Europejskich pozwoliły na dokładniejsze badania i znacząco przyspieszyły prace. A to przełoży się na lepszą jakość rozwiązań i szybsze wdrożenie.
Jest potrzeba – jest pomysł, co dalej?
Wielu przedsiębiorców wierzy, że najlepszym źródłem pomysłów na innowacje są potrzeby dnia codziennego. Należy do nich Łukasz Nawrocki, założyciel NAWTEC Design & Innovative Solutions. Wymyślił on uniwersalny pokrowiec ochronno-izolacyjny z automatycznym układem filtrowania powietrza na przenośny fotelik samochodowy, który chroni dziecko przed zarażeniem się różnymi chorobami w miejscu publicznym i zanieczyszczeniem powietrza. Historię pomysłu najlepiej opowiada sam wynalazca.
"W ostatnich latach często musiałem przebywać z dzieckiem w przychodniach POZ i na SOR. Stąd wiem, że nie ma możliwości całkowitej izolacji malucha od innych pacjentów, którzy często kaszlą czy kichają. Zwłaszcza trudno bezpiecznie się minąć w wejściu, poczekalni czy wąskim korytarzu. Pandemia COVID-19 dodatkowo uzmysłowiła mi, jak istotna jest prewencja. W trosce o zdrowie własnego synka zacząłem poszukiwać jakiegoś środka ochrony osobistej dla dziecka poniżej 3-go roku życia. Okazało się, że nie ma nic takiego na rynku. Są tylko specjalistyczne inkubatory medyczne! Postanowiłem więc wykorzystać swoje doświadczenie inżynierskie i zaprojektować proste urządzenie ochronne dla małych dzieci".
Firma Nawrockiego samodzielnie przeprowadziła prace badawczo-rozwojowe. Jednak by wcielić ideę w życie, potrzebny był jeszcze pomysł, jak to sfinansować. W tym celu innowator skorzystał z pierwszej ścieżki instrumentu STEP.
STEP 1: Wstępna Weryfikacja Pomysłu na Projekt
To bezpłatna pomoc w analizie pomysłu, weryfikacji, czy ma on szansę uzyskać dofinansowanie i w jakiej formie, oraz w zbadaniu potencjału firmy. Ekspert z danej branży analizuje koncepcję w ścisłej współpracy z przedsiębiorcą. Następnie daje wskazówki, jak najlepiej ją rozwinąć, by starać się o unijne wsparcie. To pomoc szyta na miarę konkretnych branż, firm i gotowych pomysłów. Dowiedz się więcej o pierwszej ścieżce STEP.
Właściciel NAWTEC jest zadowolony z udzielonej pomocy. Upewnił się, że jego projekt ma duży potencjał komercyjny. Otrzymał raport branżowy z analizą pomysłu i rekomendacjami na przyszłość. Na tej podstawie podjął decyzję, by kontynuować przedsięwzięcie. Raport podnosi także jego wiarygodność w oczach potencjalnych inwestorów. Obecnie pan Łukasz prowadzi rozmowy z funduszami venture capital, które także dzięki środkom unijnym inwestują w start-upy.
A co, gdy firma potrzebuje innowacji, ale nie wie, jak zacząć?
Dla takich firm jest druga ścieżka instrumentu STEP.
STEP 2: Innovation Coach
To bezpłatna pomoc dla przedsiębiorstw, które nie mają innowacyjnego pomysłu oraz doświadczenia w ubieganiu się o pieniądze z Funduszy Europejskich. Ekspert z danej branży – naukowiec i praktyk w jednej osobie – analizuje potrzeby i potencjał firmy. Następnie wskazuje, w jakich obszarach przedsiębiorca może rozwijać innowacje, z jakimi ośrodkami naukowymi współpracować, a wreszcie, jak pozyskać na to pieniądze. Więcej informacji o Innovation Coach znajdziesz tutaj.
Z powyższego instrumentu skorzystało przedsiębiorstwo KAMIONNA, producent ekologicznej żywności. Spotkania z coachem innowacji okazały się na tyle pomocne, że firma znalazła obszar, w którym może się rozwinąć. To nowy asortyment soków ekologicznych. Powstaną na bazie jabłek z dużym dodatkiem ekstraktów z owoców o wyjątkowo wysokiej zawartości bioaktywnych składników prozdrowotnych. Tylko tyle i aż tyle! Pamiętajmy, że innowacja nie oznacza konieczności wynalezienia koła na nowo, a od eksperta Innovation Coach możemy oczekiwać naprawdę wiele.
Wystarczy zaangażować się we współpracę. Jak to wygląda w praktyce, opowiada dr hab. Joanna Trafiałek z SGGW, ekspertka Innovation Coach.
"Współpraca zaczyna się od wzajemnego poznania. Wnikliwie wypytuję o firmę – plany, bariery rozwoju, bieżącą działalność. Często drążę temat, ale tylko po to, aby jak najlepiej pomóc przedsiębiorcy. Można odpowiadać szczerze i bez obaw. Wszelkie informacje są poufne. A im więcej informacji uzyskam, tym trafniejsze rekomendacje zaproponuję".
Dzięki Innovation Coach firma wzbogacona o wiedzę eksperta ma szansę rozwinąć swoją działalność również w dziedzinach, którymi dotychczas się nie zajmowała. Warto więc zgłosić się i poszukać pomysłów na korzystne zmiany.
Więcej pieniędzy dla nowatorów
Firmy, które liczą na unijne dotacje z puli na lata 2021-2027 nie zawiodą się. W tym roku wprawdzie kończy się realizacja Programu Inteligentny Rozwój, ale w przygotowaniu jest kolejny – Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). To ponad 7,9 mld euro, które zasilą innowacje. Przedsiębiorcy będą mogli sięgnąć po pieniądze na prace badawczo-rozwojowe oraz infrastrukturę wykorzystywaną do ich prowadzenia. Projekty mogą być uzupełnione o moduły związane z wdrożeniem wyników badań, wsparciem w zakresie kompetencji czy internacjonalizacją działalności. Program FENG kładzie szczególny nacisk na zieloną oraz cyfrową transformację polskich przedsiębiorstw. Dlatego wydatki na taki cel możesz także uwzględnić w projekcie badawczym. Jeśli jednak potrzebujesz już tylko wdrożyć wyniki badań, to nie jest problem. Możesz dostać wsparcie, które będzie wprawdzie przynajmniej częściowo zwrotne, ale na warunkach znacznie korzystniejszych niż rynkowe. W ten sposób zdobędziesz pieniądze na potrzebne do zrealizowania pomysłu inwestycje w środki trwałe czy zakup oprogramowania. Dowiedz się więcej o nowych funduszach.
Bez względu na to, czy masz już pomysł na innowacje, czy dopiero go szukasz, zainspiruj się historiami innych. Potem przyjrzyj się dostępnym instrumentom i działaj! Twoja przyszłość zależy od Ciebie.