Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
sierpień 2025 r.Miejsce składania wniosków
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Departament Funduszy Europejskich
ul. Wielicka 72b
30-552 Kraków
Internetowy Generator Aplikacyjny udostępniany przez IZ, dostępny na stronie: https://iga.malopolska.pl
Sposób składania wniosków
Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami należy przygotować i złożyć za pomocą systemu elektronicznego IGA dostępnego na stronie internetowej https://iga.malopolska.pl w dniach: 28 lutego 2025 r. (dzień otwarcia naboru) do dnia 31 marca 2025 r. do godziny 15:00:00 (dzień zamknięcia naboru i godzina blokady Systemu IGA).
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
- Jednostki Samorządu Terytorialnego, Wnioskodawcami mogącymi brać udział w naborach będą jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia.
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- Zarządcy infrastruktury dworcowej.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Nabór wniosków dotyczy projektów wybieranych w sposób niekonkurencyjny, ocenianych w Instytucji Zarządzającej.
Nabór obejmuje wyłącznie projekty ujęte na liście projektów w pozytywnie zaopiniowanej przez IZ Strategii ZIT lub liście projektów wynikającej z porozumienia terytorialnego.
Projekt składany w ramach naboru musi być zgodny z zapisami FEM 2021-2027, SzOP FEM 2021-2027 oraz z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie w programie Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 – w obrębie Priorytetu 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działania 3.1 Transport miejski - ZIT, typ projektu A transport miejski, typ projektu B Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Do przeliczenia wartości dofinansowania UE projektu ZIT stosuje się kurs 4,4074 zł
Szczegółowe warunki i ograniczenia wskazane zostały w Załączniku do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie”.
Nabór obejmuje wyłącznie projekty ujęte na liście projektów w pozytywnie zaopiniowanej przez IZ Strategii ZIT.
Nabór obejmuje następujące typy projektów:
A. Transport miejski,
B. Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Typy projektów nie mogą być łączone.
1. Typ projektu A. Transport miejski
Wsparciem zostaną objęte następujące kategorie inwestycji:
- nabycie nowego zero- lub niskoemisyjnego taboru autobusowego dla połączeń miejskich i podmiejskich. Nabywany tabor będzie spełniał wymogi „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy PE i Rady (UE) 2019/1161 zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.
Dopuszcza się ujęcie, jako wydatku kwalifikowalnego w ramach projektu dotyczącego nabycia ww. taboru autobusowego asysty technicznej świadczonej w pierwszym okresie eksploatacji nabytego taboru (maks. przez okres 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu), jako usługa uwzględniona w cenie zakupu tego taboru, zgodna z wymogami wytycznych odnoszącymi się do wydatków operacyjnych, czyli z wyłączeniem kwalifikowalności części zamiennych oraz elementów podlegających szybkiemu zużyciu. - budowa, przebudowa oraz wyposażenie zaplecza technicznego służącego do obsługi i eksploatacji nisko- i zeroemisyjnego taboru autobusowego transportu publicznego – jeśli jest to uzasadnione posiadanym już taborem nisko- lub zeroemisyjnym lub realizowanym projektem z zakresu nabycia ww. taboru.
- budowa, przebudowa infrastruktury do obsługi podróżnych korzystających z publicznego lub zbiorowego transportu miejskiego lub podmiejskiego lub aglomeracyjnego transportu kolejowego (np. centra i węzły przesiadkowe, dworce, parkingi typu „parkuj i jedź”, przystanki służące transportowi zbiorowemu, w połączeniu z elementami niezbędnymi dla ich pełnej funkcjonalności, np. budową chodników służących poprawie bezpieczeństwa osób korzystających z przystanków transportu zbiorowego).
