Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – czerwiec 2017 r.Miejsce składania wniosków
Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – Generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow.dolnyslask.pl.
Papierowa wersja wniosku może zostać dostarczona:
a) osobiście do kancelarii Departamentu Funduszy Europejskich:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Departament Funduszy Europejskich, ul. Mazowiecka 17, Wrocław, II piętro, pokój nr 2020
b) za pośrednictwem polskiego operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydział Wdrażania EFRR, ul. Mazowiecka 17, 50-412 Wrocław.
Sposób składania wniosków
Wnioskodawca wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – Generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow.dolnyslask.pl i przesyła do IOK w ramach niniejszego konkursu.
Ponadto do siedziby IOK należy dostarczyć jeden egzemplarz wydrukowanej z aplikacji Generator wniosków papierowej wersji wniosku o dofinansowanie, opatrzonej czytelnym podpisem/-ami lub parafą i z pieczęcią imienną osoby/-ób uprawnionej/-ych do reprezentowania Wnioskodawcy, wraz z podpisanymi załącznikami (za wyjątkiem wymaganej – w postaci arkuszy kalkulacyjnych w formacie Excel z aktywnymi formułami – analizy finansowej, którą należy przedłożyć na nośniku CD).
Suma kontrolna wersji elektronicznej wniosku (w systemie) musi być identyczna z sumą kontrolną papierowej wersji wniosku.
Za datę wpływu do IOK uznaje się datę wpływu wniosku w wersji papierowej. Zgodnie z art. 57 § 5 KPA termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. W takim wypadku decyduje data stempla pocztowego.
W przypadku ewentualnych problemów z Generatorem, IZ RPO WD zastrzega sobie możliwość wydłużenia terminu składania wniosków lub złożenia ich w innej, niż wyżej opisana formie. Decyzja w powyższej kwestii zostanie przedstawiona w formie komunikatu we wszystkich miejscach, gdzie opublikowano ogłoszenie.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się następujące typy Wnioskodawców/Beneficjentów:
- jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
- jednostki organizacyjne jst;
- podmioty świadczące usługi w zakresie gospodarki odpadami w ramach realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego;
- organizacje pozarządowe;
- LGD;
- spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe;
- MŚP;
- organizacje badawcze i konsorcja naukowe.
O dofinansowanie nie mogą ubiegać się podmioty, które podlegają wykluczeniu z możliwości otrzymania dofinansowania, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Przedmiotem konkursu jest typ projektów określony w ramach Osi priorytetowej 4 Środowisko i zasoby dla Działania 4.1 Gospodarka odpadami tj.:
4.1.A Projekty dot. Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK)
W ramach konkursu wspierane będą projekty dotyczące przedsięwzięć skierowanych na rozwój infrastruktury selektywnego systemu zbierania odpadów komunalnych, budowy, rozbudowy lub modernizacji Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Wyposażenie – jedynie jako element projektu infrastrukturalnego dot. PSZOK lub jako odrębny projekt jeśli stanowi uzupełnienie infrastruktury już istniejącej.
Zgodnie zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach PSZOK musi spełniać minimum dwa warunki:
- zapewniać łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy,
- zapewniać musi przyjmowanie co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a;
W ramach RPO WD finansowane będą projekty o wartości do 2 mln zł kosztów kwalifikowalnych i w których PSZOK obsługuje do 20 000 mieszkańców (warunek weryfikowany na podstawie oświadczenia i regulaminu funkcjonowania PSZOK). Warunki należy spełnić łącznie. W przypadku gdy jeden z ww. parametrów zostanie przekroczony, inwestycja nie kwalifikuje się do wsparcia w ramach RPO WD.
Ponadto w ramach projektu finansowane mogą być również inne działania (inwestycyjne oraz działania informacyjne i edukacyjne) związane z zapobieganiem powstawania odpadów oraz selektywnym zbieraniem odpadów.
Kategorią interwencji (zakresem interwencji dominującym) dla niniejszego konkursu jest kategoria 017 gospodarowanie odpadami z gospodarstw domowych (w tym działania w zakresie: minimalizacji, segregacji, recyklingu).
Z uwagi na zapisy Umowy Partnerstwa: „Realizacja zadań współfinasowanych ze środków unijnych w sektorze odpadów będzie ukierunkowana na obowiązki jednostek samorządowych wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach” w niniejszym naborze o dofinansowanie mogą ubiegać samorządy gmin lub inne podmioty, które w imieniu samorządu gminy świadczą usługi w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi.
Zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi” z dnia 22 września 2015 r., wydanych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
- Usługi polegające na prowadzeniu punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) stanowią usługi w ogólnym interesie gospodarczym wykonywane w ramach zadań własnych samorządu gminy. Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zapewnienie utworzenia i prowadzenia PSZOK jest zadaniem własnym gminy. Gmina jest obowiązana utworzyć co najmniej jeden stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, samodzielnie lub wspólnie z inną gminą lub gminami. Koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych pokrywane są z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Gminy mogą tworzyć takie punkty z wykorzystaniem wszelkich form dopuszczalnych w świetle przepisów Ustawy o gospodarce komunalnej. Podmiot eksploatujący PSZOK należy uznać za operatora, a przekazywane mu środki traktować jako rekompensatę z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym.
- Przez operatora należy rozumieć jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy gminy, spółkę komunalną albo przedsiębiorcę zewnętrznego.
- Pod pojęciem rekompensaty należy rozumieć wszelkie przysporzenia, w dowolnej formie (np. dotacje, dokapitalizowanie, zwolnienie podatkowe lub wynagrodzenie), otrzymywane przez operatora w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem usług w ogólnym interesie gospodarczym.
- Dofinansowanie ze środków funduszy UE może zostać udzielone wyłącznie wówczas, gdy stanowi element rekompensaty z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie gospodarki odpadami skalkulowanej zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa UE (omówionymi w Rozdziale 8 powyższych Wytycznych).
- Wielkość rekompensaty powinna być weryfikowana przez gminę powierzającą usługi w ogólnym interesie gospodarczym nie rzadziej niż co roku, w oparciu o dane finansowe roku poprzedniego.
W związku z powyższym do wniosku o dofinansowanie należy dodatkowo dołączyć:
- komplet dokumentów na podstawie, których świadczona jest usługa w ogólnym interesie gospodarczym tj. np.
- umowa o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym,
- uchwały organu stanowiącego gminy, umowy wykonawczej (umowie regulującej szczegółowe kwestie związane z realizacja zobowiązania do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym określonego w innym dokumencie, np. uchwale organu stanowiącego gminy), umowy spółki (statut spółki) lub aktu wewnętrznego (planu, regulaminu itp.)
- kalkulację rekompensaty, uwzględniającą środki RPO WD. Model finansowy wykazujący, iż w wyniku otrzymania środków z RPO WD rekompensata nie przekroczy dopuszczalnej kwoty rekompensaty (zgodnie z rozdziałem 8 w/w Wytycznych);
W przypadku gdy umowa o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym nie została jeszcze zawarta do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokument odzwierciedlający podstawowe założenia umowy o usług w ogólnym interesie gospodarczym publicznych oraz harmonogram działań związanych z jej zawarciem. Po zawarciu umowy należy do wniosku o dofinansowanie dołączyć jej kserokopię. Nie mniej jednak należy podkreślić, że w takiej sytuacji o dofinansowanie ubiegać się może tylko gmina, która wybuduje/utworzy PSZOK. Ponadto na etapie wniosku o dofinansowanie należy wyjaśnić w jaki sposób zostanie wybrany operator (wewnętrzny/zewnętrzny) oraz na jakich warunkach (w jakiej formie) zostanie przekazana infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WD 2014-2020”, zatwierdzone Uchwałą nr 42/16 z dnia 8 września 2016 r. Komitetu Monitorującego RPO WD 2014-2020, są zamieszczone na stronie www.rpo.dolnyslask.pl.
