Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Adaptacja do wizyt stomatologicznych dla uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami - innowacyjna odpowiedź na wyzwania społeczne

Adaptacja do wizyt stomatologicznych

Zapraszamy do wzięcia udziału w naborze do projektu „Adaptacja do wizyt stomatologicznych dla uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami”, realizowanego w ramach działania „Innowacje społeczne” w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Celem inicjatywy jest stworzenie modelu adaptacji dzieci do wizyt stomatologicznych, uwzględniającego specyficzne potrzeby uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności lub specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Projekt bazuje na dwóch mikro-innowacjach społecznych: „Stomatologia bez barier” i „Coraz bliżej lekarza”, które testowano w ograniczonym zakresie w szkołach specjalnych. Nowy model działania ma zostać dostosowany i wdrożony na szerszą skalę, obejmując uczniów szkół podstawowych i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych.

Wsparcie skierowane jest do:

  • uczniów i uczennic z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub niepełnosprawności,
  • wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
  • rodziców i opiekunów dzieci objętych projektem.

Działania mają nie tylko przygotować dzieci do wizyt stomatologicznych, ale również wykształcić w nich nawyki związane z higieną jamy ustnej oraz poprawić dostępność usług stomatologicznych.

Kto może aplikować?

O dofinansowanie w ramach projektu mogą ubiegać się podmioty działające w partnerstwie, w którym:

a) co najmniej jeden z podmiotów to organizacja pozarządowa z minimum 3-letnim doświadczeniem w realizacji działań związanych z profilaktyką zdrowia jamy ustnej w szkołach lub ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,

b) drugi z partnerów musi posiadać co najmniej 5-letnie doświadczenie w działalności wspierającej osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi.

Model realizacji obejmuje:

  1. Zajęcia adaptacyjne – cykl zajęć przeprowadzanych w środowisku szkolnym, mających na celu oswojenie uczniów z sytuacją wizyty u dentysty.
  2. Sesje adaptacyjne w gabinecie stomatologicznym – prowadzone przez dentystów z doświadczeniem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami.
  3. Paszport dentystyczny – dokumentacja uwzględniająca szczególne potrzeby dziecka w trakcie wizyt stomatologicznych.
  4. Wsparcie rodziców i opiekunów – szkolenia i materiały dotyczące profilaktyki zdrowia jamy ustnej.

Pula środków przeznaczonych na realizację projektu wynosi 6 mln zł, a poziom dofinansowania 100% (wkład własny nie jest wymagany).

Termin składania wniosków upływa 30 września 2025 roku.

Szczegóły znajdziesz na stronie naboru.

Projekt ma szanse przynieść realne korzyści dzieciom i ich rodzinom – warto wziąć w nim  udział, więc do dzieła! Zgłaszaj się i korzystaj lub podaj informację dalej!