W przypadku obiektów typu „parkuj i jedź” wsparcie będzie możliwe pod warunkiem ich lokalizacji w miejscach, w których zapewniona jest odpowiednia integracja ze zbiorowym transportem publicznym. W miastach powyżej 50 tys. mieszkańców wsparcie dla tych obiektów będzie możliwe pod warunkiem ich zlokalizowania poza obszarem zabudowy śródmiejskiej, wyznaczonym w MPZP, a w przypadku jego braku, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy lub w planie ogólnym gminy.
W ramach parkingów P&R konieczne jest zapewnienie miejsc parkingowych dla rowerów oraz obowiązkowe jest zapewnienie punktu / punktów ładowania pojazdów elektrycznych. - rozwiązania dotyczące organizacji ruchu ułatwiające sprawne i bezpieczne poruszanie się pojazdami komunikacji publicznej lub zbiorowej (np.: wydzielone pasy ruchu dla autobusów; budowa/przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia lub nadania priorytetu transportowi publicznemu lub zbiorowemu w ruchu, np. pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach; infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/ autobusowych, stacjach kolejowych lub obiektach typu „parkuj i jedź” wraz z odcinkami dróg łączących je bezpośrednio z drogami miejskimi; wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego).
- budowa, przebudowa, rozbudowa infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym dla ruchu pieszego i rowerowego. Projekt dotyczący infrastruktury na potrzeby transportu rowerowego może dotyczyć tylko ścieżek realizowanych zgodnie z projektowaną lub istniejącą funkcjonalną siecią ścieżek rowerowych na terenie gminy / gmin, których dotyczy projekt, stanowiącą alternatywę dla zdefiniowanych lub istniejących potrzeb transportowych/komunikacyjnych.
Możliwa jest:
- budowa, przebudowa, wyznaczanie dróg/tras/ścieżek rowerowych/ ciągów pieszo-rowerowych w ramach zintegrowanej sieci dróg/tras/ścieżek rowerowych / ciągów pieszo-rowerowych oraz wyznaczanie pasów ruchu dla rowerów lub śluz dla rowerów w mieście i jego obszarze funkcjonalnym (pasy ruchu dla rowerów i śluzy dla rowerów wyłącznie na terenie miast),
- inwestycje obejmujące publiczne parkingi rowerowe, stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów,
- inwestycje obejmujące kładki rowerowe i pieszo-rowerowe zlokalizowane w ciągach dróg / tras / ścieżek rowerowych. - integracja usług transportowych, w tym cyfryzacja, tj.:
- systemy wspólnych opłat za przewozy, wyłącznie pod warunkiem przystąpienia do systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA) – system musi być kompatybilny z MKA,
- organizacja i koordynacja rozkładu jazdy, w tym uruchomienie kompleksowej i interaktywnej informacji pasażerskiej,
- tworzenie lub rozbudowa systemów zarządzania ruchem (ITS) przyczyniających się do dekarbonizacji transportu i promujących zrównoważoną mobilność, w tym: systemów zarządzania flotą, systemów biletu elektronicznego, systemów dynamicznej informacji pasażerskiej, tworzenie / rozbudowa systemów koordynacji / integracji różnych środków transportu (w tym koncepcja „mobilność jako usługa”),
- wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego. - tworzenie ogólnodostępnej infrastruktury obsługi i ładowania / tankowania pojazdów zeroemisyjnych w transporcie indywidualnym, spełniającej wymogi Dyrektywy 2014/94/UE oraz zapewniającej niedyskryminujący dostęp dla wszystkich użytkowników (stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania paliw alternatywnych – z wyłączeniem inwestycji związanych z infrastrukturą dystrybucji paliw kopalnych).
- wsparcie mogą uzyskać również przedsięwzięcia dotyczące:
- systemów miejskich wypożyczalni rowerów, stacji i systemu informatycznego do obsługi wypożyczeń,
- innych rozwiązań z zakresu ograniczania indywidualnego ruchu zmotoryzowanego, jak np. przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych; rozwiązania na rzecz poruszania się alternatywnymi środkami transportu (infrastruktura i rozwiązania cyfrowe wykorzystywane przez hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch bezemisyjny).
