Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
lipiec 2016 r.Miejsce składania wniosków
Wniosek w wersji elektronicznej należy wypełnić za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego LSI2020.
Możliwość wypełnienia wniosku w LSI2020 będzie możliwa w dniu ogłoszenia naboru.
Wniosek w wersji papierowej należy składać od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu tj.
- poniedziałek: od 8:00 do 16:00
- wtorek – piątek: od 7:30 do 15:30
w:
Kancelarii Ogólnej
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
ul. Podgórna 7,
65-057 Zielona Góra
(pokój nr 59)
lub w:
Wydziale Zamiejscowym
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
ul. Dworcowa 13
66-400 Gorzów Wlkp.
(pokój nr 1)
UWAGA!
Wydział Zamiejscowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Gorzowie Wielkopolskim zmienił lokalizację na ul. Dworcową 13, 66-400 Gorzów Wlkp. W związku z powyższym proszę Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie o składanie wniosków o dofinansowanie na wyżej wymieniony adres.
Sposób składania wniosków
Wniosek w formie papierowej może być dostarczony do IZ RPO-L2020:
- listem poleconym w zaklejonej kopercie lub paczce,
- przesyłką kurierską,
- osobiście,
- przez posłańca.
W przypadku dostarczenia wniosku pocztą – ważna jest data nadania w polskiej placówce pocztowej, w pozostałych przypadkach wiążąca jest data wpływu do miejsca przyjmowania wniosków określonego przez IZ RPO-L2020.
Informacje dotyczące projektów pozakonkursowych oraz formy składania wniosków o dofinansowanie w odpowiedzi na wezwanie zostały szczegółowo opisane na stronie www.rpo.lubuskie.pl oraz na portalu Funduszy Europejskich w dokumentach programowych.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
Do złożenia wniosku w ramach naboru w terminie od 6 czerwca 2016 r. do 24 czerwca 2016 r. uprawnione są Powiaty / Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie z obszaru województwa lubuskiego.
Projekt może być realizowany również na zasadzie partnerstwa z udziałem Partnerów, będących podmiotami wymienionymi w katalogu Beneficjentów Działania 7.2 RPO-L2020
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Projekt pozakonkursowy obejmuje następujące typy (operacji) przewidziane do realizacji w ramach projektu, zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020:
Programy na rzecz integracji osób i rodzin wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację społeczno-zawodową wykorzystującą instrumenty aktywizacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej, obejmujące następujące formy wsparcia:
a) kontrakt socjalny lub równoważny,
b) program aktywności lokalnej,
c) program integracji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami.
Grupę docelową projektu stanowią: Osoby i/lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 (z wyłączeniem osób odbywających karę pozbawiania wolności), a także osoby w ich otoczeniu:
- środowiska lub lokalne społeczności zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w szczególności lokalne społeczności na obszarach zdegradowanych, w tym objętych rewitalizacją.
- jednostki organizacyjne pomocy społecznej.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria Dostępu:
1. Posiadanie aktualnie obowiązującej Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
Uzasadnienie:
Celem kryterium jest komparatywność działań podejmowanych w ramach projektu z założeniami obowiązującej w danym powiecie Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera w we wniosku o dofinansowanie.
W przypadku, gdy na etapie składania wniosku, Beneficjent nie posiada strategii zobowiązuje się do złożenia kopii (potwierdzonej za zgodność z oryginałem) ww. dokumentu do dnia rozpoczęcia realizacji projektu.
2. Posiadanie pisemnego porozumienia z Powiatowym Urzędem Pracy.
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
W przypadku, gdy na etapie składania wniosku, Beneficjent nie posiada porozumienia, zobowiązuje się do złożenia oświadczenia o posiadanym porozumieniu w terminie późniejszym, jednak nie później niż do dnia rozpoczęcia realizacji projektu.
3. Beneficjent zobowiązuje się do osiągnięcia następujących poziomów efektywności społeczno-zatrudnieniowej:
- w odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 56%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej– 22%;
- w odniesieniu do osób o umiarkowanym, znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi minimalny poziom efektywności społeczno-zatrudnieniowej wynosi 46%, w tym minimalny poziom efektywności zatrudnieniowej – 12%
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Efektywność społeczno – zatrudnieniowa pokazuje efekty reintegracji uczestników projektu osiągnięte w wyniku realizacji ścieżki udziału w projekcie i jest mierzona wśród uczestników w projekcie względem ich sytuacji (stopnia wykluczenia społecznego) w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie. Diagnozy uczestników dokonuje pracownik socjalny.
