Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Co łączy most w Szczecinie z tunelem w Warszawie?

Oba przedsięwzięcia dostaną wsparcie ze środków europejskiego instrumentu Łącząc Europę - CEF Transport. INEA (Agencja Wykonawcza Komisji Europejskie ds. CEF) podpisała umowy grantowe dla dwóch projektów: z Urzędem Miasta Warszawa na wsparcie Analizy możliwości rozwoju zintegrowanego transportu w Warszawie w oparciu o metro i multimodalne węzły przesiadkowe oraz Państwowym Gospodarstwem Wodnym „Wody Polskie” Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie na wsparcie inwestycji pn. Zrównoważone połączenie transportu śródlądowego z portem bazowym w Szczecinie – most kolejowy na rzece Regalica.

Projekt realizowany przez PGW „Wody Polskie” polega na budowie nowoczesnego dwutorowego mostu kolejowego o wysokiej nośności i prześwitach umożliwiających swobodną żeglugę śródlądową na trasie do/z portów w Świnoujściu i Szczecinie, w miejsce istniejącego. Most kolejowy znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy na linii nr 273. Jego uwarunkowania  techniczne nie pozwalają na poruszanie się pod nim bez czasochłonnego podnoszenia ruchomych przęseł. Inwestycja wyeliminuje kolizję systemów transportowych śródlądowego i kolejowego z/do portów Świnoujście i Szczecin, będących elementem sieci bazowej TEN-T. Koszt kwalifikowany projektu wynosi 35,5 mln euro, z czego dofinansowanie z CEF: 7,1 mln euro, a jego realizacja potrwa do 2023 roku.

Więcej szczegółów na temat projektu

Przedsięwzięcie Urzędu Miasta Warszawa ma charakter studyjny i ma na celu usprawnienie połączeń z węzłami przesiadkowymi dla dalekobieżnych przewozów kolejowych i autobusowych, a pośrednio transportu lotniczego (połączenia kolejowe z Lotniskami Chopina i Modlin). Zakres inwestycji obejmuje przygotowanie studium rozwoju systemu metra w Warszawie: analizę potencjalnych tras i docelowy zarys sieci metra, studium i dokumentacja przedprojektowa związana z rozbudową linii metra M1 i możliwością budowy linii metra M3 pomiędzy stacjami „Stadion Narodowy” i „Gocław” oraz studium wykonalności technicznej budowy multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa-Wschód. Efektem projektu będzie analiza możliwości rozwoju zintegrowanej sieci transportowej w warszawskim węźle sieci bazowej TEN-T. Koszt kwalifikowany projektu wynosi 4,17 mln euro, z czego dofinansowanie z CEF: 2,09 mln euro, a jego realizacja potrwa do 2023 roku.

Więcej szczegółów na temat projektu