Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
nie ustalonoMiejsce składania wniosków
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
Departament ds. Regionalnego Programu Operacyjnego
ul. Traugutta 21/23
90-113 Łódź
(pokój 1409 – XIV piętro)
Sposób składania wniosków
Wniosek należy złożyć do Instytucji Zarządzającej RPO WŁ 2014-2020, na który składa się podpisany formularz wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami:
- w wersji papierowej oraz elektronicznej (zgodnie z § 5 pkt 2 Regulaminu konkursu) osobiście w godzinach pracy urzędu (poniedziałek- piątek: 8.00-16.00) lub wysłać listem poleconym/przesyłką kurierską na adres urzędu wskazany powyżej (zgodnie z § 5 pkt 12 Regulaminu konkursu)
Szczegółowe zasady składania wniosków o dofinansowanie są dostępne w § 5 Regulaminu konkursu (DOC 308 KB).
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
Konkurs skierowany jest do wszystkich typów beneficjentów wymienionych w pkt 10 opisu Poddziałania III.2.1 zamieszczonego w SzOOP RPO WŁ 2014-2020 oraz w § 4 pkt 1 Regulaminu konkursu (DOC 308 KB) tj.:
- Województwo Łódzkie;
- jednostki samorządu terytorialnego – wyłącznie jako partner Województwa Łódzkiego.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Konkurs obejmuje wszystkie typy projektów wymienione w pkt 9 opisu Poddziałania III.2.1 zamieszczonego w SzOOP RPO WŁ 2014-2020 oraz w § 2 pkt 5 Regulaminu konkursu tj.:
- budowa, przebudowa lub modernizacja dróg wojewódzkich w tym obwodnic, skrzyżowań, wraz z infrastrukturą towarzyszącą wzdłuż realizowanej inwestycji,
- budowa, przebudowa lub modernizacja drogowych obiektów inżynierskich zlokalizowanych w ciągu dróg wojewódzkich w tym m.in. wiaduktów, tuneli, mostów (obiektów mostowych), estakad, przepustów, konstrukcji oporowych.Wyłącznie jako element inwestycji drogowej mogą być realizowane przedsięwzięcia z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) (z wyłączeniem zakupu sprzętu i pojazdów dla służb, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym).
- inwestycje z zakresu inteligentnych systemów transportowych ITS np. zakup i wdrożenie systemów monitorowania, sterowania i zarządzania ruchem, systemów informacji o stanie dróg i ich zatłoczeniu.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów dla Poddziałania III.2.1 przyjęte przez Komitet Monitorujący RPO WŁ 2014-2020 znajdują się w Załączniku nr 3 do SzOOP RPO WŁ 2014-2020 oraz w Załączniku nr IV do Regulaminu konkursu.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
85%
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
313 796 400 zł
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin konkursu (wersja obowiązująca od 20 grudnia 2018 roku)
Regulamin konkursu (wersja archiwalna, obowiązująca od 6 grudnia 2017 roku do 19 grudnia 2018 roku)
Regulamin konkursu (wersja archiwalna, obowiązująca do 5 grudnia 2017 roku) (DOC 308 KB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór wniosku o dofinansowanie (DOC 593 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy o dofinansowanie (PDF 461 KB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
W przypadku negatywnej oceny projektu na każdym etapie oceny, o którym mowa w § 7 pkt 9 Regulaminu konkursu (DOC 308 KB), wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia protestu, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 15 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146, ze zm.).Szczegółowe informacje odnośnie procedury odwoławczej są dostępne w § 8 Regulaminu konkursu.
Pytania i odpowiedzi
W sprawach dotyczących Poddziałania III.2.1 informacji udzielają Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich w Województwie Łódzkim.
Czy materiałem promocyjnym, w ramach kwalifikowanych wydatków na promocję projektu, może być roczny kalendarz książkowy, zawierający informacje o projekcie, mapę sieci dróg regionu łódzkiego oraz mapę miast Polski?