- inwestycji i rozwiązań umożliwiających wdrożenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej.
2. Typ projektu B. Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej
Wsparciem objęta będzie realizacja działań związanych z przygotowaniem lub aktualizacją Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. SUMP) zgodnych z komunikatem KE z 17.12.2013 r. „Wspólne dążenie do osiągnięcia konkurencyjnej i zasobooszczędnej mobilności” COM (2013) 913 final” oraz przygotowanymi dla KE „Wytycznymi. Opracowanie i wdrażanie planów zrównoważonej mobilności miejskiej” i wdrażanych przez odpowiednie organy gmin lub ich związki lub stowarzyszenia albo inne formy współdziałania gmin.
SUMP musi uzyskać pozytywną ocenę Zespołu oceniającego powołanego w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).
Beneficjentem typu projektu B mogą być wyłącznie stowarzyszenia ZIT.
Szczegółowe warunki i ograniczenia wskazane zostały w Regulaminie wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny oraz Załączniku do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie”.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów zostały określone w Załączniku do ogłoszenia pn. „Kryteria wyboru projektów”.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
85%
Szczegółowe zasady ustalenia dopuszczalnego poziomu dofinansowania i warunków wsparcia określa Regulamin wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny oraz Załącznik do ogłoszenia pn. „Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie”.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
83 347 205,83 zł
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Załącznik nr 1 Wykaz informacji specyficznych i załączników do wniosku o dofinansowanie (.pdf, 1 MB)
Załącznik nr 2 Kryteria wyboru projektów dla Działania 3.1A (.pdf, 881 KB)
Załącznik nr 3 Kryteria wyboru projektów dla Działania 3.1B (.pdf, 666 KB)
Załącznik nr 4 Katalog wskaźników obligatoryjnych (.pdf, 531 KB)
Załącznik nr 5 Lista rodzimych gatunków drzew lub krzewów (.pdf, 394 KB)
Załącznik nr 6 Analiza finansowa (.pdf, 769 KB)
Załącznik nr 7 Mobilność jako usługa (MaaS) (.pdf, 3,96 MB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Nie dotyczy.
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór Umowy o dofinansowanie projektu, wzór Uchwały ZWM w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo Małopolskie wraz załącznikami oraz wzór Porozumienia o dofinansowaniu Projektu zostały przyjęte Uchwałą Nr 2279/23 ZWM z dnia 28 listopada 2023 r. z późn. zm.
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Nie dotyczy
Pytania i odpowiedzi
Informacji dla Wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie udziela Departament MW:
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Krakowie pon. 8:00 – 18:00, wt. – pt. 8:00 – 16:00; Lokalne Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich w Chrzanowie, Nowym Sączu, Nowym Targu i Tarnowie pon. – pt. 8:00 – 16:00;
Infolinia: (12) 616 06 16:
- Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Krakowie, ul. Wielicka 72B, 30-552 Kraków, e-mail: PIFE.KRAKOW@umwm.malopolska.pl;
- Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nowym Sączu, Rynek 13, 33-300 Nowy Sącz, e-mail: PIFE.NOWY.SACZ@umwm.malopolska.pl;
- Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Nowym Targu, Al. 1000-lecia 44, 34-400 Nowy Targ, e-mail: PIFE.NOWY.TARG@umwm.malopolska.pl;
- Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Tarnowie, Al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów, e-mail: PIFE.TARNOW@umwm.malopolska.pl;
- Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Chrzanowie, ul. Grunwaldzka 5, 32-500 Chrzanów, e-mail: PIFE.CHRZANOW@umwm.malopolska.pl
Ogłoszenie o naborze, dokumentacja oraz informacje kierowane do Wnioskodawców zamieszczone będą na portalu www.funduszeeuropejskie.gov.pl oraz stronie internetowy programu FEM 2021-2027, tj. strona internetowa: www.fundusze.malopolska.pl
Linki
Strona Instytucji Zarządzającej programem Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027