„Wyciąg z Kryteriów wyboru projektów obowiązujących w niniejszym naborze stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Dokument „Poziom zamożności gminy – wartość wskaźnika G dla gmin województwa dolnośląskiego”, z którego wykorzystaniem dokonywana będzie ocena kryterium [Poziom zamożności gminy] stanowi Załącznik do Wyciągu z Kryteriów wyboru projektów.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
Maksymalny poziom dofinansowania UE na poziomie projektu wynosi: • w przypadku projektów nie generujących dochodu – 85%; • w przypadku projektów generujących dochód – zgodnie z wyliczeniami luki finansowej ale nie więcej niż 85% • w przypadku projektu objętego pomocą publiczną/pomocą de minimis/rekompensatą – w wysokości wynikającej z reguł pomocy publicznej/pomocy de minimis/rekompensaty ale nie więcej niż 85%;Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Dla przedmiotowego konkursu ogłaszanego w ramach Działania 4.1 Gospodarka odpadami alokacja w wysokości 10 000 000 euro tj. 43 065 000 zł Alokacja przeliczona po kursie Europejskiego Banku Centralnego (EBC) obowiązującym w październiku 2016 r. – 1 euro = 4.3065 zł. Ze względu na kurs euro limit dostępnych środków może ulec zmianie. Z tego powodu dokładna kwota dofinansowania zostanie określona na etapie zatwierdzania Listy ocenionych projektów.Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest na stronie internetowej www.rpo.dolnyslask.pl.
Załącznik nr 1 do Uchwały - Regulamin 4.1A
Załącznik nr 1 do Regulaminu - Wyciąg z Kryteriów wyboru - 4.1 A
Załącznik nr 1 do Wyciągu z Kryteriów wyboru - poziom zamożności
Załącznik nr 2 do wyciągu z kryteriów - Zestawienie gmin 4.1A
Załącznik nr 3 do wyciągu z kryteriów
Załącznik nr 2 do Regulaminu - lista wskaźników
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
„Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020” wraz z wzorami załączników do wniosku o dofinansowanie zamieszczona jest na stronie www.rpo.dolnyslask.pl w zakładce Skorzystaj -> Jak zacząć korzystać z programu -> 4. Wypełnienie wniosku (http://rpo.dolnyslask.pl/skorzystaj-2-2-2/skorzystaj-2/#2) a także wraz z dokumentacją dotyczącą poszczególnego naboru.
W zależności od specyfiki projektu i sytuacji Wnioskodawcy ostateczny zakres informacji niezbędnych do wypełnienia wniosku w Generatorze może być inny niż wskazany w ww. instrukcji. Dla niniejszego konkursu dodatkowym obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie jest:
- Oświadczenie Wnioskodawcy o liczbie mieszkańców, którą obsługuje dany PSZOK objęty projektem.
- Regulamin funkcjonowania PSZOK wraz z uchwałą na podstawie, której został on przyjęty. W regulaminie funkcjonowania PSZOK powinna być zawarta informacja o liczbie mieszkańców, którą obsługuje PSZOK.
- Komplet dokumentów na podstawie, których świadczona jest usługa w ogólnym interesie gospodarczym tj. np.
- umowa o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym,
- uchwały organu stanowiącego gminy, umowy wykonawczej (umowie regulującej szczegółowe kwestie związane z realizacja zobowiązania do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym określonego w innym dokumencie, np. uchwale organu stanowiącego gminy), umowy spółki (statut spółki) lub aktu wewnętrznego (planu, regulaminu itp.),
- w przypadku gdy umowa o świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym nie została jeszcze zawarta do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć dokument odzwierciedlający podstawowe założenia umowy o usług w ogólnym interesie gospodarczym publicznych oraz harmonogram działań związanych z jej zawarciem. Po zawarciu umowy należy do wniosku o dofinansowanie dołączyć jej kserokopię. Nie mniej jednak należy podkreślić, że w takiej sytuacji o dofinansowanie ubiegać się może tylko gmina, która wybuduje/utworzy PSZOK. Ponadto na etapie wniosku o dofinansowanie należy wyjaśnić w jaki sposób zostanie wybrany operator (wewnętrzny/zewnętrzny) oraz na jakich warunkach (w jakiej formie) zostanie przekazana infrastruktura.
- Kalkulacja rekompensaty, uwzględniającą środki RPO WD. Model finansowy wykazujący, iż w wyniku otrzymania środków z RPO WD rekompensata nie przekroczy dopuszczalnej kwoty rekompensaty (zgodnie z rozdziałem 8 w/w Wytycznych)
formularz - pomoc de minimis (przedsiębiorstwa)
formularz - wkład - niepieniężny częściowa pomoc publiczna
formularz - wkład - niepieniężny z pomocą publiczną
formularz - wkład niepieniężny-bez pomocy publicznej
oświadczenie o braku pomocy publicznej pomocy de minimis
Oświadczenie-analiza OOŚ z instrukcją
oświadczenie-VAT-dla Podmiotu realizującego Projekt
oświadczenie-VAT-dla Wnioskodawcy
UOKiK-Pomoc-publiczna-informacje dodatkowe.