Tak, pod warunkiem uwzględnienia poniższych zasad.Podejmując decyzję o zakresie i formie działań informacyjno-promocyjnych realizowanych w ramach projektu należy wziąć pod uwagę zasady wskazane w przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Zgodnie z tym dokumentem, działania informacyjne i promocyjne powinny odpowiadać wielkości projektu oraz brać pod uwagę jego cel i rodzaj, tzn. uwzględniać jego potrzeby promocyjne. Powinny także zapewnić dostęp do informacji o realizowanym projekcie jak najszerszemu gronu odbiorców. MIR nie rekomenduje jednocześnie produkcji i dystrybucji przedmiotów promocyjnych typu gadżety do promocji projektów. Oznacza to, że wykorzystać tego typu przedmioty promocyjne można tylko jako element wspierający inne działanie.
Ponadto MIR sugeruje dokonać takiej selekcji materiałów promocyjnych, aby były dobrze dopasowane do celu komunikacyjnego działania. Jeśli uda się osiągnąć cel komunikacyjny bez korzystania z gadżetów, to należy z nich zrezygnować. Ponadto, wydatki na cele reprezentacyjne, których nie można jednoznacznie uznać za związane z promocją projektu, są niedozwolone. Czy beneficjent będzie mógł nadal zlecać jednemu podmiotowi produkcję i emisję programu telewizyjnego w ramach kwalifikowalności wydatków na promocję projektu?
Czy wybór wykonawcy takiej usługi nadal będzie mógł odbywać się w ramach art. 4 pkt 3 lit g i h ustawy Prawo Zamówień Publicznych?
Należy mieć na uwadze, że aby dany wydatek mógł zostać uznany za kwalifikowalny w ramach projektu powinien między innymi zostać dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Zgodnie z art. 4 pkt 3 lit. g i h, ustawy Prawo zamówień publicznych nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem jest nabycie, przygotowanie, produkcja lub koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji w radiu, telewizji lub Internecie, a także zakup czasu antenowego. Tym samym wybór wykonawcy usługi związanej z produkcją i emisją programu telewizyjnego, nie wymaga stosowania ustawy. Nie wymaga także zachowania zgodności z zasadą konkurencyjności, opisaną w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Niemniej jednak w tej chwili MIR rekomenduje stosowanie trybów konkurencyjnych zdefiniowanych w ustawie Prawo zamówień publicznych do zlecania usług dotyczących nabywania, opracowania, produkcji lub koprodukcji materiałów programowych.
Jaki procentowy wkład własny Beneficjent powinien wykazać we wniosku o dofinansowanie i oświadczeniu o zabezpieczeniu środków na realizację projektu? Czy powinien przewidzieć współfinansowanie krajowe z budżetu państwa? Czy w momencie, kiedy takie dofinansowanie otrzyma (podobnie jak w perspektywie 2007-2013), będzie musiał wystąpić o aneksowanie umowy o dofinansowanie uwzględniając aktualizację źródeł finansowania projektu?
Zgodnie z zapisami Regulaminu przedmiotowego Konkursu, maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 95% kosztów kwalifikowalnych projektu, w tym z EFRR – 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Wobec powyższego minimalny udział wkładu własnego Wnioskodawcy wynosi 5% wydatków kwalifikowanych oraz 100% wydatków niekwalifikowanych projektu, przy czym nie wyklucza się możliwości finansowania wkładu własnego ze środków pochodzących z innych źródeł, np. ze środków krajowych budżetu państwa.
Tym samym Wnioskodawca, składając wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego konkursu otwartego, może ubiegać się maksymalnie o 95% dofinansowania (tj. 85% z EFRR + 10% z Budżetu Państwa), bądź inny poziom dofinansowania zgodnie z przygotowanym montażem finansowym.
W jakich źródłach finansowania należy uwzględnić subwencję celową na budowę obiektów inżynieryjnych?
Subwencję celową na budowę obiektów inżynierskich należy uwzględnić jako „krajowe środki publiczne” (budżet państwa).
Czy można uznać za kwalifikowalne wydatki poniesione przed złożeniem wniosku, związane z wykonaniem, zwiększeniem w pozycji kosztorysowej, robót dodatkowych i uzupełniających do umowy podstawowej?