Kryterium oznacza odsetek uczestników projektu, którzy po zakończeniu udziału w projekcie rozpoczęli udział w określonych formach aktywizacji lub nauce albo podjęli zatrudnienie lub samozatrudnienie, liczony w stosunku do łącznej liczby uczestników projektu. Beneficjenci i uczestnicy zobowiązują się do przedstawienia informacji niezbędnych do weryfikacji tych kryteriów, która odbywa się w terminie do trzech miesięcy od zakończenia udziału w projekcie.
Poziomy efektywności społeczno – zatrudnieniowej, w tym minimalnej efektywności zatrudnieniowej opracowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na podstawie dostępnych wyników badań i przekazało dnia 10.06.2015 r. Instytucjom Zarządzającym RPO do zastosowania (pismo o sygnaturze: dzf.i.8510.21.2015.A.Bu.1).
4. Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie wnoszą do projektu wkład własny w wysokości 15% wartości dofinansowania projektu.
Niedopuszczalne jest wykazanie innej wartości wkładu własnego.
Kryterium weryfikowane będzie na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu (część VI. Budżet projektu i część VII. Szczegółowy budżet projektu).
Uzasadnienie:
Celem zastosowania kryterium jest dostosowanie montażu finansowego poszczególnych projektów do indykatywnego podziału środków przyjętego przez Instytucję Zarządzającą RPO – LUBUSKIE 2020 dla województwa lubuskiego.
Wprowadzone kryterium umożliwi IZ zachowanie właściwego poziomu wkładu publicznego w części pochodzącej z budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz funduszy celowych.
Informację na temat wysokości wkładu własnego Beneficjent zawiera we wniosku o dofinansowanie.
5. Wnioskodawca zobowiązany jest do objęcia wsparciem minimalnej liczby uczestników projektu, która wskazana zostanie przez Instytucję Zarządzającą wraz z podziałem środków dla poszczególnych powiatowych centrów pomocy rodzinie.
Weryfikacja spełniania kryterium będzie odbywać się na podstawie odpowiednich zapisów w punkcie wniosku o dofinansowanie, złożonego zgodnie ze wskazaniami w wezwaniu do złożenia wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Analiza udzielonego dotychczas wsparcia wskazuje na fakt zaangażowania niewielkiej liczby uczestników projektu w stosunku do przekazanych środków.
Zastosowanie wskazanego w kryterium limitu pozwoli osiągnąć docelowe wskaźniki dla Działania.
Liczba uczestników projektu zostanie wyliczona dla poszczególnych Wnioskodawców na podstawie przyznanej wysokości środków (tzn. zastosowana będzie stała kwota w danym naborze przypadająca na jednego uczestnika projektu).
6. Każdy uczestnik projektu realizuje kontrakt socjalny lub równoważny.
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera w we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Kryterium zapewni ciągłość działań w projekcie.
7. Projektodawca zapewnia preferencje i komplementarność działań w ramach aktywizacji społeczno - zawodowej z działaniami towarzyszącymi w ramach POPŻ finansowanego z funduszu FEAD dla uczestników objętych wsparciem w tym programie.
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera w we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Kryterium zapewnia pierwszeństwo udziału w projekcie osobom korzystającym z POPŻ i komplementarność wsparcia w ramach RPO oraz POPŻ zgodnie z wytycznymi dotyczącymi ubóstwa i wykluczenia społecznego.
Połączenie interwencji dwóch programów pozwoli skuteczniej udzielić wsparcia osobom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Zakres wsparcia dla tych osób lub rodzin nie będzie powielał działań, które dana osoba lub rodzina otrzymała lub otrzymuje z POPŻ w ramach działań towarzyszących.
Kryterium weryfikowane będzie w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie.
8. Projekt przewiduje wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, bez możliwości realizacji powyższych instrumentów przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Beneficjent zawiera umowę/porozumienie z jednostkami zajmującymi się aktywizacją zawodową na rynku pracy.W przypadku, gdy na etapie składania wniosku, Beneficjent nie posiada podpisanej umowy/porozumienia, zobowiązuje się do złożenia ww. dokumentu do dnia rozpoczęcia wsparcia w ramach projektu.
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera w we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Kryterium wynika z Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020.