Załącznik dotyczący określenia poziomu wsparcia w projektach partnerskich
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy/decyzji o dofinansowanie/-u projektu, która będzie zawierana z Wnioskodawcami projektów wybranych do dofinansowania (Beneficjentami) stanowi Załącznik nr 2/3 do uchwały przyjmującej niniejszy Regulaminu i jest zamieszczony na stronie www.rpo.dolnyslask.pl.
Wzór umowy/decyzji zawiera wszystkie postanowienia wymagane przepisami prawa, w tym wynikające z przepisów ustawy o finansach publicznych, określające elementy umowy/decyzji o dofinansowanie/-u. Wzór umowy/decyzji uwzględnia prawa i obowiązki Beneficjenta oraz instytucji udzielającej dofinansowania.
Warunki zawarcia umowy/decyzji o dofinansowanie/-u:
- Termin na złożenie kompletnych, poprawnych i prawomocnych (jeśli wymagane) załączników do umowy/decyzji o dofinansowanie wynosi 60 dni od dnia doręczenia informacji o wyborze projektu do dofinansowania.
- W przypadku niedostarczenia dokumentów, o których mowa w punkcie 1 we wskazanym terminie, IOK może odstąpić od podpisania umowy/decyzji o dofinansowanie/-u.
- Decyzję o wydłużeniu terminu na złożenie dokumentów o których mowa w punkcie 1 może podjąć dla danego naboru Zarząd Województwa.
Instytucja Zarządzająca zastrzega sobie prawo zmiany wzoru umowy/decyzji.
Wzór umowy o dofinansowanie EFRR 2014 2020
Załącznik nr 2 Harmonogram rzeczowo- finansowy
Załącznik nr 3 Harmonogram zamówień dla Projektu
Załącznik nr 4 Harmonogram płatności
Załącznik nr 5 Montaż finansowy Projektu
Załącznik nr 6 Skwantyfikowane wskaźniki osiągnięcia rzeczowej realizacji
Załącznik nr 8 Oświadczenie VAT dla Beneficjenta
Załącznik nr 9 Oświadczenie VAT dla Partnera
Załącznik nr 10 Oświadczenie VAT dla Podmiotu realizującego projekt
Załącznik nr 11 Zestawienie dokumentów dotyczących operacji
Załącznik nr 12 Wykaz dokumentów do wniosku o płatność
Załącznik nr 13 Zakres przetwarzanych danych osobowych
Załącznik nr 14 Obowiązki informacyjne Beneficjenta EFRR
Wzór Decyzji o dofinansowaniu projektu WD_2014-2020
Załącznik nr 2 Harmonogram rzeczowo- finansowy
Załącznik nr 3 Harmonogram zamówień dla Projektu
Załącznik nr 4 Harmonogram płatności
Załącznik nr 5 Montaż finansowy Projektu
Załącznik nr 6 Skwantyfikowane wskaźniki osiągnięcia rzeczowej realizacji Projektu
Załącznik nr 7 Oświadczenie VAT dla Beneficjenta
Załącznik nr 8 Oświadczenie VAT dla Partnera
Załącznik nr 9 Oświadczenie VAT dla Podmiotu realizującego projekt
Załącznik nr 10 Zestawienie dokumentów dotyczących operacji
Załącznik nr 11 Wykaz dokumentów do wniosku o płatność
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Procedura odwoławcza opisana została w Regulaminie.
Pytania i odpowiedzi
IOK udziela wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu i odpowiedzi na zapytania indywidualne poprzez następujące adresy mailowe: pife@dolnyslask.pl
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania będą zamieszczane na stronie www.rpo.dolnyslask.pl w ramach informacji dotyczących procedury wyboru projektów oraz niezbędnych do przedłożenia wniosku o dofinansowanie.Przed zadaniem pytania należy zapoznać się z katalogiem najczęściej zadawanych pytań.
Po ogłoszeniu konkursu IOK zorganizuje spotkania dla Wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie. Szczegółowe informacje dotyczące terminów i miejsca spotkań wraz z formularzem zgłoszeniowym będą zamieszczane na stronie internetowej www.rpo.dolnyslask.pl
Linki
Ogłoszenie o konkursie w ramach działania 4.1 A Gospodarka odpadami