Koszty związane z wykonaniem robót dodatkowych i uzupełniających, wynikające z udzielenia dotychczasowemu wykonawcy zamówień publicznych dodatkowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, będzie można uznać za wydatki kwalifikowalne w przypadku ich zgodności z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Wydatek związany z rozbiórką wiaty przystankowej, zgodnie ze szczegółowymi Wydatkami kwalifikowalnymi dla Osi Priorytetowej III, Działanie II.2 Drogi, stanowi wydatek kwalifikowalny przypisany do kategorii wydatków – przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Czy wydatek związany z montażem wiat (ale także przeniesieniem skrzynek pocztowych, przeniesieniem wiat przystankowych, rozbiórką ogrodzeń oraz rozbiórką klombów) należy umieścić w kategorii kosztów „roboty budowlane”, czy też przez analogię w kategorii wydatków „przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją”?
Wydatki związane z rozbiórką bądź przeniesieniem wiaty przystankowej będą uznane za kwalifikowalne w ramach przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Natomiast koszty dotyczące budowy, zakupu bądź montażu nowych wiat przystankowych zostaną uznane jako wydatki niekwalifikowalne.
Pozostałych wskazanych elementów (tj. skrzynek pocztowych, ogrodzeń, klombów) nie można zaliczyć do infrastruktury technicznej. Tym samym ich przeniesienie bądź rozbiórka, związana jest z realizowanymi pracami budowlanymi i nie powinna być zaliczana do kategorii infrastruktura kolidująca.
Jako wydatek kwalifikowalny specyficzny dla działania, wymieniono budowę, przebudowę zjazdów indywidualnych na odcinku objętym inwestycją, a jaki wydatek stanowią zjazdy publiczne?
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze, stanowiące bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wobec tego zarówno zjazd indywidualny, jak i publiczny stanowi część infrastruktury drogi i tym samym wydatki związane z jego przebudową będą stanowiły koszt kwalifikowalny projektu.
Czy budowa parkingów w obrębie pasa drogowego jest wydatkiem kwalifikowalnym, mimo że w wymienionych enumeratywnie wydatkach kwalifikowalnych nie ujęto ich?
Wydatki poniesione na budowę miejsc postojowych wzdłuż odcinka drogi zostaną uznane za kwalifikowane tylko w przypadku, jeżeli przedmiotowa inwestycja będzie znajdować się w obrębie pasa drogowego. W sytuacji, w której budowa parkingu obejmie teren poza obrębem pasa drogowego, koszty realizacji takiego przedsięwzięcia będą stanowiły koszt niekwalifikowalny projektu.
Czy IZ przygotuje dla beneficjentów – podobnie jak w poprzednim okresie programowania – wzory tablic informacyjnych i pamiątkowych lub wytyczne dotyczące proporcji logotypów, ich odległości od krawędzi tablic, etc.?
Wytyczne dotyczące przygotowania tablic informacyjnych oraz pamiątkowych znajdują się w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Edytowalne wzory tablic informacyjnych i pamiątkowych zostaną umieszczone na stronie www.rpo.lodzkie.pl po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Natomiast zasady stosowania logotypów unijnych wraz ze szczegółowymi informacjami uwzględniającymi m.in. pola ochronne logotypów umieszczono w Księdze identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020.
Czy cel, który ma być umieszczony na tablicach informacyjnych i promocyjnych w zakresie rozbudowy dróg wojewódzkich, może być tożsamy z celem szczegółowym Działania III.2: Lepsza dostępność transportowa województwa w ruchu drogowym?
Tak. Zgodnie ze wskazanym powyżej Podręcznikiem, tablica informacyjna i pamiątkowa muszą zawierać m.in. cel projektu, a więc określony przez wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie cel, jaki ma być osiągnięty dzięki realizacji projektu.
Należy jednocześnie pamiętać, iż projekt powinien służyć osiągnięciu celu szczegółowego danego działania – w przypadku działania III.2 Drogi, jest nim właśnie lepsza dostępność transportowa województwa w ruchu drogowym.
Kiedy będzie dostępny podręcznik beneficjenta RPO WŁ na lata 2014-2020?
Podstawą przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WŁ na lata 2014-2020 jest Regulamin konkursu wraz z załącznikami, w tym m.in. instrukcją wypełnienia wniosku. Aktualnie nie jest planowane opracowanie podręcznika beneficjenta RPO WŁ na lata 2014-2020.