Takie kryterium ma na celu zapewnienie wysokiej jakości usług w ramach realizacji instrumentów aktywizacji zawodowej.
Zapis w Wytycznych, podrozdział 4.6 pkt 7 i 8. PCPR nie wdrażają samodzielnie usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym.
Wdrożenie tych usług w ramach projektów ww. jednostek jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności:
a) PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;
b) CIS i KIS;
c) spółdzielnie socjalne, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych;
d) organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym są realizowane:
a) przez partnerów PCPR w ramach projektów partnerskich;
b) przez PUP na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie;
c) przez podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
d) przez podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako realizatorzy projektu.
9. Każdy uczestnik/uczestniczka projektu musi być objęty ścieżką reintegracji.
Informację na temat tego wymogu Beneficjent zawiera w we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Zaproponowane kryterium jest zgodne z zapisami Wytycznych rozdział 5 pkt 4 –„IZ RPO zapewnia, że proces wsparcia osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, środowiska zagrożonego ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb”.
W ramach ścieżki reintegracji, obok usług aktywnej integracji, mogą być realizowane usługi społeczne, o ile jest to niezbędne dla zapewnienia indywidualizacji i kompleksowości wsparcia dla konkretnej osoby, rodziny czy środowiska i przyczynia się do realizacji celów aktywnej integracji.
Stosowanie ścieżki reintegracji pozwoli na dostosowanie działań indywidualnie do uczestnika projektu.
Działanie takie korzystnie wpłynie na proces wsparcia i reintegracji społeczno-zawodowej osoby korzystającej ze wsparcia.
10. W przypadku projektów przewidujących szkolenia, szkolenie kończy się dokumentem potwierdzającym kwalifikacje.
Uzasadnienie:
IZ stosuje mechanizmy weryfikujące, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.
Zgodnie z definicją wskaźnika osób, które osiągnęły kwalifikacje po opuszczeniu programu oraz wyjaśnieniami KE, poprzez uzyskanie kwalifikacji należy rozumieć formalny wynik oceny i walidacji.
Uczestnicy, którzy po ukończeniu kursu otrzymali jedynie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia nie będą mogły być ujmowane w powyższym wskaźniku.
Ponadto, egzamin musi zostać przeprowadzony przez uprawnioną do tego instytucję.
Kryteria Premiujące:
1. Wnioskodawca zapewni ciągłość zatrudnienia pracowników socjalnych w ramach projektu.
Kryterium weryfikowane będzie w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Celem zastosowania kryterium jest zapewnienie trwałości projektu i kontynuacji zaplanowanych w nim zadań.
2. 50% uczestników projektu nie mających określonego III profilu pomocy i pozostających bez pracy jest zobowiązanych do rejestracji w PUP po ukończeniu udziału w projekcie.
Kryterium weryfikowane będzie w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
Kryterium zapewni ciągłość działań w projekcie i weryfikowane będzie poprzez zapisy we wniosku o dofinansowanie. Wnioskodawcom, którzy spełnią kryterium przyznane zostaną dodatkowe środki finansowe.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
85%
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
23 396 403,00 PLN
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
nie dotyczy
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
wzór wniosku o dofinansowanie (PDF 647 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
nie dotyczy
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
nie dotyczy
Pytania i odpowiedzi
IZ RPO-L2020 udziela wszystkim zainteresowanym informacji w zakresie wezwania do złożenia wniosku o dofinansowanie, w tym w sprawie interpretacji zapisów wezwania, zakresu wsparcia, procesu wyboru projektów, kwalifikowalności wydatków.
Informacje na temat postępowania można uzyskać poprzez kontakt:
e-mail: infoue@lubuskie.pl
telefoniczny:
- Departament Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym, Wydział Informacji i Promocji: 68 45 65 110, 111, 119
- Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Zielonej Górze: 68 45 65 499, 488, 535, 454
- Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Gorzowie Wlkp.: 95 739 03 86, 377, 378
osobisty w siedzibie:
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym
Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Zielonej Górze
ul. Bolesława Chrobrego 1-3-5,
65-043 Zielona Góra
(pokój nr 03)
lub w siedzibie:
Lokalnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Gorzowie Wlkp.,
Wydział Zamiejscowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
ul. Dworcowa 13,
66-400 Gorzów Wlkp.
(pokój nr 1)
Linki
Ogłoszenie o konkursie na stronie Instytucji Zarządzającej RPO Lubuskie 2020